2012-02-01, 03:51
Medlem
diskretpunkts avatar
hej.

jag har under cirka ett års tid varit deprimerad. i början "självmedicinerade" jag med alkohol och droger, och det var inte kul när ångesten fick utlopp i fyllan. Renderade i polisanmälningar mot mig, och ångesten sköt i höjden och jag kände att nu är jag på botten och orkar snart inte mer.
Har börjat plugga i en annan stad för cirka ett halvår sen och det går skit, klarar ingenting och orkar inte plugga och nu har jag inga pengar kvar.
Testade ett tag med att gå till psykolog, vet inte riktigt hur han ska råda bot på mina problem som jag har men jag testade iallafall, fick anti depp citalopram och fick SJUKA drömmar av dom, var som att jag var levande i varje dröm och sen kunde jag sova cirka 15 timmar om dygnet på dom och ändå vara trött.

insåg att det inte skulle funka när jag gick en avancerad linje (civilingenjör maskinteknik), tankarna rusar iväg på annat när jag pluggar och citalopramen gjorde mig avtrubbad och jag misstänkte att det påverkade mitt minne.
Men jag måste ta mig igenom en utbildning, blir vansinnigt deprimerad av att ta skitjobb samtidigt som jag har kraven hemifrån som är skyhöga.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Men något måste jag göra. Finns det några anti-depp som man kan äta samtidigt som man pluggar utan att det påverkar ens studieresultat negativt? Går det plugga när man käkar benzo?

hoppas på tips och tankar, jag vet inte vart jag ska vända mig.

mvh
Citera
2012-02-01, 05:33
Medlem
Det är rätt vanligt att man drömmer mycket och konstigt av antidepp, särskilt den första tiden.
om du tog dom bara en kort period har kanske den antidepressiva effekten satt in, eller så är det fel medicin för dig. SSRI kan ju som du säger göra att man blir trött.

Kanske skulle SNRI vara bättre för dig, alltså serotonin- och noradrenalinåteruppptagshämmare,
t ex Efexor eller Cymbalta. Noradrenalin påverkar bl a vakenhet och koncentrationsförmåga.
Cymbalta funkar dunderbra för mig iaf när det gäller både depression, ångest, trötthet och koncentration. Som du säkert vet är det ju individuellt hur man reagerar på olika antidepp, men kanske det kan vara nåt för dig.

Benso är ingen bra idé skulle jag tro, risken är att du blir trött och det påverkar också minnet. Den effekt man får i början avtar ganska snabbt så det är inget för långtidsbruk om man måste prestera intellektuellt.
Citera
2012-02-01, 08:21
Medlem
Xalterads avatar
Efexor ger dig mer energi och du slipper deppigheten, dessa två tror jag är precis vad du behöver.
Citera
2012-02-01, 09:30
Medlem
Keiras avatar
Svårt att säga. Tyvärr måste man prova sig fram. Ingen kan säga i förväg vad som kommer att passa dig bäst. De är sant de andra har skrivit att Cymbalta och Efexor (venlafaxin), som båda är SNRI, kan öka koncentrationen och vakenheten eftersom de höjer halten av noradrenalin. Men det kommer inte att betyda DU kommer få bättre koncentration för att du tar dem. För mig är det precis tvärtom. SSRI, speciellt citalopram, får jag mycket bättre koncentration av men blir också trött av dem. Jag har pluggat många år på universitet och tack vare citalopram kunde jag ta ut examen.

Vad ville jag säga om det här? Du blir helt enkelt tvungen att testa och se vilken som funkar dig bäst. Om du ändå vill prova SNRI så skulle jag rekommendera Cymbalta över Venlafaxin (har testat båda). Sen finns fluoxetin (Fontex, Prozac),som är klassad som SSRI, men den påverkar oxå lite grann på noradrenalin. Vilket citalopram inte alls gör. Sertralin (Zoloft) påverkar serotonin och lite grann på dopaminsystemet. Sen finns det andra preparat att välja på.
Citera
2012-02-01, 11:02
Medlem
F.B.Dases avatar
Angrip problemet istället för symptomen. Du gör något för att andra kräver det av dig. Vad är värst med sk "skitjobb". Din bild av dig själv eller andras bild av dig? Fundera på vad som verkligen är andras krav och vad som är dina krav. Ofta ställer man krav på sig själv för att man tror att andra förväntar sig det. Har du diskuterat detta med dem som du tycker ställer dessa krav.
Är det ångest som stör dina studier eller sitter du bara och dagdrömmer om annat. Kan ju vara koncentrationssvårigheter, typ adhd eller nåt och det finns det ju hjälp och stöd för. Om du inte klarar studierna så bör du sjukskriva dig, då har du ju inga förväntningar på studieresultat och riskerar inte heller att förlora studiemedlet på grund av för låga poäng och kan återuppta studierna när du är bättre. Kom ihåg att man väljer inte vilka föräldrar man har. Du är myndig, ställ dina egna krav och låt dem vara rimliga.
Citera
2012-02-01, 12:39
Medlem
Boxis avatar
Ett snack med skolpsykologerna/kuratorerna kan vara bra också, dom kan kanske hjälpa dig att bena ut varför du får ångest av plugget. Annars är ritalin optimalt för studier
Citera
2012-02-01, 20:23
Medlem
lithionits avatar
det finns massa alternativ till citalopram. Tror snarare tvärtom att du kommer kunna fokusera bättre och få bättre minne när depressionen minskar =)
Citera
2015-01-22, 17:13
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
hej.

hoppas på tips och tankar, jag vet inte vart jag ska vända mig.

mvh

Har du inga utomstående som kan stötta dig? har du några vänner på linjen? Fast jag har mått skit under mina studier ( det var då gymnasiestudier ) så var det tack vare kompisar som kunde dela mina känslor och må skit med mig genom uppgifterna som gjorde att jag klarade av det. Även om mindre oftast blir gjort när man är fler så blir det oftast gjort iallafall..

Annars borde du testa amfetamin. Det får du inte av läkaren men kan öka ditt självförtroende och få dig plugga mer fokuserat ( i rimliga doser) sen blir du inte trött heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in