2012-01-28, 17:32
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonode
Personer som ger efter för rasism och fördomar kan helt enkelt vara korkade, enligt en ny kanadensisk studie i psykologi. Känner ni er mer korkade än alla rättroende politiskt korrekta människor som hyllar det mångkulturella samhället?

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-studie
Det där är naturligtvis rent nys! Antingen är "forskningen" otroligt styrd och tendentiös, resultaten medvetet feltolkade och överdrivna eller så drar man slutsatser som man inte kan dra.

Det man lite svepande kallar "fördomar" är en naturlig skepcis människorna i egenskap av flocklevande och.territoriella däggdjur hyser gentemot avvikare och främlingar. Detta finns i våra gener! Själva syftet med att evolutionen gett oss god minneskapacitet är just att vi skall dra nytta av erfarenheter som antingen förmedlats oss eller är självupplevda.
Citera
2012-01-28, 17:32
Medlem
Fjodorovs avatar
Då bekräftar det alltså etablissemangets och dess följeslagares fördomar om rasister? Är inte dem fördomsfulla när de antar att detta visste man redan? Har dessa personer lågt IQ då eller gäller det bara dem med annorlunda åsikter?

Detta är ännu ett i raden av försök till att smutskasta vissa med andra åsikter genom att säga de har lägre IQ eller att de skulle ha någon psykisk störning och att de kommer från trasiga hem och aldrig har sett världen. Tänka sig att en stor del av befolkning tror att en rasist är en blandning mellan Edward Nortons karaktär i American X och en hill-billy från södern.

Tänka sig vilka fördomar vissa har om rasister...
Citera
2012-01-28, 17:34
Medlem
slemmigsnigels avatar
Fördomar är ett tankeredskap alla människor använder sig av. Sedan kan fördomarna vara korrekta eller felaktiga.

En vanlig fördom i Sverige är att andra förväntar sig en handskakning när man hälsar på dom i vissa sammanhang. Det vore ganska opraktiskt att behöva fråga om vilka ritualer man ska använda med just den här individen.

"Hej, jag förstår att du är en väldigt unik individ och fördomsfri som jag är undrar jag hur just du som individ föredrar att vi ska hälsa på varandra vid just det här mötet?"

Den fördomsfulle sträcker fram handen och det blir i 99 av 100 fall en handskakning och sedan fortsätter man mötet.
Senast redigerad av slemmigsnigel 2012-01-28 kl. 17:41.
Citera
2012-01-28, 17:42
Moderator
-Info-s avatar
Här finns lite mer detaljer om undersökningen:

http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html
Citera
2012-01-28, 17:55
Medlem
gentlemans avatar
DNs vetenskapsredaktör är en skrumpnad gammal rödstrumpefitta.
Avslöjade studien något om subsahariska folkslags rasism?
Citera
2012-01-28, 17:59
Medlem
KapabelApas avatar
Det betyder alltså att Sverige massimporterar lågintelligenta rasister från Afrika och MENA dagligen? Inte bra, detta måste vi sätta stopp för omedelbart!
Citera
2012-01-28, 18:02
Medlem
Torontors avatar
Som sagts med källa i min förra post, de med hög IQ är antagligen bättre på att undertrycka naturliga instinkter. En sådan är att man vill gynna den egna gruppen framför andra grupper. De med låg IQ tenderar att följa instinkten att gynna den egna gruppen i första hand. De med hög IQ kan lättare indoktrineras i att ignorera denna instinkt.

Detta är inget bevis för att detta är bra. De med hög IQ är också bra på att ignorera instinkten att skaffa många barn vilket gör att de håller på att dö ut...
Citera
2012-01-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peanuts
Då känns det bra att svenskar har en genomsnittlig IQ på 105.
Irak däremot har ett genomsnitt på 87 så dem får vi se upp med.
Det handlar om hur man använder sin intelligens och inte hur intelligent man är.
Citera
2012-01-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonode
Personer som ger efter för rasism och fördomar kan helt enkelt vara korkade, enligt en ny kanadensisk studie i psykologi. Känner ni er mer korkade än alla rättroende politiskt korrekta människor som hyllar det mångkulturella samhället?

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-studie
Det är alltid de ute på landet som är korkade eftersom deras dagliga sysslor är att ta hand om boskap & dricka Karlsberg i baren.

Det sammanfattar också en del i Flashback måste jag säga.
Citera
2012-01-28, 18:16
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonenmedE
Det handlar om hur man använder sin intelligens och inte hur intelligent man är.

om du har 87 kr och jag har 105 kr, detta betyder att jag har 18 kr Mer att spendera, spela roll Hur jag spenderar dem, jag Har Mer.
Citera
2012-01-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbananbrallan
om du har 87 kr och jag har 105 kr, detta betyder att jag har 18 kr Mer att spendera, spela roll Hur jag spenderar dem, jag Har Mer.
Om vi säger att du väljer att spela bort dem och förlorar? Har jag då inte större fördel och har utnyttjat det lilla jag hade på bättre sätt?
Citera
2012-01-28, 18:29
Medlem
shit, alla som inte har rätt mentalitet för att leva vårt framtida marxistiska fantasiland är undermänniskor med lägre IQ och mindre värda. dem kan vi ha fördomar emot, för fördomar emot människor är dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in