2005-01-20, 00:15
Medlem
Filifjonkans avatar
Siba-Bengtsson

Kidnappare brukar väl hota med att "kontakta inte polisen, för då..."? Jag tror att eftersom de inte begärt någon lösensumma än, har något gått snett.
Citera
2005-01-20, 04:09
Medlem
Tuesdays avatar
Kidnappningar av detta slag inte så ovanliga

Inte ovanligt att anhöriga betalar kidnappare

Flera svenska företagsledare har fått anhöriga kidnappade utan att kontakta polisen. De har i stället betalat lösesumman och fått sina anhöriga fria. En del svenska företag har tecknat hemliga kidnappningsförsäkrigar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=367964&previousRenderType=6

Jag visste inte ens att det existerade kidnappningsförsäkringar. De premierna kan inte vara att leka med.
Citera
2005-01-20, 04:59
Medlem
Perfekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det känns inte rätt, han blev bortförd i måndags förmiddag idag är det onsdag kväll. Varför har ingen lösen begärts, hur kunde han ringa i telefonen efter tre timmar? Jag trodde att man tog av personen klocka, nycklar,telefon och allt som kan användas som vapen. Jag tycker att det liknar Lindbergs fallet men vi får hoppas att han skall gifta sig så det är en svennsexa som spårat ut.

Bara för att tidningarna inte skriver om lösen så behöver det inte betyda att inget krav har framförts, det kan vara så att polisen har lyckats stoppa den livsfarliga läckan dom har.
Citera
2005-01-20, 05:24
Medlem
Tja nu har dom tre spår att gå efter: Sms:et, sedan hittades bilen, och nu har dom kommit på att Fabians bankomatkort använts efter försvinnandet.. Lutar kanske mer åt ett personrån som gått snett..
Citera
2005-01-20, 07:03
Bannlyst
Konstigt......
Han kanske har försvunnit frivilligt?
Nån som vet om han har familj? (är han singel behöver han ju inte "försvinna" för att starta ett nytt liv menar jag)

Går det att spåra varifrån SMSet skickades? (vilken basstation alltså)

Annars kanske det är ett utvidgat rån.... de har honom för att få honom att tömma så mycket tillgångar som möjligt. Ovanligt korkat, bankomatuttag går ju att spåra.
Citera
2005-01-20, 08:44
Bannlyst
http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?SearchType=4&UserControlSear chBlock%3aWflWhite=1a1b&UserControlSearchBlock%3aW flPink=4a&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWho=Fabi an+Bengtsson&UserControlSearchBlock%3aTextBoxWhere =&Vkiid=kuL+koZU6sTxAJEWOtRaDg%3d%3d&Vkid=16639127

Någon som vill slå en signal?
Kidnapparna verkar korkade. De har kanske satt på den igen..

Edit: Asch förresten, det är ju bara hans jobbmobil. Och adressen till kontoret.
Citera
2005-01-20, 09:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
kidnapparna såg till att smset skickades.

Nja, han hade nog både jobb och privatmobil med sig. Dessutom får han säkert promotionsexemplar av div roliga prylar att testa, t.ex nya mobiler som ännu inte finns i handeln osv.

Antagligen krävde tjuvarna mobilen och plånboken vilket de fick. De tycks också ha använt passerkortet för att hämta mer godis på jobbet.

Indikationerna är att han är inlåst nånstans i närområdet. Jag vet i af ett ställe som jag skulle undersöka i det läget, men det gör säkert polisen också.
Citera
2005-01-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bhodi
Tja nu har dom tre spår att gå efter: Sms:et, sedan hittades bilen, och nu har dom kommit på att Fabians bankomatkort använts efter försvinnandet.. Lutar kanske mer åt ett personrån som gått snett..

Jag får samma känsla. Dom ville åt bilen och lite pengar så därför åkte dom till en bankomat. De hade säkert ingen aning om vem han var utan såg bara bilen. Varför skulle dom annars ta ut max 24000 i en bankomat och riskera att bli filmade och identifierade om dom tänkt begära x antal miljoner i lösen?

Jag ska fan aldrig bli rik..
Citera
2005-01-20, 11:04
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag tror fortfarande att han är redan är död. Utveckligen verkar gå lite åt samma håll som vid den där kvinnliga psykologens försvinnande. Borta, bil vid färjeläge...

Scenario: Öststatsbusar kapar dyr bil, de vet inte något om vem som sitter i den. De kör iväg i bilen, han har tvingats lämnat ifrån sig en telefon men har kvar en annan. I bakluckan skriver han meddelandet, han vet inte var han befinner sig, därav den kapphändiga informationen i SMS:et. På avskild plats, troligtvis en skogsdunge, tvingar förövarna av offret kod till bankomatkort. Sedan dödas han. Förövarna tar ut pengar på kontot, kör till färjeläge, dumpar bilen och sticker till Tyskland.

Vad som motsäger den teorin är iofs det faktum att någon gjort intrång på Sibas lokaler med behörig kod, och därmed bör ha kunskap om vem mannen de rånade var.
Citera
2005-01-20, 12:24
Medlem
BigDukes avatar
En grej jag stör mig på är att det verkar som om polisen läcker som ett jävla såll. Alldeles för många uppgifter har kommit ut som kan påverka utredningen.
Citera
2005-01-20, 12:39
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av BigDuke
En grej jag stör mig på är att det verkar som om polisen läcker som ett jävla såll. Alldeles för många uppgifter har kommit ut som kan påverka utredningen.

snutar är inte annorlunda männskor än vi andra. KAn de tjäna en hacka på att sälja lite uppgifter till nån hungrig reporter så gör dom det.
Citera
2005-01-20, 13:38
Medlem
m68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag tror fortfarande att han är redan är död. Utveckligen verkar gå lite åt samma håll som vid den där kvinnliga psykologens försvinnande. Borta, bil vid färjeläge...

Scenario: Öststatsbusar kapar dyr bil, de vet inte något om vem som sitter i den. De kör iväg i bilen, han har tvingats lämnat ifrån sig en telefon men har kvar en annan. I bakluckan skriver han meddelandet, han vet inte var han befinner sig, därav den kapphändiga informationen i SMS:et. På avskild plats, troligtvis en skogsdunge, tvingar förövarna av offret kod till bankomatkort. Sedan dödas han. Förövarna tar ut pengar på kontot, kör till färjeläge, dumpar bilen och sticker till Tyskland.

Vad som motsäger den teorin är iofs det faktum att någon gjort intrång på Sibas lokaler med behörig kod, och därmed bör ha kunskap om vem mannen de rånade var.

Jag är benägen att hålla med dig fast jag tror att dom visste vem han var och dom ville in i Sibas kassakåp och när dom upptäckte att det var tidslås så länsade dom det som gick på bankomaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in