Citat:
Ursprungligen postat av KissesOfBlood
Hej jag tror att alla kan ha detta problemet ibland och jag behöver tips.
Jag är en tjej som röker cigaretter, jag går på socialbidrag och när pengarna sedan är slut så står jag där ibland utan cigg, någon som har tips om hur jag kan lösa detta utan att behöva snylta av andra hela tiden för det känns fel.
Säg för guds skull inte att jag ska lägga undan pengar till cigg för det går inte när man går på socialbidrag...
Tack på förhand
Jag vet inte.
Du måste avgöra själv.
Generellt så finns problemet att de enorma tobaksskatterna gör det ekonomiskt svårt för de fattigaste.
Rökare som jag skulle dra ned på matkostnader och annat. Detta ökar risken för att man äter ensidig och ohälsosam mat.
Vetenskapligt problem: Är det rökningen eller sämre mat eller tobaksskatterna som är farligt?
Riskfaktorn för rökning beror på mängder av relevanta faktorer.
Då allt skylls på rökningen, så döljer man att fattigdom är skadligt.
Tips:
Billig mat:
Ägg: fullvärdigt protein. Samt näring som räcker för att bilda en hel kyckling.
Lök. Det fanns endast en gemensam faktor hos alla mycket gamla i en studie, det var att alla gillade lök.
Knäckebröd verkar vara billigt. (lite vatten i, hållbart)
Men man behöver mycket annat.
Man behöver lite av alla essentiella ämnen.
Sedan kanske bra med flera olika sorters antimutagena ämnen. Kanske även antivirala (dyrt: rödvin, stjärnanis, ouzo?) (80-90% har minst någon infektion, EBV=vanlig och blommar vid luncancer hos Kineser. En del verkar kunna orsaka cancer, genom att motverka p53-genen.
"the p53 gene does NOT have to be mutated in order for it to fail to work. The action of its protein is blocked if cells contain the polyoma virus large T antigen, human papillomavirus E6 protein, adenovirus E1B 55KD protein, or hepatitis B X protein."
http://www.smokershistory.com/P53mutat.htm
Mångfald=riskspridning.
Omåttligt mycket=farligt.
Kanske bara en matsked fleromättad olja (linolsyra) per månad? För cellmembran. (minskar kolesterol och risk för infarkt). Skyddas med E-vitamin. OBS jättedoser fleromättat=farligt?
Om antimutagena kryddor mm:
http://hem.passagen.se/cnyland/AM/AMTEO.HTML
Olika människor behöver olika.
Ibland kanske det är förnuftigt att äta sådant som man tror är nyttigt och som man inte ätit på länge. (Riskspridning).
Christer