2012-01-24, 21:09
Medlem
Hej, Jag har införskaffat mig en spinningcykel som jag tänkte använda 30 minuter innan jag drar till jobbet på morgonen. Skulle vilja ha tipps om hur jag lägger upp mitt träningsprogram.

Jag hade tänkt mig något liknande

5 minuter uppvärmning.
20 minuter intervall
5 minuter nedvarvning

nu har jag ingen koll på spinning eller intervall, kan man köra såhär 5 dagar i veckan, eller ska jag varva intervall med något lungt pass.? hur ska intervallträningen se ut?
Citera
2012-01-24, 21:35
Medlem
SambalOeleks avatar
Spinning är ju i grunden tänkt som intervallträning. Att sitta och småfisa som på en vanlig motionscykel ger jag inte mycket för.

Ditt pass ser okej ut för att vara ett morgonpass. Jag skulle försökt klämma in kvällspass på 45-60 minuter i schemat också. Intervallträning är ganska slitsamt, så ta det lite lugnt och kör inte varje dag om du inte är van. Även hjärtat måste få återhämta sig vissa dagar.

Gör en spellista med musik som håller i 30 minuter. Börja upppvärmningen med en låt som inte är allt för jättesnabb. Sitt ner under större delen av uppvärmningen men gå upp och stå lite i slutet av den.

Varva sedan snabba tempolåtar med lite långsammare "backlåtar" under 20-minutersintervallen.

Jobba i tre grundpositioner.

1. Sittande.
Framåtlutad position, något krökt rygg, armbågarna in mot kroppen.

2. Stående.
Händerna "normalt" på styret. Stående med rumpan strax framför sadeln. Det ska vara så att skåran nästan slår i framkanten på sadeln när du trampar upp och ner. Öva in balansen så att du i princip kan stå i denna position med endast två fingrar på styret.

3. Stående med rumpan långt bak.
Flytta fram händerna långt fram på styret. Gå bak långt över sadeln med rumpan. Tänk på hållningen och försök att inte svanka utan jobba med något kurvad rygg.
OBS: inga snabba låtar till denna position, jobba med tunga backpartier.

Dela upp låtarna i sektioner där du blandar dessa positioner till bestämda ställen i låtarna.
Stå längre partier i stående eller sittande position.
Jobba även i åtta eller fyra takter där du trampar åtta eller fyra takter i en position och sedan byter till en annan och trampar åtta eller fyra takter där innan du byter tillbaka.

Jobbar du på detta sätt blir det riktigt kul att göra övningarna i takt till musiken.

Lycka till!
Citera
2012-01-24, 21:46
Bannlyst
Jag skulle inte köra intervall varje dag för det sliter hårt på kroppen. Men prova dig fram. Börja t.ex. med ett intervall i veckan. Därefter två/vecka eller tre/vecka. Känn efter vad du tål.
De dagar man inte kör intervall skall man träna i lugnare tempo för att bygga upp allmänkonditionen/styrkan. Intervall handlar mycket om att vänja kroppen vid mjölksyra och att lära sig tekniken att röra sig fort. Alltihop handlar om vad man har för mål och om vilken distans man vill göra en bra tid på.

Men visst är det coolt med intervall. Man boostar liksom det man byggt upp under de lugnare passen.

Förslag på intervall.
45 sek intensivt med 15 sek lugnt tempo, tio gånger.
1 min intensivt med 15 sek lugnt tempo, femton gånger.
70 sek högt tempo 20 sek lugnare, tio gånger.
15 sek intensivt med 15 sek lugnt temp, tio gånger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in