2012-01-31, 15:35
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Det är väl helt onödigt att skjuta serier på långa avstånd?

Singel är ju mest ekonomiskt och träffsäkrare.

Sen till TS: Även om du fick äga raketgevär(bazooka?) så tvivlar jag att du ekonomiskt skulle kunna upprätthålla verksamheten

Att skjuta enkelskott med M45 är en konst i sig.
Citera
2012-01-31, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Att skjuta enkelskott med M45 är en konst i sig.

Jo m45, tänkte mer på moderna karbiner som nu mer har serie samt singelskott.

Dvs de som är mer anpassad för singelskott, annars kan man ju dra upp att PKM är jävligt svår att skjuta singelskott med.
Citera
2012-01-31, 16:35
Medlem
Galna-Sluskens avatar
Annars kan man ju skaffa sig en AN-94 Skjuter 2 skott så snabbt så att du bara känner rekylen från ett skott. Tror den hade runt 1800 rpm med det skottläget på. Vilket innebär att 2 skott träffar nästan på exakt samma punkt.

Lycka till att hitta en plus ha råd till en, tror de bara byggdes för specialstyrkor i Ryssland eftersom de var svindyra att producera
Citera
2012-01-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galna-Slusken
Annars kan man ju skaffa sig en AN-94 Skjuter 2 skott så snabbt så att du bara känner rekylen från ett skott. Tror den hade runt 1800 rpm med det skottläget på. Vilket innebär att 2 skott träffar nästan på exakt samma punkt.

Lycka till att hitta en plus ha råd till en, tror de bara byggdes för specialstyrkor i Ryssland eftersom de var svindyra att producera

Nog går det hyfsat att göra dubbelskott med en vanlig karbin också dock så landar det andra skottet inte så nära, men den här AN 94 ska tydligen avfyra så jävla snabbt i följd att rekylen inte ens hinner påverka mannen som skjuter?

Heter den här funktionen nikovmekanism?
Citera
2012-01-31, 17:48
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Citerar dig några år bak i tiden...

Hade jag rätt? Ja det hade jag.
Eh, vad hade min text om tillståndsmyndigheternas ljumma intresse av att utfärda licenser på full-auto-vapen med det jag kommenterade om ditt inlägg?

Du påstår att det är svårt att prickskjuta med en automatkarbin. Det är ett felaktigt, oinitierat och helt ogrundat påstående. Du kan prickskjuta väldigt bra med en automatkarbin av god kvalitet och med bra optiska riktmedel, självklart skjuter man då enkelskottseld.

Läs och lär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Designated_marksman_rifle
Senast redigerad av chromacor 2012-01-31 kl. 17:50.
Citera
2012-01-31, 17:51
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Eh, vad hade min text om tillståndsmyndigheternas ljumma intresse av att utfärda licenser på full-auto-vapen med det jag kommenterade om ditt inlägg?

Du påstår att det är svårt att prickskjuta med en automatkarbin. Det är ett felaktigt, oinitierat och helt ogrundat påstående. Du kan prickskjuta väldigt bra med en automatkarbin av god kvalitet och med bra optiska riktmedel, självklart skjuter man då enkelskottseld.

Nej jag påstår inte det. Läs texten med sarkasm...herregud. Missade du " " ?

Det jag påpekade var att det är svårare att få licens för automatvapen än pistol.
Citera
2012-01-31, 17:55
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Det jag påpekade var att det är svårare att få licens för automatvapen än pistol.
Ehhhhhh, gjorde du? Antingen så är jag dyslektisk, eller så gjorde du inte det...
Citera
2012-01-31, 18:16
Medlem
Galna-Sluskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Nog går det hyfsat att göra dubbelskott med en vanlig karbin också dock så landar det andra skottet inte så nära, men den här AN 94 ska tydligen avfyra så jävla snabbt i följd att rekylen inte ens hinner påverka mannen som skjuter?

Heter den här funktionen nikovmekanism?

Stämmer bra det ja!

Pipan fungerar på det sättet att det första skottet "trycker bak" pipan på vapnet, och sen skjuts det andra skottet när den är helt intryckt. så själva vapnet "studsar" inte bakåt från det första skottet eftersom pipan först trycks innåt, men det andra skottet får ju vapnet att studsa bak. Hörde någonstans att vapnet är designat för att skjuta genom skottsäkra västar

Förresten, när man tävlar i Sverige med automat vapen, körs alltid singelskott? känns ju lite onödigt då att köpa nån dyr automatkarbin när du kan lika gärna skjuta med vilken halvautomatisk bössa som helst.
Citera
2012-01-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galna-Slusken
Stämmer bra det ja!

Pipan fungerar på det sättet att det första skottet "trycker bak" pipan på vapnet, och sen skjuts det andra skottet när den är helt intryckt. så själva vapnet "studsar" inte bakåt från det första skottet eftersom pipan först trycks innåt, men det andra skottet får ju vapnet att studsa bak. Hörde någonstans att vapnet är designat för att skjuta genom skottsäkra västar

Förresten, när man tävlar i Sverige med automat vapen, körs alltid singelskott? känns ju lite onödigt då att köpa nån dyr automatkarbin när du kan lika gärna skjuta med vilken halvautomatisk bössa som helst.

Ett vapen brukar inte bli designat för att skjuta genom västar.

7,62 t.ex. smäller igenom vanliga "skottsäkra västar" men inte skyddsplattor t.ex.
Citera
2012-01-31, 19:26
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Ehhhhhh, gjorde du? Antingen så är jag dyslektisk, eller så gjorde du inte det...

"..Men har för mig att det är svårare att få skjuta med automatvapen.." (licens för automatvapen)

Hur som haver...

Men det var inte vad TS frågade. Då kan vi konstatera att man som "civilist" får ha vapen/automatvapen, dock krävs det licens oavsett. Samt att du inte får ta med dig vapnet hur du vill (på stan...krogen...hemmafest)
Citera
2012-01-31, 19:39
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Självklart får du som "civilist" äga vapen i Sverige. Gå med i en skytteklubb, klara testerna och ansök om licens. Lycka till!
http://www.youtube.com/watch?v=wJOmTf7h47k
Citera
2012-02-01, 20:47
Medlem
MrKerifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Hej,

Hur fungerar det i Sverige med vapen. Får en civilist äga ett skjutvapen? Hur går han då tillväga?
Spelar det roll vilket? Är det samma sak med en walter ppk som en bazooka? :P

Vilken jävla dum fråga. Cilvilist förresten?? Poliserna äger inte sina egna vapen. Poliser får automatiskt inte ha en massa vapen hemma bara för att de är poliser.
bazooka?!!! vad är det för fantasier? Hur kan man ens tro att granatgevär är något som man skulle kunna köpa och knalla lite på nyårsafton med?!

När man läser på detta forum så är jag jäääävligt glad att det är svårt, på gränsen till omöjligt för 80% av er att engagera er i en skytteklubb såpass att ni skulle få egna pistollicenser. Tack gode gud för det. Sen kan nästan vilken idiot som helst ta jägarexamen men ni lär bli besvikna när ni glada i hågen går till jaktaffären för att köpa er första bössa. UZI, Barret M82 och FNC 80 inte ens finns som beställningsvara.
Och skäms på er som har lite vett i skallen och som verkligen KAN saker,(ni är få) att ge er i kast med pappskallarna här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in