Citat:
Ursprungligen postat av leBook
Fast nej. Det säger vi inte. Vi säger att vissa saker är socialt konstruerade. Som att flickor gillar rosa och pojkar blå, det är bara en konstruktion. På 1800- talet ansågs rosa vara en manlig färg.
Jag håller personligen med dig om att mycket som formar oss som individer är de förväntningar vi har på oss själva utifrån vår bakgrund, vårt kön, vår kultur, umgänge etc. Och jag håller med dig om att det är nyttigt att ha distans till detta.
Jag tycker dock inte att det går att bygga en politisk rörelse utifrån kritiken mot sociala konstruktioner - till stor del för att sociala konstuktioner hör tätt samman med kultur, och kultur är ingenting man kan tämja med politik i ett fritt samhälle. Kultur är organiskt till sin natur och skapas inte sällan som en motreaktion mot en auktoritet (tex politiska insatser)
Dels så är det väldigt selektivt att fokusera på att lösa upp just könsroller. Det finns miljontals sociala tendenser som folk "ofrivilligt" identifierar sig med, rent krasst så är ju hela din personlighet, alla dina åsikter och preferenser ett resultat av din bakgrund. Den enda slutsatsen som går att nå genom dekonstruktion är just att det inte finns någon fri vilja, inga objektiva värden eller åsikter. Detta är iofs ett förhållningssätt som stämmer bra in på mig

men knappast med feminismen, som är en ideologisk rörelse.