2012-07-26, 22:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Monoteismen har funnits långt innan buddah och dom andra filosofierna så sent som ~ 500 f.Kr

Att utveckling inte har präglats av det är högst osannolikt

Inte för att jag reflex-mässigt vill säga emot dig, men jag skulle vara intresserad av lite mer information om denna tidiga monoteism.

Jag har t.ex. träffit muslimer, som på fullt allvar trodde, att buddhismen är en sorts muslimsk sekt, så jag har en viss generell misstro till påstående utan underlag från det hållet. Ni muslimer här på forumet är ju inte precist kända för solida belägg.

Men OK, detta kan vara undantaget.
Citera
2012-07-26, 23:56
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte för att jag reflex-mässigt vill säga emot dig, men jag skulle vara intresserad av lite mer information om denna tidiga monoteism.

Jag har t.ex. träffit muslimer, som på fullt allvar trodde, att buddhismen är en sorts muslimsk sekt, så jag har en viss generell misstro till påstående utan underlag från det hållet. Ni muslimer här på forumet är ju inte precist kända för solida belägg.

Men OK, detta kan vara undantaget.

Enligt de tidigaste källorna så dyrkade kineserna vad som betecknas som en monoteistisk Gud. Jag minns att det var under ett seminarium jag uppsnappade tesen men efter att ha sökte lite så finns det acceptabla bevis runt om på internet.

Citat:
“Shang Ti”, translates into English as "Supreme Lord" or "Lord Above." All things were made by Him, all punishments and rewards were ultimately traceable to Him. An examination of the traditions of those days when he was worshiped reveals a mixture of Spirit worship and acknowledgment of God not unlike that found in the Biblical kingdoms of Judah and Israel. 1
http://www.sourceoflightmonastery.com/chinese-monotheism.html
Citera
2012-07-27, 01:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Enligt de tidigaste källorna så dyrkade kineserna vad som betecknas som en monoteistisk Gud. Jag minns att det var under ett seminarium jag uppsnappade tesen men efter att ha sökte lite så finns det acceptabla bevis runt om på internet.

http://www.sourceoflightmonastery.com/chinese-monotheism.html

Det enda jag kan se efter att ha tittat på en del olika källor omkring detta är, att den vanliga abrahamiska metoden med att hitta likheter har varit igång igen.

D.v.s. man skapar en induktiv kategori baserad på likheter, och därifrån kategoriserar man sen fram en redan bestämd konklusion, vilket i detta fallet vill säga en monoteistisk 'gud'. Metoden anses endast att vara legitim från dom som har skapat den, d.v.s. abrahamiska apologetiker. Från riktigt forsknings-håll är den kraftigt kritiserad.

Personligen anser jag den form för 'bevis' som typiska för den abrahamiska missions-ivern, och faktisk snarare misskrediterande för abrahamismen, snarare än en tillgång. Ung. som kreationistisk pseudo-vetenskap är det.
Citera
2012-07-27, 10:37
Medlem
Golachabs avatar
Shang Di dyrkades mycket riktigt i Kina i det tidiga kinesiska riket Shang (nuvarande Henanprovinsen). Centralt i tron var prästkonungen som stod för indentitet och maktutövande. Kungen riktade spådomar till de kungliga förfäderna (som också är Di, se nedan) och genomförde ritualer för att hedra förfäderna. Kungen styrde som ombud för den stora guden Di.

Senare böts Di ut mot Tian, himmelsguden i och med Zhoudynastin. Då fick kungen titeln Tian Zi (Himmelsgudens son).

Men monoteistisk var religionen egentligen inte. Di var överguden, under sig fanns andar och förfäderskungarna. Det fanns heller ingen större kosmologi utan det var en lokal patrikal religion. "Di" kan översättas och förstås som förfäder i ett kollektiv snarare än en ensam Gud motsvarandes av den abrahamitiska.

Lästips och här som tar upp just vad jag skrivit ovan.

Som Bogomil är inne på har Shang Di länge tolkats med abrahamitiskt färgade glasögon. Det är inte helt rätt att göra det när man förstår bakgrunden till myterna.
Citera
2012-07-27, 10:52
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
helt fel. bade kineserna/koreanerna och buddha utvecklade ett bra filosifi utan gud.
Chan (zen)-buddhsimen är frånt runt 700-talet e kr och är rätt avskalad från gudomliga influenser och tankegångar. Innan dess var den kinesiska buddhismen rejält influerad av tantrisk buddhism och Dao och full av gudar och andra väsen. Lotus sutra (Saddharma Puṇḍarīka Sūtra) fick stort inflytande på 3-400-talet när munken Kumārajīva kom till Kina. Lotus sutra nämner gudar redan i inledningen så helt okänt för kineserna (eller buddhister för övrigt, vilket många tror) är det inte. Lotus sutra är fortfarande en av de viktigaste texterna inom Chan, Zen. Sen är "Pure Land"-buddhismen rätt populär vilket bär starka spår av tantra och bön.
Senast redigerad av Golachab 2012-07-27 kl. 10:59.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in