Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-08, 19:06
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Varför är det mer okej att sparka uppåt än nedåt? Varför inte se på alla som individer? Varför inte vara för jämlikhet och jämställdhet? Fattar inte du att det är precis detta som gör att män ofta tar avstånd från feminismen?

För att de som är uppåt borde kunna tåla det.

Jag ser på alla som individer. Men det går inte helt att undvika att se på strukturer om man vill ha någon sorts förändring.
Citera
2013-04-08, 19:08
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Så som gulingar i Kina?
Varför ska de tåla trakasserier för, av vilket syfte?

Citat:
Jag ser på alla som individer. Men det går inte helt att undvika att se på strukturer om man vill ha någon sorts förändring.
Nej, du ser kollektiv, helt klart.
Det gör även jag, men till skillnad från dig så hycklar jag inte.
Citera
2013-04-08, 19:09
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Jo.
Asiatiska/gula män är överrepresenterade på maktpositioner i Japan och Kina, svenska män är inte en del av hegemonin.

Det där fikonspråket får du allt utveckla lite.

Kawa ser sig själv som svensk. Därför är det ok att han startar en sådan grupp.

Om en svensk man (som inte ser sig själv som japan) startar en sådan grupp i Japan så är det inte samma sak. Sedan så har västerländska män rent historiskt suttit på maktpositioner rent internationellt och därför skulle det rent kulturellt inte ses med blida ögon i Japan om en svensk ickejapan startade en sådan sida.
Citera
2013-04-08, 19:15
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Varför då?
Citat:
Du ser inte på alla som individer om du anser att de som har det bättre tål mer skit än andra. Då generaliserar du och handlar både rasistiskt och sexistiskt.
Citera
2013-04-08, 19:18
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Kawa ser sig själv som svensk. Därför är det ok att han startar en sådan grupp.
Han kommer dock aldrig bli någonsin bli etniskt svensk.
Dessutom så tror jag han ser till vad som är bäst för sin egna folkgrupp, dvs kurder, i slutändan.

Citat:
Om en svensk man (som inte ser sig själv som japan) startar en sådan grupp i Japan så är det inte samma sak. Sedan så har västerländska män rent historiskt suttit på maktpositioner rent internationellt och därför skulle det rent kulturellt
Svenskar har aldrig haft och har ingen maktposition i Japan i dag.
Kurder är däremot överpresenterade på alla möjliga positioner i Sverige om vi ser till hur liten del av Sveriges befolkning de faktiskt utgör.
Citat:
inte ses med blida ögon i Japan om en svensk ickejapan startade en sådan sida.
Och varför ska det ses med blida ögon i Sverige?
Citera
2013-04-08, 19:20
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Varför då?

Du ser inte på alla som individer om du anser att de som har det bättre tål mer skit än andra. Då generaliserar du och handlar både rasistiskt och sexistiskt.

Det handlar mer om att de som inte förstår att de faktiskt har det lite bättre än många andra är lite roliga att driva med.

Jag vet att jag själv som vit heterosexuell man från övre medelklassen så har jag haft en hel del hjälp. Det är jag medveten om och tacksam över. Jag tycker att det är viktigt att man faktiskt kan se sånt.
Citera
2013-04-08, 19:22
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Det handlar mer om att de som inte förstår att de faktiskt har det lite bättre än många andra är lite roliga att driva med.

Jag vet att jag själv som vit heterosexuell man från övre medelklassen så har jag haft en hel del hjälp. Det är jag medveten om och tacksam över. Jag tycker att det är viktigt att man faktiskt kan se sånt.
I så fall kan man ju driva med svenska kvinnor, som relativt andra kvinnor i världen har det väldigt gott ställt?

Ja, jag är också tacksam över att ha fötts i ett rikt och fredligt land, men jag tänker inte ta skit för att jag råkade födas av fel kön och med fel hudfärg.
Citat:
Och nu ska jag iväg och dricka öl också så jag har inte tid med dig mer.
Du kan ju komma tillbaka när du är färdig. Vi väntar så tålmodigt så.
Citera
2013-04-08, 19:27
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Så som gulingar i Japan och Kina, eller muslimer i Sverige jämförelse med punkare eller hårdrockare.
Citera
2013-04-08, 19:33
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Det jag skrev har inget med arvsynd att göra.

Vita män sitter rent generellt på större makt än vad kvinnor och invandrare gör.
Det betyder dock inte att alla vita män är privilegierade.

Och för mig handlar det egentligen inte om gruppen män utan om en drift av en stereotypisk hegemonisk manlighet.

Är inte du vit svensk henman?
Citera
2013-04-08, 23:04
Medlem
antitotaliterians avatar
Citat:
Så, hur tycker du att "kulturarbetarna" borde tänka och jobba istället då?

Vore intressant att höra...

Jag tycker att kulturen blir mer intressant när den är självständig från medialogik och pr-tänk. När den inte lånar sig som illustration åt ideologier och närmar sig politisk propaganda. Men jag antar att sådan kultur är en passerad parentes i kulturhistorien. Nu är den uppslickande-nersparkande kulturen tillbaks med full sliskig sötma och öm stjärt.

Det är som Alexander Bard var inne på i Nätokraterna. Det är de servilt inställsammas tidevarv. Och det speglar kulturen genom att lägga sig platt för makten, under ett tunt lager av "normbrytande" och "ifrågasättande" (dock inte av makten och nomenklaturan). "Alla" skrattar med, men vem respekterar egentligen hovnarren?
Citera
2013-05-01, 12:00
Medlem
Hahaha! Lo Kauppi är ju hysteriskt rolig. En kvinna som anser sig vara kränkt utav samhället och arbetar för jämställdhet agerar en kränkt man för att han arbetar för jämställdhet. Det här visar på hur en feminist resonerar, på toppen i sin idioti beter dom sig som småbarn! Är detta vad feminister går för kommer jag aldrig respektera dem. Det ironiska är att det här har fått ett sådant bakslag. Eftersom förlust av intellektualitet börjar jag undra om kvinnor verkligen är underlägsna och det är inte jag som säger det, utan det är feministerna som gör det! Länkar på småbarnsbeteendet efterlyses?! Jag njuter av hur en feminist fungerar när de blir motsagda på ett pragmatiskt sätt! Tur att det finns självrespekterande kvinnor här i världen som har ett förnuft.
Citera
2013-05-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogspike
Hahaha! Lo Kauppi är ju hysteriskt rolig. En kvinna som anser sig vara kränkt utav samhället och arbetar för jämställdhet agerar en kränkt man för att han arbetar för jämställdhet. Det här visar på hur en feminist resonerar, på toppen i sin idioti beter dom sig som småbarn! Är detta vad feminister går för kommer jag aldrig respektera dem. Det ironiska är att det här har fått ett sådant bakslag. Eftersom förlust av intellektualitet börjar jag undra om kvinnor verkligen är underlägsna och det är inte jag som säger det, utan det är feministerna som gör det! Länkar på småbarnsbeteendet efterlyses?! Jag njuter av hur en feminist fungerar när de blir motsagda på ett pragmatiskt sätt! Tur att det finns självrespekterande kvinnor här i världen som har ett förnuft.

Låt dem hålla på, de är för dumma för att inse att de gräver sina egna gravar. Inget är så lite provocerande som en kränkt feminist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in