Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-23, 14:14
  #205
Medlem
Det är intressant att se hur de flesta här ser medborgarlön som en ren vänsteridé (många skulle hävda att det är lika mycket en högeridé). Ni tycks glömma bort saker som att exempelvis krav på minimilön i princip skulle kunna tas bort. För egen del ser jag det som en väldigt liberal idé (om liberalism är höger eller vänster är en annan fråga), då man strävar efter största möjliga individuella frihet. Liberalism är enligt en av många definitioner "Den som vet bäst vad som är bäst för mig, är jag själv" (OT: det är även intressant att folkpartiet kallar sig liberaler).
Citera
2012-01-23, 15:21
  #206
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeliduu
Jag är intresserad av att betala för medborgarlön. Där har du det.

Jag med! Jag ser hellre att min skatt ger de minst bemedlade en dräglig tillvaro än att de förnedras i Fas3 och liknande.
Citera
2012-01-23, 15:58
  #207
Medlem
humanlifes avatar
Jag hittade den här boken "Arbetets död och medborgarlön" av Lars Ekstrand.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173746096
Har någon läst den?
Citera
2012-01-23, 16:33
  #208
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag med! Jag ser hellre att min skatt ger de minst bemedlade en dräglig tillvaro än att de förnedras i Fas3 och liknande.
Du betalar väl inte skatt? Var inte du sjukskriven?
Citera
2012-01-23, 16:35
  #209
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Varför skall de utan jobb inte få lov och lönekonkurrera?

Utför man inget jobb ska man inte ha något betalt.

Konkurrerar gör de ju redan, ju mindre betalt (dvs. noll) desto mer konkurrens.


Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Varför skall vi ha marginaleffekter och turordningsregler som skyddar de med jobb?

Jag håller med om att turordningsreglerna är fel. Men det är politiskt självmord att ändra på det - tills den dagen Socialdemokraterna förstår att det är det Sverige verkligen behöver.

Faktum är att jag tror att S återigen kunde bli ett arbetarparti om de lanserade den idén.


Angående marginaleffekter.Tjänar du inga pengar kan du inte förvänta dig att du ska kunna dra av något.

Eller tycker du det är rimligt att man drar av för resor till och från jobbet när man inte har något?



Citat:
Ursprungligen postat av SVT
En medborgarlön på socialbidragsnivå innebär skattesänkningar samt att arbetsmarknaden blir mer rättvis

Berätta gärna för oss hur du räknar.

Tror du på evighestmaskiner också?
Citera
2012-01-23, 16:58
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Du kan inte räkna

Bra argument där. Kan alltså konstatera att medborgarlön är en orealistisk dröm.
Citera
2012-01-23, 17:18
  #211
Medlem
Robin Woods avatar
Medborgarlön idag innebär ännu mer invandring som ser möjligheten i en trygg försörjning av de som har ett arbete!
Medborgarlön kan införas då vi har en så stark utvandring av tidigare invandrade från sjuttiotalet och framåt(deras barn också) att pengar in i sociala systemet räcker till. Något som måste uppfyllas först, eller i samklang är skola och sjukvård!
Citera
2012-01-23, 17:46
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Nej det är en felaktig intuition

Läs på om jämviktsarbetslöshet så förstår du varför

Det är ju inte p.g.a. omsorg om jämviktsarbetslösheten som folk avvisar medborgarlön, läs tråden vetja.
Citera
2012-01-23, 17:53
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du betalar väl inte skatt? Var inte du sjukskriven?
Inkomstskatt är inte den enda skatten.
Citera
2012-01-23, 17:59
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är ju inte p.g.a. omsorg om jämviktsarbetslösheten som folk avvisar medborgarlön, läs tråden vetja.

Vet du någon annan åtgärd som ökar flexibiliteten på arbetsmarknaden lika mycket som medborgarlön?
Kan man sänka jämviktsarbetslösheten på bättre sätt än att öka flexibiliteten?

Om alla i Sverige var egna företagare, då hade vi kunnat ha 0% i arbetslöshet. Matchningen (tillgång/efterfrågan) blir då så nära perfekt som det går.
Citera
2012-01-23, 18:00
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Medborgarlön idag innebär ännu mer invandring som ser möjligheten i en trygg försörjning av de som har ett arbete!

Tror ingen som förespråkar medborgarlön tycker det är ok att en invandrad person skall få den från dag 1. Det måste kopplas till att man arbetat ett tag (några år?)
Citera
2012-01-23, 18:02
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Berätta gärna för oss hur du räknar.

Tror du på evighestmaskiner också?

Varför skulle inte en sänkning av statens utgifter leda till skattesänkningar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback