2012-01-25, 15:57
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Är det nån här som efter ett avtalsår med ett försäkringsbolag får fortsätta ha samma avtal utan höjning?

Blir så irriterad på att dom ALLTID höjer premien så fort ett år gått.

Jag har moderna försäkringar både bilen och hemmet, förra året betalade jag totalt 800kr, nu kommer det bli 882kr istället. Det är ca 1tusenlapp mer under kommande år, är inte det lite väl mycket extra?

Fortsätter det såhär kommer man ju inte ha råd att ha försäkring om några år.

Så vad är era erfarenheter?
Citera
2012-01-25, 16:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Mopedförsäkring, samma premie i 3år och inför nästa försäkringsår har den sänkts med 200kr.
Hemförsäkring med allrisk i samma bolag under 8år och inte höjts.
Olycksfallsförsäkring, samma där inte höjts nämnvärt på flera år.

3 olika bolag, aldrig behövt använda en försäkring än.

Enda försäkringen jag har som höjs regelbundet är kattförsäkringen, för 5-6år sen låg den på 800kr om året nu ligger den nog runt 1100-1200kr per år men känns rätt naturligt då katter får mer och mer problem ju äldre de blir och även denna försäkringen är outnyttjad.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-01-25 kl. 16:25.
Citera
2012-01-25, 18:32
Medlem
toby79s avatar
Nu kanske både min mattelärare och jag är lite tröga, men hur kan totalt 800 bli en tusenlapp om det bara ökar 82 kr? Eller menar du att det ökar 82 kr/månad? eller ökar det från 800 kr/år till 882/månad?

Men rent allmänt gäller det ju att man ser över sina försäkringar när tiden börjar rinna ut. Kolla runt lite, jämför priser och villkor.
Mina egna försäkringar har sänkts några kronor sista tiden, men i mina yngre dagar var det rätt vanligt att det gick upp lite.

Oroa dig inte för att inte ha råd. Har du inte råd med försäkring så har du inte råd att äga det du försäkrar. Ett försäkringsbolag är ju oftast inte någon form av välgörenhetsinrättning.
Men som sagt, jämför priser är ju ett hett tips. Du är ju inte skyldig att ha ett och samma bolag livet ut.
Citera
2012-01-25, 18:48
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Nu kanske både min mattelärare och jag är lite tröga, men hur kan totalt 800 bli en tusenlapp om det bara ökar 82 kr? Eller menar du att det ökar 82 kr/månad? eller ökar det från 800 kr/år till 882/månad?

Bilförsäkringen går från 726kr/månad till 800kr = 74kr plus
Hemförsäkringen från 67kr/månad till 83kr = 15kr plus

74+15= 89kr mer per månad
per år 1068kr

Jag skulle behöva en tjänst som räknar ihop både hem och bilförsäkring, det brukar och bör ju bli billigare då.

När jag tittade på bilförsäkringen så tittade jag runt mellan massa bolag och då var mitt nuvarande bolag billigast.

Hemförsäkringen är "special" eller vad man ska säga som har med min hyresgäst att göra, det sägs att det blir billigare pga nått avtal.

Moderna Försäkringar har jag.

Finns det nån jämförelsesite där man kan slå in BÅDE hem och bilförsäkring i ett för att få ett bättre pris?

Edit: min premie förra året :9516kr
min premie 2012: 10596kr

Jag är usel på att räkna ut procent men det där måste ju vara nästan en 10% höjning?
Senast redigerad av sigurt 2012-01-25 kl. 18:53.
Citera
2012-01-25, 21:14
Medlem
toby79s avatar
Är du med i något fack? Då har du kanske hemförsäkring inbakat i medlemskapet.

Det finns ju så mycket olika variabler att du nog helt enkelt får ringa runt och förhandla. Du kan ju börja med ditt bolag redan nu. Hota lite att du ska byta. Ser du till att göra det i tid så kan du säkert få behålla din gamla avgift.
Citera
2012-01-25, 23:39
Medlem
Moderna är rätt kända för att höja ordentligt efter första året. Inte alltid, men ofta gör dom det.
Citera
2012-01-26, 04:27
Medlem
sucuks avatar
Att försäkringar går upp varje år är ungefär lika förväntat som att hyrorna går upp varje år. Kallas inflation.

Håll koll på huvudförfallodatum på dina försäkringar och byt på detta datum till den som erbjuder bäst pris. Alla bolagen vet att folk "gifter" sig med sitt försäkringsbolag så de är kåta på att ragga kunder och erbjuder smekmånad första året för att sedan höja.

Betala försäkringar på helår, kostar ett antal procent extra för att betala månadsvis.
Citera
2012-01-27, 15:40
Medlem
sigurts avatar
Jag mailade och ville ha en motivation för varför priset hade höjts. Detta fick jag till svar, läs nu detta noggrant så ser ni vilket uselt svar jag fått. Detta är alltså kopierat rakt av:

"Hej
Vi har höjt våra premien generellt och du har haft en 10% konkurrensrabatt som har ftagit bort. Vi kan inte justera priset."

Man kan tro att en invandrare skrivit men det är skrivet av en Anna-Karin Hedlund.

Fyfan
Citera
2012-01-27, 15:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag mailade och ville ha en motivation för varför priset hade höjts. Detta fick jag till svar, läs nu detta noggrant så ser ni vilket uselt svar jag fått. Detta är alltså kopierat rakt av:

"Hej
Vi har höjt våra premien generellt och du har haft en 10% konkurrensrabatt som har ftagit bort. Vi kan inte justera priset."

Man kan tro att en invandrare skrivit men det är skrivet av en Anna-Karin Hedlund.

Fyfan

Helt meningslöst. Kolla upp konkurrenternas priser och maila istället och fråga om de kan prismatcha, om inte så byter du bolag helt enkelt.
Citera
2012-01-27, 16:46
Medlem
sigurts avatar
Jaha grabbar!

Nu skall jag berätta nånting lustigt...

Min nuvarande (nya) premie var på 9602kr helår helförsäkring.

Jag gick in på compricer och gjorde en sökning... då fick jag upp att Gjensidige skullr kosta 6100kr!

Riktigt bra pris, dock några sämre självriser osv men det kändes vettigt... så jag teckande den och var glad i hågen!

Sen tog jag telefonen och ringde moderna försäkringar för att säga upp min försäkring och håna dom lite.

Då säger telefonisten att hon ser att ja redan tecknat på Gjensidige (för 5 min sen) man undrar ju vad fan dom kör för system.

Så hon förstår att ja är allvarlig med att säga upp den, då berättar hon efter lite prat att jag kan få exakt samma försäkring som jag har NU förutom en liten liten förändring i självrisken på just vagnskada. Den gick från 3000 till 3500.

Men så säger hon försäkringspremien.... DET SKULLE KOSTA MIG 4560KR!!!!

Alltså.. först tycker dom att ja ska betala 9602kr per år, när ja ringer in sänker dom det till 4560kr! Helt otroligt förvånande, jag är medveten om att man kan pressa ner priserna lite men inte fan att ja kunde få bort 5024kr per år!

Just Moderna försäkringar har fulat sig tidigare med grova rabatter första året erkände telefonisten, men nu har dom blivit uppköpta av Danmarks största bolag och då vill dom bli av med detta "fuleri" eller vad man ska kalla det... Så nu ska priserna inte chockhöjas efter ett år.

Aja... man lär sig något nytt varje dag. Så grabbar ta tag å ring in och få billigare!
Sprid detta vidare speciellt om ni har Moderna Försäkringar

Tack och Bock!
Citera
2012-01-27, 17:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jaha grabbar!

Nu skall jag berätta nånting lustigt...

Min nuvarande (nya) premie var på 9602kr helår helförsäkring.

Jag gick in på compricer och gjorde en sökning... då fick jag upp att Gjensidige skullr kosta 6100kr!

Riktigt bra pris, dock några sämre självriser osv men det kändes vettigt... så jag teckande den och var glad i hågen!

Sen tog jag telefonen och ringde moderna försäkringar för att säga upp min försäkring och håna dom lite.

Då säger telefonisten att hon ser att ja redan tecknat på Gjensidige (för 5 min sen) man undrar ju vad fan dom kör för system.

Så hon förstår att ja är allvarlig med att säga upp den, då berättar hon efter lite prat att jag kan få exakt samma försäkring som jag har NU förutom en liten liten förändring i självrisken på just vagnskada. Den gick från 3000 till 3500.

Men så säger hon försäkringspremien.... DET SKULLE KOSTA MIG 4560KR!!!!

Alltså.. först tycker dom att ja ska betala 9602kr per år, när ja ringer in sänker dom det till 4560kr! Helt otroligt förvånande, jag är medveten om att man kan pressa ner priserna lite men inte fan att ja kunde få bort 5024kr per år!

Just Moderna försäkringar har fulat sig tidigare med grova rabatter första året erkände telefonisten, men nu har dom blivit uppköpta av Danmarks största bolag och då vill dom bli av med detta "fuleri" eller vad man ska kalla det... Så nu ska priserna inte chockhöjas efter ett år.

Aja... man lär sig något nytt varje dag. Så grabbar ta tag å ring in och få billigare!
Sprid detta vidare speciellt om ni har Moderna Försäkringar

Tack och Bock!

Grattis, gjorde du beställningen av din nya försäkring via web eller telefon så kan du utnyttja ångerrätten vid distansköp och nappa på dealen ditt gamla bolag hade. Just pga sådana här saker skall man alltid spela ut dem mot varandra innan man tecknar något.

Vill du ha en kul räkneövning så räkna om besparingen till oskattad lön och se hur många timmars jobb detta telefonsamtal motsvarar - en hygglig timpeng garanterat :-)

Andra områden att vara om sig och kring sig på är el och telefoni, inte riktigt lika stor besparingspotential men ändock - kan bli många hundralappar sparade tack vare ett 5 minuters samtal.
Citera
2012-01-28, 22:41
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Grattis, gjorde du beställningen av din nya försäkring via web eller telefon så kan du utnyttja ångerrätten vid distansköp och nappa på dealen ditt gamla bolag hade. Just pga sådana här saker skall man alltid spela ut dem mot varandra innan man tecknar något.

Vill du ha en kul räkneövning så räkna om besparingen till oskattad lön och se hur många timmars jobb detta telefonsamtal motsvarar - en hygglig timpeng garanterat :-)

Andra områden att vara om sig och kring sig på är el och telefoni, inte riktigt lika stor besparingspotential men ändock - kan bli många hundralappar sparade tack vare ett 5 minuters samtal.

Jo jag tecknade nya försäkringen direkt via compricer och då hade jag 14 dagars ångerrätt. När jag direkt efteråt ringde compricer och skulle nyttja ångerrätten lät killen lite besviken och sa "ja dig tjänar vi ju inga pengar på nu" och han sa något om att det är ganska vanligt återkommande att folk ringer in och nyttjar ångerrätten.

Jag är fortfarande chockad över att jag gick från 9602kr till 4560kr! MER än 50%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in