Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 21:08
  #5425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hela den förlegade arbetsplikten försvaras ju med tanken att individen ska bidra till samhället genom att lönearbeta och betala skatt.
Så vitt jag vet finns ingen lagstadgad arbetsplikt i det här landet. Det står dig fritt att leva ditt liv precis som du vill, såvida du håller dig inom lagens råmärken.

Ej heller har samhället och skattebetalarna någon försörjningsplikt för människor som inte vill göra en aktiv insats för att förtjäna sitt uppehälle.

Däremot har vi (anser jag) en moralisk plikt (åter detta omoderna förhatliga ord moral) att se till att människor inte svälter ihjäl. Det kan vara soppkök, inkvartering i en gympasal, eller ett medborgarbidrag på 5000 kr/månad. Något sådant.

Lycka till med bönandet och bedjandet om 10000-15000 kr/månaden villkorslöst! Hejhej!
Citera
2017-12-26, 22:49
  #5426
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Så vitt jag vet finns ingen lagstadgad arbetsplikt i det här landet. Det står dig fritt att leva ditt liv precis som du vill, såvida du håller dig inom lagens råmärken.

Ej heller har samhället och skattebetalarna någon försörjningsplikt för människor som inte vill göra en aktiv insats för att förtjäna sitt uppehälle.

Däremot har vi (anser jag) en moralisk plikt (åter detta omoderna förhatliga ord moral) att se till att människor inte svälter ihjäl. Det kan vara soppkök, inkvartering i en gympasal, eller ett medborgarbidrag på 5000 kr/månad. Något sådant.

Lycka till med bönandet och bedjandet om 10000-15000 kr/månaden villkorslöst! Hejhej!

Tom retorik, skärpning!

Det är helt uppenbart vid en närmare eftertanke att om man som individ är född och uppvuxen i den industrialiserade civilisationen så är man helt upp över öronen beroende av den för sin överlevnad. Man saknar totalt kompetensen, kapitalet och förmågan för att vara helt självförsörjande och har inte heller ett effektivt oberoende från teknologin den erbjuder.

Och detta djävla helt godtyckliga gagg om etik och moral. Hur mycket och hur litet man ska tänkas "få" av farbror staten för att ingen ska känna sig som en dålig individ men inte heller utnyttjad av någon annan. Det är inget annat än tomt babbel från komplexa ignoranter.

Jag är helt övertygad att den formen av känslobaserade retorik är lika förlegad som människosynen den är baserad på. Sanningen är att stora delar av mänskligheten går mot sin oundvikliga irrelevans där vad man än gör och tar sig till bara är en belastning för det kapitalistiska maskineriet. Frågan är hur den belastningen kan minimeras för att på bästa vis spara på de kvarvarande naturresurserna i en överbefolkad planet utan att den [Darwinistiska] vetenskapliga och tekniska utvecklingen avstannar.
Citera
2017-12-26, 23:19
  #5427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinematisist
Tom retorik, skärpning!

Det är helt uppenbart vid en närmare eftertanke att om man som individ är född och uppvuxen i den industrialiserade civilisationen så är man helt upp över öronen beroende av den för sin överlevnad. Man saknar totalt kompetensen, kapitalet och förmågan för att vara helt självförsörjande och har inte heller ett effektivt oberoende från teknologin den erbjuder.

Och detta djävla helt godtyckliga gagg om etik och moral. Hur mycket och hur litet man ska tänkas "få" av farbror staten för att ingen ska känna sig som en dålig individ men inte heller utnyttjad av någon annan. Det är inget annat än tomt babbel från komplexa ignoranter.

Jag är helt övertygad att den formen av känslobaserade retorik är lika förlegad som människosynen den är baserad på. Sanningen är att stora delar av mänskligheten går mot sin oundvikliga irrelevans där vad man än gör och tar sig till bara är en belastning för det kapitalistiska maskineriet. Frågan är hur den belastningen kan minimeras för att på bästa vis spara på de kvarvarande naturresurserna i en överbefolkad planet utan att den [Darwinistiska] vetenskapliga och tekniska utvecklingen avstannar.
Och för dem som är i avsaknad av kompetens, kapital, förmåga, och töntiga begrepp som etik och moral är alltså ditt förslag att istället erbjuda någon form av medborgarlön och tvångssterilisering, är det så jag ska tolka det?

Inte för att jag har så mycket av ovanstående dygder heller, men det är nog i varje fall mer än vad jag har på retorikfronten. Ledsen att jag är så gammaldags och mossig, men jag är 50+ och har uråldriga konservativa knegarvärderingar. Tror inte att arbetsfria inkomster är vägen framåt.
Citera
2017-12-26, 23:31
  #5428
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Och för dem som är i avsaknad av kompetens, kapital, förmåga, och töntiga begrepp som etik och moral är alltså ditt förslag att istället erbjuda någon form av medborgarlön och tvångssterilisering, är det så jag ska tolka det?

Inte för att jag har så mycket av ovanstående dygder heller, men det är nog i varje fall mer än vad jag har på retorikfronten. Ledsen att jag är så gammaldags och mossig, men jag är 50+ och har uråldriga konservativa knegarvärderingar. Tror inte att arbetsfria inkomster är vägen framåt.

Du tolkar mig som fan läser bibeln. Har man inte råd att skaffa sig barn så tror jag de flesta kommer undvika privilegiet. Ingen individ får någon form av bidrag förrän man uppnår myndig ålder, som ett exempel. Eller så gör man som kineserna med en enbarnspolicy till att börja med. Låter det allt för dystopiskt tycker du?

Ja, är själv en knegare. Gör dock objektivt utåt sett inte ett djävla skit, fast jag är fortfarande produktiv för kapitalet (tror jag).
Citera
2017-12-26, 23:33
  #5429
Medlem
Big Bosss avatar
Kan än en gång rekommendera denna länk https://www.youtube.com/watch?v=kl39KHS07Xc

Speciellt för de som är benhårda motståndare till UBI som det kallas. Det är som sagt flera intressanta punkter som presenteras.

Dom tester som gjorts i bland annat i Kanada i 1970 så var det mindre än 1% som slutade jobba.
__________________
Senast redigerad av Big Boss 2017-12-26 kl. 23:36.
Citera
2017-12-26, 23:37
  #5430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinematisist
Har man inte råd att skaffa sig barn så tror jag de flesta kommer undvika privilegiet.

Ett djupt förankrat konsekvenstänk är inte något jag associerar med låginkomsttagare precis. Det verkar snarare som att dom som har råd med barn inte skaffar några och dom som inte har råd med barn skaffar minst tre.
Citera
2017-12-26, 23:41
  #5431
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ett djupt förankrat konsekvenstänk är inte något jag associerar med låginkomsttagare precis. Det verkar snarare som att dom som har råd med barn inte skaffar några och dom som inte har råd med barn skaffar minst tre.

Så blir det när pappa staten bedriver stöld i form av fördelningspolitik.

Det är ingen självklarhet att fler människor på en överbefolkad planet är något positivt, inte ens om man är en fertil, välbärgad, smart, driftig och konservativt lagd person.
Citera
2017-12-27, 02:38
  #5432
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
"den tragiska människosynen"? Det låter som en moraliserande fras av den förtryckande PK-nomenklaturan.
Det är rätt tragiskt att du inte vill unna medborgarna den frihet som automatiseringen kan ge dem.

Du verkar inte se att friheten även skulle kunna göra dem mer produktiva, även om detta såklart bara vore en ren bonus.

Citat:
"lågenergiska"? Orkar både heltidsarbete och att att på fritiden munhuggas med arbetsskygga på Flashback.
Du kanske borde lägga energin på att kolla upp datorernas & robotarnas framsteg istället.

Citat:
"oattraktiva"? För vem? Inte arbetsgivare iallafall.
För andra medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Så vitt jag vet finns ingen lagstadgad arbetsplikt i det här landet. Det står dig fritt att leva ditt liv precis som du vill, såvida du håller dig inom lagens råmärken.
Kom igen. Inte hört talas om arbetslinjen?

Varför tror du att folk masar sig till en fullkomligt inkompetent Arbetsförmedling när de inte råkar ha lönearbete? Jo, för att de inte har mycket till val.

Citat:
Ej heller har samhället och skattebetalarna någon försörjningsplikt för människor som inte vill göra en aktiv insats för att förtjäna sitt uppehälle.
Hur "förtjänar man sitt uppehälle" i en tid när datorer och robotar (tillsammans med ett fåtal supermänniskor) gör det riktiga jobbet, medan människorna mest pysselsätter sig med vuxendagisaktiviteter för att slippa klättra på väggarna hemma?

Personligen tycker jag det räcker med att ha ett giltigt medborgarskap och följa lagarna.

Citat:
Däremot har vi (anser jag) en moralisk plikt (åter detta omoderna förhatliga ord moral) att se till att människor inte svälter ihjäl. Det kan vara soppkök, inkvartering i en gympasal, eller ett medborgarbidrag på 5000 kr/månad. Något sådant.
No shit, Sherlock.

Citat:
Lycka till med bönandet och bedjandet om 10000-15000 kr/månaden villkorslöst! Hejhej!
Lycka till med att hålla nere medborgarlönen till 5k/mån när den kommer!

Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ett djupt förankrat konsekvenstänk är inte något jag associerar med låginkomsttagare precis. Det verkar snarare som att dom som har råd med barn inte skaffar några och dom som inte har råd med barn skaffar minst tre.
Denna typ av problem är importerat, och inget som har med medborgarlön att göra.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-12-27 kl. 02:58.
Citera
2017-12-28, 03:45
  #5433
Medlem
mondainais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Är det någon som använder Grantcoin ännu? Basinkomst med bitcoin-teknik. Det verkar vara ett seriöst projekt.

Grantcoin is the first currency to be primarily distributed as a Universal Basic Income. The Grantcoin Foundation believes that access to the money supply whenever money is created should be a universal human right, not a privilege.

Each year, we plan to add 3.5% to the Grantcoin already in circulation. This will be given as Basic Income grants to everyone in the world who chooses to participate, growing the money supply in a way that provides equal access to all.

Köpte en post för skojs skull, och har ansökt om att få tilldelning. Vet inte riktigt vad jag ska med det till, känner ingen annan som använder det och det är inget dom tar emot på Steam direkt. Men skulle jag sälja idag så har den i alla fall stigit en del så det är ju najs. Rätt utfört så kan det ju vara ett smart sätt att få fart på en valuta - tänk en liten ort där alla får tillgång till små låtsaspengar i telefonen. I början är dom flesta skeptiska, men någon butiksägare upptäcker att hen kan växla sina mot BTC som sen kan växlas mot dollar och tas ut i fiat i närmsta bankomat. Butiksägaren börjar då acceptera GRT för sina varor (med ett litet påslag förstås) och när folk ser att dom kan få mjöl och olja för coinsen så börjar dom acceptera GRT från varandra.

Någon från en annan ort hälsar på, ser priser i GRT och får veta att allt man behöver göra är att ladda ner en app, svara på några frågor och skicka lite biometridata och sen "pling" så kommer det pengar från ingenstans. Ponera sen att landet i fråga dras med inflation, medan priset på GRT stiger av nån anledning. Då börjar folk fråga efter GRT istället för lokal pappersvaluta vid varje transaktion, arbetare accepterar det som lön, det tas emot på bussar, som skolavgift etc. Den ökade aktiviteten gör att inflationen uteblir eftersom valutan backas av allt fler varor och tjänster, och basinkomsten går från fantasi till nåt som faktiskt mättar. Är det det som händer just nu, eller är det bara spekulation och manipulation från maniska daytraders som driver upp kursen? Jag har ingen aning, men det är helt klart värt att studera närmare.

På sikt handlar det förstås om hur skalbar den tekniska lösningen är; blir det långsamt och dyrt som BTC så faller det hela (eftersom endast Kejsaren själv klarar att vara naken och ändå välklädd). Men dom har bytt (eller ska byta) från PoW till PoS vilket gör det snabbare. I januari ersätts hela projektet av "Manna" (manna från himlen?). Jag hoppas att alla GRT omvandlas till Manna då.
Citera
2018-01-22, 16:47
  #5434
Medlem
Jag skulle gärna höra er som är motståndare till medborgarlön vad det är ni reagerar starkast emot: att det är ogenomförbart, alternativt rent skadligt för samhället eller är det av mer så att säga av dygdiga skäl, att man ska göra rätt för sig och så vidare?
Citera
2018-01-27, 10:23
  #5435
Medlem
Vilket parti öppnar upp för medborgarlön inför valet 2018?

Hej!

Jag skulle vilja att man la ner kostsamma myndigheter som Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen och istället införde medborgarlön. Så att människor får mer frihet att styra upp sina liv och karriärer själva och de som står utanför arbetsmarknaden slipper tvingas ut på patetiska låtsassysselsättningar och sjuka hetsas på ett sätt så de blir ännu mer sjuka. Vilket parti är positiva till att införa medborgarlön/basinkomst när jag röstar i valet 2018?
Citera
2018-01-27, 10:25
  #5436
Medlem
note-its avatar
Det kommer aldrig att hända, hoppas jag.
I Sverige arbetar vi och betalar skatt. Slut diskuterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback