Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
En drastisk lösning du skulle kunna ta till, som säkerligen skulle ge samma effekt på kunderna som det märkliga avtalet du försöker med, är att ta inträde för att täcka svinnet.
Ta t ex 10 kr per person som går in i butiken, eller hyr ut korgar eller vagnar istället för det vanligare depositionsmyntet.
Snatteriet kommer att upphöra lika säkert som allt annat upphör.
Problemet är inte ditt, det är butiksägarens och det löses normalt genom att man budgeterar för butikskontrollanter med tillhörande utbildning och befogenhet. Vill man inte göra det och istället låta snålheten bedra visheten och lägga ansvaret på butikspersonalen så är man ingen bra chef.
Ta t ex 10 kr per person som går in i butiken, eller hyr ut korgar eller vagnar istället för det vanligare depositionsmyntet.
Snatteriet kommer att upphöra lika säkert som allt annat upphör.
Problemet är inte ditt, det är butiksägarens och det löses normalt genom att man budgeterar för butikskontrollanter med tillhörande utbildning och befogenhet. Vill man inte göra det och istället låta snålheten bedra visheten och lägga ansvaret på butikspersonalen så är man ingen bra chef.
Ja, så skulle man också kunna göra! Detta är verkligen inget jag ska göra, eller rekommendera någon att göra. Jag är bara intresserad utav det juridiska, hypotetiska, resonemanget. Är indoktrinerad med att ingen fråga är för dum att ställa.
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Tekniskt sett kan det möjligen gå, men jag ser stora svårigheter med att sanktionera ett sådant avtal. Låt oss säga att kunden, när denne går in i butiken, accepterar ett avtal om att denne förpliktar sig att betala x kronor om han inte visar upp eventuellt medhavda väskor - skulle denne då vägra, finns det ingen möjlighet för t.ex. en väktare att hålla fast kunden eller ta reda på ID för att kunna skicka en räkning. Avtalet är med andra ord helt verkningslöst, även om det är civilrättsligt giltigt.
Vad gäller tilläggsavgift i kollektivtrafiken och parkeringsböter är dessa områden reglerade i lag i större utsträckning. Att du ska kunna visa upp en giltig biljett när du åker kollektivtrafik är t.ex. fastslaget i lag och inte endast grundat i avtal (där dock priser och dylikt regleras).
Vad gäller tilläggsavgift i kollektivtrafiken och parkeringsböter är dessa områden reglerade i lag i större utsträckning. Att du ska kunna visa upp en giltig biljett när du åker kollektivtrafik är t.ex. fastslaget i lag och inte endast grundat i avtal (där dock priser och dylikt regleras).
Vad härligt, en förklaring så att jag förstår hur det funkar. Tyvärr är det väl så att om en väktare skulle komma fram och be om legitimation så är det nog många som hade visat upp den. Nu har jag fått svar på min fråga, tack för att du hjälper till att motverka obildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
du får fortfarande inte hitta på avtal där du ger dig själv rätt att kringgå lagen hur mycket du än vill det, vad är det du inte förstår? har du ens pitchat den här iden med din butikschef? han är ju till motsats med dig intresserad av kunder så han skulle såga iden vid fotknölarna
Vilken lag är det som jag vill kringgå?