2026-08-06, 18:50
Medlem
Någon som också har haft funderingar på frågorna som ställs under anställningsintervjun på Securitas.
”Har du haft kontakt med utländsk säkerhetstjänst” ?

Undrar om frågan ställs för att avslöja om man är spion ,😊?

-Jag lyckades vara hemlig spion för fiendens räkning under flera år, jag avslöjade inget under tortyr när jag blev tillfångatagen men jag avslöjades på en anställningsintervju på Securitas.

Om jag nu mot all förmodan hade haft kontakt med utländsk säkerhetstjänst så sitter jag väl inte och avslöjar det på en anställningsintervju på Securitas 😊
Citera
2026-08-08, 11:10
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilf1986
Någon som också har haft funderingar på frågorna som ställs under anställningsintervjun på Securitas.
”Har du haft kontakt med utländsk säkerhetstjänst” ?

Undrar om frågan ställs för att avslöja om man är spion ,😊?

-Jag lyckades vara hemlig spion för fiendens räkning under flera år, jag avslöjade inget under tortyr när jag blev tillfångatagen men jag avslöjades på en anställningsintervju på Securitas.

Om jag nu mot all förmodan hade haft kontakt med utländsk säkerhetstjänst så sitter jag väl inte och avslöjar det på en anställningsintervju på Securitas 😊

Det är ju lite samma sak som när man får frågan i tullen när man landar i Amerika; "Är du en terrorist"?

Har du svarat nej men något annat framkommer då är det öppet mål att avskeda dig omgående, vad gäller såna frågor som hos Sec är ju att du kanske efter en tid söker en annan tjänst med högre skyddsklassning, visar det sig då att du inte blir godkänd där under kontroll, för att du har kopplingar till någon med tvivelaktigt förflutet eller som förekommer i andra såna sammanhang = öppet mål igen.
Citera
2026-08-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det är ju lite samma sak som när man får frågan i tullen när man landar i Amerika; "Är du en terrorist"?

Har du svarat nej men något annat framkommer då är det öppet mål att avskeda dig omgående, vad gäller såna frågor som hos Sec är ju att du kanske efter en tid söker en annan tjänst med högre skyddsklassning, visar det sig då att du inte blir godkänd där under kontroll, för att du har kopplingar till någon med tvivelaktigt förflutet eller som förekommer i andra såna sammanhang = öppet mål igen.
Skillnaden i tullen är att de har laglig rätt att be dig låsa upp dina enheter för kontroll och till och med får kopiera innehållet på enheten, beroende på land. De stora engelskspråkiga länderna, Kina och ryssarna. Många har intern jobbinformation, utöver eventuell personlig skit.
Citera
2026-08-18, 07:04
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Skillnaden i tullen är att de har laglig rätt att be dig låsa upp dina enheter för kontroll och till och med får kopiera innehållet på enheten, beroende på land. De stora engelskspråkiga länderna, Kina och ryssarna. Många har intern jobbinformation, utöver eventuell personlig skit.

Eftersom man inte har något val så godkänner man/accepterar vilkoret som ställs för att ens få komma in, oavsett om man är det ena eller andra, så "förbinder" man sig till sitt svar och är sådels fucked... det finns liksom inget alternativ.

Vill du ha anställningen - detta är vilkoren.

Framkommer det sedan att du är terrorist - eller har kopplingar till utländsk säkerhetstjänst - ja då...
Citera
2026-08-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Eftersom man inte har något val så godkänner man/accepterar vilkoret som ställs för att ens få komma in, oavsett om man är det ena eller andra, så "förbinder" man sig till sitt svar och är sådels fucked... det finns liksom inget alternativ.

Vill du ha anställningen - detta är vilkoren.

Framkommer det sedan att du är terrorist - eller har kopplingar till utländsk säkerhetstjänst - ja då...
Visst. Går inte att prata sig ur det efteråt.

Vore intressant att höra hur ofta såna där digitala kontroller sker och vad som kan komma fram där. Man är naiv om man tror att nätet överlag inte är övervakat. Man får hoppas att samhällsomstörtaren redan är känd och pingat på radarn om denne dyker upp vid gränskontrollen.

Har man tjänstetelefon så tillhör enheten inte mig som användare. Men innehållet? Nog fan sitter många och använder firmanallen även privat. Om arbetsgivaren tycker sig veta att du håller på med seriöst fel saker, får man någonsin kontrollera, respektive motsätta sig kontroll? Utöver jobbmail på molnet, får oxå företaget kika på sökhistorik, filer, konton på plattformar? Molnet är allt, länge sen vi passerade stadiet diskett eller usbsticka och utgick från att privat är privat.

Är rubbet på tjänsteenheterna att betrakta som firmans i Sverige? Kvitterar man ut en lur med skriftligt villkor att jag tillåter absolut kontroll? Det gamla argumentet ”om du inte har något att dölja behöver du inte vara orolig”. IMY har varit på tapeten förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in