2005-01-26, 09:30
Medlem
Vad är det för (japansk?) fisk där vissa delar av fisken är direkt dödliga så att om man skär upp den fel och serverar en dödlig bit så kan matgästen dö, vad heter fisken?
Citera
2005-01-26, 09:56
Medlem
Någon typ av blåsfisk
Citera
2005-01-26, 09:57
Medlem
är det inte ulk?
Citera
2005-01-26, 10:00
Medlem
Wittgensteins avatar
För att citera Homer: Fugu me!

http://en.wikipedia.org/wiki/Fugu
Citera
2005-01-26, 10:15
Medlem
kezoos avatar
fattar inte varför man vill äta nått som är direkt dödligt :/ isf skall det vara RUSKIGT gott, men kan inte tänka mig att fisk är det...
Citera
2005-01-26, 10:19
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
fattar inte varför man vill äta nått som är direkt dödligt :/ isf skall det vara RUSKIGT gott, men kan inte tänka mig att fisk är det...

Nu var jag i och för sig rätt full när jag åt det, men jag kan inte påstå att det var någon större kulinarisk upplevelse. Tjusningen ligger väl just i att äta något som är farligt.
Citera
2005-01-26, 11:15
Medlem
Flytt från övrigt.

Jag skulle vilja prova den fisken. Just av samma anledning som jag vill hoppa fallskärm. Upplevelsen. Dessutom finns alltid risken att fallskärmen inte vecklar ut, likaså att kocken inte är tillräckligt duktig.
Har dock för mig att kocken provsmakar allt innan det serveras så man tar väl ingen större risk egentligen.
Citera
2005-01-28, 16:35
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Flytt från övrigt.

Jag skulle vilja prova den fisken. Just av samma anledning som jag vill hoppa fallskärm. Upplevelsen. Dessutom finns alltid risken att fallskärmen inte vecklar ut, likaså att kocken inte är tillräckligt duktig.
Har dock för mig att kocken provsmakar allt innan det serveras så man tar väl ingen större risk egentligen.

En anledning till att man äter den skall också vara att fugu är mycket god som sashimi. Eller, jag har ju visserligen inte smakat fugu trots att jag varit i Japan - för en student är det lite dyrt + min flickvän skulle nog inte vara alltför pigg på att jag provade det. Som Gargamel antyder är chansen att dö väldigt väldigt liten. Alla restauranger som serverar fugu måste ha kockar med omfattande specialutbildning vad gäller fisken i fråga. Oddsen att dö är nog nästan lika små som för fallskärmshoppning.
Citera
2005-01-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Precis. Äter man fugu på en riktig restaurang så kommer kocken in med filéerna och äter en först, för att visa att han litar på sina kunskaper.
Citera
2005-01-28, 19:23
Medlem
bogstas avatar
Det är ju en ren Status grej att äta grejer man kan dö av! Typ svälja en granat elr nått as tufft ju
Citera
2005-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogsta
Det är ju en ren Status grej att äta grejer man kan dö av! Typ svälja en granat elr nått as tufft ju
ja, det är därför man antagligen tycker det är sååå gott, man är väll införstådd med att det kan vara sista måltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in