Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Katie Elders 4 söner (1965) och El Dorado (1967) är två filmer med John Wayne som håller än idag. Jämför dessa med exempelvis McLintock! (1963) även den med John Wayne så kommer ni se skillnader. Den senare är löjlig och har en viss typ av handling som jag tror lockar väldigt få personer ifrån yngre generationer. Jag tyckte den verkade okej (starten är helt okej, men filmen ballar ur och blir löjlig på ett sätt som dagens dåliga filmer inte direkt att jämföra sig med).
Det enda problemet med El Doardo är att den är FÖR LIK sin föregångare, Rio Bravo som kom redan 1959. Båda är bra filmer i sig, men det räcker med att se en och i det valet skulle jag rekommendera Rio Bravo. Nu handlar dock tråden om 1960-talet och då är El Dodaro ändå en western-film som hållit sig bra.
Jag ska se om
El Dorado nu, det är den som står på tur i mitt plöjande av
James Caan's katalog. Överlag kan man se om John Wayne's filmer flera gånger. Dom sänds i praktiken aldrig på svensk TV, typ SVT, men Yle sänder ofta John Wayne-rullar. Riktiga män som kan hantera vapen står högt i kurs där.