Citat:
Ursprungligen postat av Cupcake0
Är inte radikalfeminist, du får isåfall fråga en sån ang att kritisera ALLA MÄN. Det verkar finnas en enorm okunskap om feminism bland en del män....feminism handlar om könsmaktsordning och patriarkatet - båda könen är med om att återupphålla.
Så jag måste alltså läsa in mig på feminismens olika undergrenar för att få svar på den frågan som drivs mest i media? Okej. Blir ju ganska förvånad över att okunskapen skulle vara stor. Har man gått i skolan KAN man inte ha undgått feminismen. Kan du bevisa att det finns en könsmaktsordning och ett patriarkat? Eller är det som att fråga en troende katolik om gud finns?
Citat:
I mäns våld mot kvinnor ligger ansvaret hos de män som tar sig rätten att slå och kränka.. Män som slår är ett kollektiv som ska ta sitt ansvar, inte män som inte slår. Att män slår har blivit ett problem för många kvinnor - men det är ju ett mansproblem kvinnor får lida för. ( och jag vet att män utsätts för våld av kvinnor och i synnerhet av andra män och att det finns biologiska skillnader mellan könen om du skulle även påtala det) föresten varför finns det inga mansjourer för män som blir slagna av sina tjejer?
Det här är mycket lustigt och varför jag tycker att feminismen är sådär underbart komisk. Om man jobbade för jämställdhet (med riktiga premisser) så skulle man ju ta det här problemet och komma fram till följande: Män misshandlar kvinnor, kvinnor misshandlar män, män misshandlar män OSV. Slutsatsen borde ju bli att man ska bekämpa våld, eller är jag helt ute och cyklar?
Angående manjourer så tror jag delvis det är för att det är "omanligt" att söka hjälp av tradition. Men mer är det nog ett ointresse helt enkelt.
Citat:
Precis som feminister inte sväljer allt med hull och hår om hur hemska alla män alltid är och att vi alltid ständigt är de som är offer bör du inte heller tro på allt Per Ström skriver på genusnytt.
Gudrun Schyman representerar en liten del av feminister. Och har sannerligen svikit invandrarkvinnor som utsätts för våld av män.
Per ström är väl någorlunda saklig men det blir löjligt när man letar upp "mansproblem" och snyftar lite.