2012-01-18, 16:47
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mludd
Det var egentligen först under 1900-talet som det i det västerländska samhället cementerades att män måste ha kort hår för att vara manliga och allt det där. Innan dess så var långt hår på män betydligt vanligare än det var under en stor del av 1900-talet.

Så ni kan ju skippa allt "Tuffa krigarhövdingar hade kort hår för herp derp"-snack…
Det finns en uppsjö kulturella anledningar till kort vs långt hår och cementeringen för en viss kultur och viss tidsålder du talar om är en av dem.

Förklara vidare termen "herp derp-snack" är du snäll? Är det alvspråk eller något annat tufft?
Citera
2012-01-18, 16:48
Bannlyst
På samma sätt som att män rakar skägget...det är en social konstruktion....
Citera
2012-01-18, 16:49
Medlem
DominusNihiluss avatar
Jag kan tänka mig att den feminina stämpeln på långt hår sattes under 1800-talet då industrin började blomma. Då ansågs det väldigt opraktiskt att utföra grovarbete med lågt hår, spola tillbaka 100 år till 1700-talet och så var det mode med långt hår, även om de flesta bar peruker då.
Citera
2012-01-18, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Hmm... jag ställer mig tveksam till du backar upp din tes. Tills dess så akta dig för att uttrycka dig i stil med "Män genom tiderna har av den anledningen hållit håret kort.". Om du inte är 100 % dvs.

Ja, men vem är det som anser att dom blir mer fysiskt attraktiva? Och hur kom man på detta från början? Kvinnor kan ha långt hår som är stripigt och fult, det indikerar ju knappast på god genetik.

Vår reptilhjärna "kom på det". Det är en hälsoindikator.

Är det stripigt och fult så är det ju självklart inte speciellt "bra".

En majoritet av män anser att kvinnan blir mycket snyggare när hon har långt kontra kort hår (och då ska vi inte ens tala om när hon rakar bort allt), och nej, detta är inte ett kulturellt fenomen även om det har sin lilla del i det hela också.
Citera
2012-01-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Det finns en uppsjö kulturella anledningar till kort vs långt hår och cementeringen för en viss kultur och viss tidsålder du talar om är en av dem.

Den här mannen tänker på rätt sätt. Ni andra kan kanske lära er att man inte ska gå all in på en teori och att allt inte är svart eller vitt...

Citat:
Ursprungligen postat av Lonex619
På samma sätt som att män rakar skägget...det är en social konstruktion....

Ja, det har blivit en social konstruktion. Vårt samhälle är i dagens tidsanda fulla av sociala konstruktioner. Men vad baserades dom på från första början?

Citat:
Ursprungligen postat av MontanaT
Vår reptilhjärna "kom på det". Det är en hälsoindikator.

Är det stripigt och fult så är det ju självklart inte speciellt "bra".

En majoritet av män anser att kvinnan blir mycket snyggare när hon har långt kontra kort hår (och då ska vi inte ens tala om när hon rakar bort allt), och nej, detta är inte ett kulturellt fenomen även om det har sin lilla del i det hela också.

Så det bara blev så? Reptilhjärnan förstod det helt plötsligt en dag och så har det varit så sen dess? Hmm...

Jag undrar varför du är så säker på att det inte är ett kulturellt fenomen? Jag säger varken bu eller bä, men hur kan du egentligen veta vad eller hur eller varför vi män blivit influerade till att tycka såhär?
Citera
2012-01-18, 17:02
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
... och nej, detta är inte ett kulturellt fenomen även om det har sin lilla del i det hela också.
Du har rätt men fel, eftersom de kulturella 'nycken' ofta är grundade precis i reptilhjärnans funktion under givna/uppkommande samhälleliga förutsättningar (<- nyckelmening). Dvs det ena utesluter inte det andra, utan bygger oftare än vi tror på det.

Ta rakade underliv som ett exempel. Det är "inne", men inte för att någon ond porrproducent ondskefullt manipulerar människan, utan för att det under den här tiden och det här samhället/normen råkar funka väldigt bra med vad just vår primalhjärna går igång på.

Våra kulturella utvecklingar är i mycket större del styrda av just reptilhjärnans reaktioner än många förstår. Det är skälet till att många trendsättningsförsök bokstavligen inte ens når ytan. Vi ser ju bara dem som lyckas men vill man argumentera hela konceptet går det inte att förbise dessa. De trender som "kulturellt funkar" gör det enbart för att de fungerar med primalhjärnan och det är en mycket komplex process med många faktorer.
Citera
2012-01-18, 17:07
Bannlyst
Citat:
Så det bara blev så? Reptilhjärnan förstod det helt plötsligt en dag och så har det varit så sen dess? Hmm...

Jag undrar varför du är så säker på att det inte är ett kulturellt fenomen? Jag säger varken bu eller bä, men hur kan du egentligen veta vad eller hur eller varför vi män blivit influerade till att tycka såhär?

Nej, det var inte så enkelt som att reptilhjärnan "en dag förstod det". Det har med evolution att göra.

Läs the mating mind, the red queen, evolution of desire, the selfish gene så kommer du få många saker förklarade för dig och se världen på ett lite annorlunda sätt än du gör nu.

I stort sett allt hos människan grundar sig på evolution och biologi, vi försöker sedan se det hela som att det "bara är en ide so människan vipps kom på en dag" vilket det inte är, det mesta grundar sig i rent biologiska anledningar.
Citera
2012-01-18, 17:08
Medlem
Lång hår är opraktiskt, allt som är opraktiskt är dåligt när det gäller kroppsarbete.
Alla som har långt hår, bundna fötter, korsett, vit hud osv är därför bättre än pöbeln som måste plöja åkrar och hålla på med annat skitigt.

Sen har ju alla äldre män inte långt hår heller, kvinnor brukar däremot inte tappa håret.
Citera
2012-01-18, 17:10
Medlem
Citat:
Nej, det var inte så enkelt som att reptilhjärnan "en dag förstod det". Det har med evolution att göra.

Läs the mating mind, the red queen, evolution of desire, the selfish gene så kommer du få många saker förklarade för dig och se världen på ett lite annorlunda sätt än du gör nu.

I stort sett allt hos människan grundar sig på evolution och biologi, vi försöker sedan se det hela som att det "bara är en ide so människan vipps kom på en dag" vilket det inte är, det mesta grundar sig i rent biologiska anledningar.

Du förstår inte vad jag menar. Jag pratar om ett tankesätt man har generellt. Istället för att kanske sitta och runka sig svettig till evolutionsbiologi och ingenting annat så kan man försöka se på olika teorier som motsätter sig varandra, och förstå att det är svårare än vad man tror.

Försök tänka en till level, så försöker jag igen; män tycker att långt hår är attraktivt, men hur kan du vara så säker på att den åsikten är influerad av biologi snarare än kultur t.ex.? Hur kan du VETA det?
Citera
2012-01-18, 17:21
Medlem
Snaikstus avatar
Citat:
När uppstod själva uppgörelsen om vem som skulle ha långt hår och vem som skulle ha kort hår?
Uppgörelse? Vilken kille vill ha långt svallande hår som hela tiden är i vägen? Kort hår är praktiskt och ser mycket bättre ut på en man. Långhårig kille = fjolla, momma's boy, o.s.v.
Citera
2012-01-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Förklara vidare termen "herp derp-snack" är du snäll? Är det alvspråk eller något annat tufft?

Jag syftade då på de tonårsgrabbar som älskar att hitta på egna förklaringar utifrån sina egna machonormer utan att ens tänka efter om deras förklaringar har kopplingar till fakta som t.ex. att män har kort hår för att krigare och soldater för hundratals år sedan fann det mer praktiskt vilket faller på att det i flera av de stora europeiska arméerna under olika perioder mellan medeltiden och modern tid tidvis varit betydligt mer rätt att ha långt hår än kort, att soldater i "alla" länders militära styrkor av olika anledningar har kort hår är en ganska modern företeelse och handlar till stor del om social kontroll och indoktrinering (sen smittade visserligen detta av sig på det moderna modet både i samband med första och andra världskriget).
Citera
2012-01-18, 17:26
Bannlyst
Citat:
Du förstår inte vad jag menar. Jag pratar om ett tankesätt man har generellt. Istället för att kanske sitta och runka sig svettig till evolutionsbiologi och ingenting annat så kan man försöka se på olika teorier som motsätter sig varandra, och förstå att det är svårare än vad man tror.

Försök tänka en till level, så försöker jag igen; män tycker att långt hår är attraktivt, men hur kan du vara så säker på att den åsikten är influerad av biologi snarare än kultur t.ex.? Hur kan du VETA det?

Finns hur mycket forskning som helst om det, även om en liten del är kulturellt betingad så handlar det i grund och botten om biologi.

Gör några googlesökningar så bör svaret komma upp.

However, this preference for long hair goes beyond social or cultural expectations for women's beauty. Research has demonstrated that there is an evolutionary reason for men to prefer long hair to short hair on women. According to evolutionary theory, features considered attractive by the opposite sex serve as indicators of reproductive fitness. Experiments and observations have demonstrated that a woman's hair plays a major role in how men rate a woman's attractiveness. The quality and length of hair serves as a marker of genetic strength and overall health. Several studies have demonstrated that men find women with medium-length to long hair more attractive than shorter haired counterparts. Men also rate longer haired women as healthier and fitter than shorterhaired women.

In one study published in the research journal Human Nature, researchers found that women who had originally been rated by a test group as being less attractive were rated far more highly when shown with a longer hairstyle. The experimenters concluded that longer hairstyles increase women's attractiveness in part because longer hair helps to disguise less desirable features. Long hair tends to make the jaw line slimmer and less prominent and draws attention away from undefined cheekbones. Also, as described by many men, long hair also contributes to a more feminine and youthful appearance.

http://www.evolutionpsychology.com/research_2.html

etc etc etc

Nu kan ju inte jag med 100% säga att detta absolut är korrekt, dock är jag relativt säker på att detta är "sanningen". Något jag också lagt märke till hos folk som hela tiden ska yra om att allt handlar om kultur och sociala konstruktioner är att dom oftast är väldigt dåligt bildade inom evopsykologi och biologi.

Feminister tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in