2012-01-20, 23:56
Medlem
Hur prioriterar ni egentligen era inköp då ni handlar på kredit efter kredit, eller tar dyra smslån? Handlar det om dåliga sociala omständigheter, depression eller har ni helt enkelt ingen översikt på eran ekonomi och tänker "Det löser sig"?

Själv ser jag absolut ingen anledning till varför personer gör såna prioriteringar. Så hur tänker ni egentligen?
Citera
2012-01-21, 00:02
Medlem
Kashis avatar
Det löser sig typ, har ingen respekt för pengar överhuvudtaget.
I aint got no money but I dont give a damn, and when I get I spend as fast as I can.
Citera
2012-01-21, 00:03
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figureout
Hur prioriterar ni egentligen era inköp då ni handlar på kredit efter kredit, eller tar dyra smslån? Handlar det om dåliga sociala omständigheter, depression eller har ni helt enkelt ingen översikt på eran ekonomi och tänker "Det löser sig"?

Själv ser jag absolut ingen anledning till varför personer gör såna prioriteringar. Så hur tänker ni egentligen?

Nu kanske inte det är den målgruppen du är ute efter. Men kredit kan ju vara positivt för vissa också. Om du till exempel har ett bensinkort, och betalar alla utgifter i slutet av månaden. Bättre översikt på så vis. Samma sak med vanliga kreditkort. Men ja, de missbrukas ju...

För att bidra till tråden får jag erkänna att när de först kom ut så tog jag ett smslån på 1000:-. Det var i slutet av månaden, jag skulle på krogen och jag visste att jag hade pengar nog vid lönen att betala tillbaka det.

Jag skulle aldrig i livet göra det igen. Det var skitdumt. De tog 200 spänn eller något sådant i ränta. 200 spänn för att jag inte kunde vänta en helg med krogen. Men... det var då, och jag skäms.
Citera
2012-01-21, 00:06
Medlem
Visa,mastercard alla banker. USA/Grekland ALLA vill leva på kredit. Vad är problemet? Nu säger IMF chefen att hon vill fondera 600 miljarder dollar.
Citera
2012-01-21, 00:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Visa,mastercard alla banker. USA/Grekland ALLA vill leva på kredit. Vad är problemet? Nu säger IMF chefen att hon vill fondera 600 miljarder dollar.

Vad problemet är är väl ganska uppenbart? Det är inte hållbart och därför är världsekonomierna i kris.
Citera
2012-01-21, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt att målgruppen är främst dem som handlar på kredit efter kredit, för pengar de "egentligen inte har".
Du kan inte på fullaste allvar själv mena att du anser att dom personerna gör rätt prioriteringar.
Senast redigerad av figureout 2012-01-21 kl. 00:50.
Citera
2012-01-21, 08:33
Medlem
Citat:
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt att målgruppen är främst dem som handlar på kredit efter kredit, för pengar de "egentligen inte har".
Du kan inte på fullaste allvar själv mena att du anser att dom personerna gör rätt prioriteringar.

det finns folk som är lite äldre och inte kommer jobba mer i framtiden, då går man och tar massa lån krediter, sms lån, beställer massor med elektronik och sen betalar man inget går i kronofogden!

dom ger kanske till barnen säljer, och flyttar till sit hus utomlands!

så prioriterar dom flesta, tycker dom gör helt rätt!!
Citera
2012-01-21, 09:15
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:

Jag tror det är en kombination av att bankerna kastar kreditkort efter folk och slutar höja limits först när det verkligen är kört för personen (lyxfällan). Det är ju i princip hur lätt som helst idag att sätta sig i skuld hos banken men det är ofta ganska tungt att komma ur det sedan.

Sedan har det väl med livsstil att göra. Man ska bo i Stockholm, man ska äta flott, man ska ha ett fint kök, man ska åka taxi från krogen, hummer på nyår, överdrivet mycket julklappar, skidåkning på sportlovet, thailand på vintern, portvin till mormor, mulberry till kärringen, NK-rean i januari, solsidan på tv, butiker som har öppet alla dagar till 21, köpcentrum stora som globen.. hej och hå kom och köp. Med tanke på hur många lever och hur låg medelinkomsten faktiskt är, blir kredit en bra motorväg för att få leva lite som man vill. Kreditkort skapar en frihet. En stund, sedan kraschar allt...
Citera
2012-01-22, 13:21
Medlem
Jag tror som ovanstående att det har skapats ett klimat där man uppmuntras att konsumera mer än vad som är ekonomiskt hållbart för gemeneman och det är även lättare någonsin att få lån och krediter. Jag har själv bara tagit ett par glasögon på kredit då jag var fattig student och de skickar fortfarande nya kreditkort med 20k gräns på och frågar om jag inte vill höjja den gränsen trots att jag aldrig använt det annat än till mina glasögon och dessa är avbetalade sen iaf ett halvår tillbaka.

Rätt sjukt är det.
Citera
2012-01-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gegage
det finns folk som är lite äldre och inte kommer jobba mer i framtiden, då går man och tar massa lån krediter, sms lån, beställer massor med elektronik och sen betalar man inget går i kronofogden!

dom ger kanske till barnen säljer, och flyttar till sit hus utomlands!

så prioriterar dom flesta, tycker dom gör helt rätt!!
Intressant påstående. Fast i mina ögon verkar det vara mycket spektulationer från dig, jobbar själv inom ämnet och har dessvärre aldrig varit med om det.
Någon som kan stärka påståendet?
Se det som ett nytt diskutionsunderlag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in