2012-01-14, 11:01
Bannlyst
Hej,

Försöker få hem ett fax från vägverket, men har ingen fast lina, vem har det idag egentligen. Kom att tänka på min HTC Hero, borde inte den kunna fixa det enkelt? Har kollat men inte hittat någon fax app för android utan att man måste signa upp för någon tjänst och betala. Borde väl inte vara allt för svårt att få en android att agera som en fax tycker jag, finns det verkligen ingen app för ändamålet att ta emot ett fax??
Citera
2012-01-14, 11:52
Medlem
nucces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Hej,

Försöker få hem ett fax från vägverket, men har ingen fast lina, vem har det idag egentligen. Kom att tänka på min HTC Hero, borde inte den kunna fixa det enkelt? Har kollat men inte hittat någon fax app för android utan att man måste signa upp för någon tjänst och betala. Borde väl inte vara allt för svårt att få en android att agera som en fax tycker jag, finns det verkligen ingen app för ändamålet att ta emot ett fax??

Nej, problemet är ju att du måste ha ett nummer att nås på, oavsett om du sedan får det levererat via e-post så måste ju Trafikverket skicka det faxet initialt till ett nummer som sedan behandlar det vidare, därav så många tjänster som erbjuder "fax till mail" tex.

Be Trafikverket att skicka det per e-post eller reguljär post istället om du inte har tillgång till någon fax.
Citera
2012-01-14, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nucce
Nej, problemet är ju att du måste ha ett nummer att nås på, oavsett om du sedan får det levererat via e-post så måste ju Trafikverket skicka det faxet initialt till ett nummer som sedan behandlar det vidare, därav så många tjänster som erbjuder "fax till mail" tex.

Be Trafikverket att skicka det per e-post eller reguljär post istället om du inte har tillgång till någon fax.

Vad är det jag missar här, kan man inte nås på mobilnummret då? En app som kan kommunicera med en fax helt enkelt, förstår inte varför det inte skulle gå.
Citera
2012-01-14, 15:36
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nucce

Jag vet att det i smartphone-eran är lätt hänt att glömma, men en av de features smartphones innehåller är just en telefon, och därför ett nummer att nås på.

Nu vet jag inte hur bra kontroll man som appdev har över telefonfunktionen, men rent teoretiskt ser jag inget större hinder för att bygga en app som fungerar som en software-fax, dvs emulerar faxfunktionen i mjukvara. Jag såg ett bygge som gjorde just detta fast med en dators ljudkort, så varför inte?

Själv letar jag efter något liknande, fast för uppringda terminalsessioner.
Citera
2012-01-14, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Nu vet jag inte hur bra kontroll man som appdev har över telefonfunktionen, men rent teoretiskt ser jag inget större hinder för att bygga en app som fungerar som en software-fax, dvs emulerar faxfunktionen i mjukvara. Jag såg ett bygge som gjorde just detta fast med en dators ljudkort, så varför inte?

Precis det jag menar, hade något som hette "trio communication suite" på win 3.11 tiden.. ev w95, den hade fax funktion, telefonsvarare och en massa annat jox. Till detta var det såklart ett 14.4 baud fax/data modem, men allt detta borde gå att emulera tycker man.
Senast redigerad av Netwhistler 2012-01-14 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in