2012-02-02, 09:31
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I vilka sammanhang slipper kvinnan den pressen? När hon går hemma och tar hand om barnen för att mannen inte vill axla den biten utan hellre arbetar?

Det vanligaste är väl annars att BÅDA har press på sig att arbeta och försörja familjen i vårt samhälle.

Skitsnack,. hur ofta hör man att killar väljer partner efter vilket jobb hon har???

tjejer slipper undan med att bara vara tjejer, det har räckt långt, men nu är det dags att killar börjar ställa lite kvar på att tjejerna börjar ta sitt ansvar att försörja också.
Citera
2012-02-02, 09:34
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Skitsnack, män har alltid tagit ansvar för försörjning, nu är det dags att tjejerna börjar ta ansvar, eller hur!?
Är inte det då även dags att ni tar ansvar för hem, barn och föräldrar? Eller ska man skita i ungarna? "Äh, skitsamma att du bara är tre år, du får laga din egen mat och själv ta dig till dagis"
Citera
2012-02-02, 09:45
Medlem
Zaaphs avatar
Dum fråga. Naturligtvis så har en massa kvinnor ångest över försörjningen. Både för sin egen, sina barns och i en del fall sin mans.
Men om du TS känner att det är du som har ångest och får ta huvudansvaret så är mitt råd till dig: Jobba mot ett jämställt förhållande istället så ska du se att ångesten minskar och såväl familjelivet som förhållandet blir bättre!
Citera
2012-02-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Är inte det då även dags att ni tar ansvar för hem, barn och föräldrar? Eller ska man skita i ungarna? "Äh, skitsamma att du bara är tre år, du får laga din egen mat och själv ta dig till dagis"

Fast det är ju inte så enkelt som att det bara är män som måste börja ta sitt ansvar. Hur ska det gå till?
Ska mannen byta ner sig på arbetet för att få arbeta flexiblare tider så måste ju kvinnan skaffa ett bättre betalt arbete för att ekonomin ska gå ihop, och bättre arbeten kan man ju inte skaffa sig hur lätt som helst.

Och statistik visar ju på att kvinnor oftast skaffar sig män med bättre inkomst, så det finns ingen motivation för män att skaffa sig sämre betalda jobb eller inga jobb alls för att på så vis kunna ta hand om familj och hem, vilket helt uteblir då kvinnor inte vill ha honom då han tjänar mindre.

Jag tycker det är främst upp till kvinnan att skaffa sig en man som är villig att stanna hemma med barnen och ta hand om hemmet om hon vill satsa på karriären.

Likaså är det också upp till män att skaffa sig en kvinna som kan tänka sig att stanna hemma med barnen om han vill satsa på karriären.
Och det har ju visat sig vara ganska lätt.

För en kvinna kan ju inte ha en man som tjänar mer och tar hand om både barn och hem samtidigt som kvinnan tjänar mer?

Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt som man har kvar kakan.
Citera
2012-02-02, 09:58
Medlem
ayayeyey gör uppenbarligen något skolarbete i gymnasiet/högstadiet.

Flera trådar inom feminism, varenda tråd som tagen ur ett frågeformulär
Citera
2012-02-02, 10:08
Bannlyst
Skaffa då en kvinna som tar sitt ansvar, om män inte ställer några krav på sin kvinna så kommer hon att agera därefter.
Den största pressen tror jag vi män sätter på oss själva, du är ingen riktig man om du inte kan försörja din familj, jag sätter iaf. den pressen på mig själv och tycker inte det är något konstigt med det, kalla mig gammaldags men jag vill kunna ta hand om både tjej och barn ekonomiskt utan något gnäll på min kvinna.
Senast redigerad av Burros 2012-02-02 kl. 10:50.
Citera
2012-02-02, 10:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Skitsnack,. hur ofta hör man att killar väljer partner efter vilket jobb hon har???
Hur ofta hör man tjejer göra det?
Jag personligen har aldrig gjort det.

Citat:
tjejer slipper undan med att bara vara tjejer, det har räckt långt, men nu är det dags att killar börjar ställa lite kvar på att tjejerna börjar ta sitt ansvar att försörja också.
Normalt försörjer tjejer sig själva faktiskt -- du kanske skall fundera på var du söker någonstans faktiskt.
Citera
2012-02-02, 11:01
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Är inte det då även dags att ni tar ansvar för hem, barn och föräldrar?

Svara på frågan i stället!

Varför slipper tjejer ha press på sig att ta ansvar för famlijförsjningen, när män inte slipper det?
Citera
2012-02-02, 11:04
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Hur ofta hör man tjejer göra det?

Du har aldrig hört att tjejer bryr sig mer om vad killen jobbar med och tjänar, än att killar bryr sig om vad tjejen tjänar och jobbar med??!?

Du är totalt världsfrånvänd.

Citat:
Normalt försörjer tjejer sig själva faktiskt --

Nej, det är inte frågan, frågan lyder, varför ställs det inte samma krav på tjejer när det gäller försörjning som det gör för killar.
Citera
2012-02-02, 11:05
Medlem
Another.Bricks avatar
"Varför slipper killar press på sig att ta hand om barnen på samma sätt som tjejerna?"

Det ligger i kulturen att tjejerna tar hand om familjen mer än killen, och killen försörjer / drar in pengar istället.
Citera
2012-02-02, 11:05
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph
Dum fråga. Naturligtvis så har en massa kvinnor ångest över försörjningen.

Det är inte det som är frågan, suck...
Citera
2012-02-02, 11:07
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Another.Brick
"Varför slipper killar press på sig att ta hand om barnen på samma sätt som tjejerna?"

Det ligger i kulturen att tjejerna tar hand om familjen mer än killen, och killen försörjer.

Vi hör alltid att killar skall ta mer ansvar, men varför hör vi aldrig att tjejer skall ta mer ansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in