2012-02-02, 20:37
Medlem
Strax innan jul fick jag ett brev där det stod att någon jag haft sex med blivit smittad av klamydia och att jag enligt lag var tvungen att testa mig.
Av olika anledningar blev det inte av innan jag reste utomlands och var borta i 1 månad.

För ett par dagar sen när jag kom hem så ser jag att jag fått ett till brev från samma ungdomsmottagning där det står:
"Om vi inte får något meddelande om att du har testat dig är vi skyldiga att lämna ärendet vidare till smittskyddsläkaren"

Jag var tvungen att testa mig senast för 3 veckor sedan, vilket jag inte haft möjlighet att göra.

Vad kommer hända nu? Har jag gjort mig skyldig till något brott ?

Imorgon tänker jag ringa ungdomsmottagning och reda ut det här, men det vore skönt att ha lite kött på benen.

Tacksam för svar!
Citera
2012-02-02, 20:48
Medlem
Hardangers avatar
äh brukar inte vara nån fara, en polare som fick massa brev hem och till sist hotade dom med polisen och då drog han ner och kinkade i burken.
Citera
2012-02-02, 21:23
Medlem
BRZMs avatar
Är det så det fungerar, helt seriöst?
Citera
2012-02-02, 22:03
Medlem
@hardanger. Okey, thanks!

@BRZM. Ja? Vad vill du ha sagt?
Citera
2012-02-02, 22:48
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Är det så det fungerar, helt seriöst?
Ja. Till slut hämtar farbror blå dig om du inte dyker upp. Vet iofs inte om det är så fortfarande, men jag känner en tjej som råkade ut för det.
Citera
2012-02-03, 06:39
Medlem
Letade runt på nätet och hittade då att smittskyddsläkaren kan besluta om tvångs-
undersökning.
Med andra ord så blir man hämtad av polis om man inte kommer.

Men om du kontaktar Ungdomsmottagningen och berättar att du varit utomlands
så ska det ju inte bli några problem.
Citera
2012-02-18, 12:21
Bannlyst
Självklart blir du infångad om du har en farlig sjukdom.
Citera
2012-02-18, 13:48
Medlem
Morgonrodnads avatar
Du begår inget brott så länge du inte medvetet smittar någon annan. Tycker man det är hårt så frukta inte, vänsterpartiet och miljöpartiet vill legalisera det. Då ska inte HIV-bögar behöva berätta före sex och på så sätt känna sig utanför.
Citera
2012-02-18, 17:57
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Du begår inget brott så länge du inte medvetet smittar någon annan. Tycker man det är hårt så frukta inte, vänsterpartiet och miljöpartiet vill legalisera det. Då ska inte HIV-bögar behöva berätta före sex och på så sätt känna sig utanför.

Jag är helt för att en person med exempelvis HIV ska vara tvungen att berätta om detta innan han/hon har sex med en ny partner, men nog f*n får man ha lite eget ansvar också? Inte bara hoppa i säng med någon utan skydd och sedan böla att "Ja men h*n SADE ju inte han h*n var HIV-smittad!"

Dumhet borde också kriminaliseras.
Citera
2012-02-19, 18:42
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Jag är helt för att en person med exempelvis HIV ska vara tvungen att berätta om detta innan han/hon har sex med en ny partner, men nog f*n får man ha lite eget ansvar också? Inte bara hoppa i säng med någon utan skydd och sedan böla att "Ja men h*n SADE ju inte han h*n var HIV-smittad!"

Dumhet borde också kriminaliseras.

Fast det egna ansvaret i det fallet behöver vi knappast bekymra oss om som samhälle. HIV-viruset tar hand om straffet för den dumheten. Något värre straff än så behöver vi inte dela ut. Inte ens när dumheten är uppenbar som när någon har låtit sig knullas av en oskyddad fyra decimeter negerdolmen sprängfylld av ett dussin HIVstammar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in