2012-01-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
En drastisk lösning du skulle kunna ta till, som säkerligen skulle ge samma effekt på kunderna som det märkliga avtalet du försöker med, är att ta inträde för att täcka svinnet.

Ta t ex 10 kr per person som går in i butiken, eller hyr ut korgar eller vagnar istället för det vanligare depositionsmyntet.
Snatteriet kommer att upphöra lika säkert som allt annat upphör.

Problemet är inte ditt, det är butiksägarens och det löses normalt genom att man budgeterar för butikskontrollanter med tillhörande utbildning och befogenhet. Vill man inte göra det och istället låta snålheten bedra visheten och lägga ansvaret på butikspersonalen så är man ingen bra chef.

Ja, så skulle man också kunna göra! Detta är verkligen inget jag ska göra, eller rekommendera någon att göra. Jag är bara intresserad utav det juridiska, hypotetiska, resonemanget. Är indoktrinerad med att ingen fråga är för dum att ställa.

Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Tekniskt sett kan det möjligen gå, men jag ser stora svårigheter med att sanktionera ett sådant avtal. Låt oss säga att kunden, när denne går in i butiken, accepterar ett avtal om att denne förpliktar sig att betala x kronor om han inte visar upp eventuellt medhavda väskor - skulle denne då vägra, finns det ingen möjlighet för t.ex. en väktare att hålla fast kunden eller ta reda på ID för att kunna skicka en räkning. Avtalet är med andra ord helt verkningslöst, även om det är civilrättsligt giltigt.

Vad gäller tilläggsavgift i kollektivtrafiken och parkeringsböter är dessa områden reglerade i lag i större utsträckning. Att du ska kunna visa upp en giltig biljett när du åker kollektivtrafik är t.ex. fastslaget i lag och inte endast grundat i avtal (där dock priser och dylikt regleras).

Vad härligt, en förklaring så att jag förstår hur det funkar. Tyvärr är det väl så att om en väktare skulle komma fram och be om legitimation så är det nog många som hade visat upp den. Nu har jag fått svar på min fråga, tack för att du hjälper till att motverka obildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
du får fortfarande inte hitta på avtal där du ger dig själv rätt att kringgå lagen hur mycket du än vill det, vad är det du inte förstår? har du ens pitchat den här iden med din butikschef? han är ju till motsats med dig intresserad av kunder så han skulle såga iden vid fotknölarna

Vilken lag är det som jag vill kringgå?
Citera
2012-01-17, 21:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spasse
Ja, lappen känns lite banalt men om man tänker att du är sluter ett avtal med SL eller Västtrafik för att betala för din resa i kollektivtrafiken och om du inte gör det kan du bli tvungen att betala en tilläggsavgift. Detta trots att du sällan pratar med busschauffören och blir tillsagd att betala. I liknande tankar spånar jag ang. väskan. T.ex. betala en tilläggsavgift eller liknande.

(...)

Precis som att du är tvungen att betala för att parkera på någons parkeringsplats eller betala en straffavgift om du tar med din systemkamera på en viss konsert osv. så skulle det kunnas göra något liknande vid att inte visa sin medhavda väska?
Du jämför med att åka buss, parkera och gå på konserter, men jag förstår poängen

LB542 pekar på att dessa områden mer är reglerade i lag. Det finns lag om tilläggsavgift i kollektivtrafik och lag om kontrollavgift vid olaglig parkering. Men det betyder inte att kontrollanterna har vilka befogenheter som helst. Om du går på rockkonserter med stora band så står vanligen på biljetten att det råder fotoförbud och/eller förbud mot ljud- och videoupptagning etc. (örhoppningsvis får man reda på det när man köper biljetten). Detta står med all säkerhet även vid ingångarna och det är nu det börjar. Här ställs nu ett villkor för att bli insläppt. Du är skyldig att låta vakterna söka igenom medhavda väskor. Går du inte med på det får du inte komma in. Genom att vilja gå in går du med på att låta vakterna genomsöka din väska.

Du skulle ju kunna ställa liknande villkor i affären. Vill du gå in måste du visa upp din väska. Nu är det i och för sig inte så intressant att se en väska innan den kommit in i butiken, men villkoret kan vara att för att få komma in får du inte ha väska eller ryggsäck. De får förvaras utanför kassorna. Och vad händer på en rockkonsert om vakterna misstänker att någon som redan är insläppt har videokamera med sig? De får inte bara börja rota i väskan, de måste fråga om lov först. Men går man inte med på det så kan man bli avvisad av vakterna. Detsamma gäller i er butik. Ni kan inte mot någons vilja börja rota i bland dennes tillhörigheter. Det måste ske av fri vilja utan tvång och går personen inte med på det kan ni vägra personen att handla och ni kan avvisa personen från butiken.
Citera
2012-07-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spasse

Skulle man då kunna sluta ett avtal med kunden genom att skriva en lapp vid ingången, i stil med: "När du går in i butiken får vi, utan anledning, stoppa dig och ta ifrån dig alla varor som du inte har i kundkorgen och avvisa dig. Du är också tvungen att visa din ev. medhavda väska om vi ber dig."?

Lite ungefär som att man sluter ett avtal med SL att betala för bussresan, eller att man ska betala för sin tid på parkeringsplatsen med bilen, trots att man egentligen inte "sluter ett avtal" i vardaglig bemärkelse.

En sån skylt skulle man ju smyga fram och sätta upp utanför en butik utan att personalen märker det. Gärna på en liten ort där det är den enda butiken och där rykten snabbt sprids.
Nästa dag åker hela befolkningen och handlar i grannbyn istället...
Senast redigerad av Ron-Ronald 2012-07-07 kl. 13:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in