2012-01-09, 20:56
Medlem
C0ws avatar
Tja! Har en fråga ang. försäkring till iPhonen.

Läste igenom pappren med villkoren osv och så står det
"kontant ersättning utgår ej"

Vad menas med det? Förstår inte alls vad som menas. Sökt på google men inte hittat nåt.

La tråden under mobiltelefoner-forumet eftersom det gäller mobiltelefoner, men mod kan gärna flytta om så behövs

Behöver lite hjälp med att tyda vad som menas med meningen. Gissar på att det betyder att man inte kan få kontanter som ersättning, men borde det kanske inte stå "kontant ersättning utfärdas ej" isf?

Tacksam för svar
Senast redigerad av C0w 2012-01-09 kl. 20:59.
Citera
2012-01-09, 20:58
Medlem
Opppes avatar
tror du förståt det hela rätt eller jag är 99.99999 % säker att det innebär att ersättningen du får för mobilen inte är i form av pengar utan i form av en likadan/likvärdig mobil!
Citera
2012-01-09, 21:01
Medlem
Det betyder att om du tar sönder den så får du inte pengar, du får en likvärdig produkt tex en ny iphone.
Citera
2012-01-09, 21:09
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
tror du förståt det hela rätt eller jag är 99.99999 % säker att det innebär att ersättningen du får för mobilen inte är i form av pengar utan i form av en likadan/likvärdig mobil!

Jaha, ok, tror jag med. Vill bara vara säker.

Citat:
Vid utbyte ersätter vi den försäkrade produkten med ny av samma modell och märke eller om sådan inte finns att tillgå, med närmast likvärdig elektronisk produkt.
kontant ersättning utgår ej.

Så står det exakt. Tycker att det är otydligt. De borde ha skrivit kontant ersättning utfärdas ej istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Robin..A
Det betyder att om du tar sönder den så får du inte pengar, du får en likvärdig produkt tex en ny iphone.

Ok, tack för svaret! Den är redan sönder

Men om det nu betyder att min iPhone 4 inte kan repareras (vilket inte bör gå eftersom hela framsidan är spräckt) så bör jag väl få en iPhone 4S eftersom de inte kan ge mig något som är sämre än det jag har just nu?

Jag menar, iPhone 4 finns just nu med bara 8 GB minne och eftersom jag har 16gb så ligger inte iPhone 4 8gb på samma standard sas. Eller är det bara önsketänkade från min sida? :P
Citera
2012-01-09, 21:22
Medlem
miikoss avatar
man brukar säga t.ex. betalning utgår osv.

utfärdar använder man mer när man ger. tillstånd, kungör osv
Citera
2012-01-09, 21:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Jaha, ok, tror jag med. Vill bara vara säker.

Så står det exakt. Tycker att det är otydligt. De borde ha skrivit kontant ersättning utfärdas ej istället.

Ok, tack för svaret! Den är redan sönder

Men om det nu betyder att min iPhone 4 inte kan repareras (vilket inte bör gå eftersom hela framsidan är spräckt) så bör jag väl få en iPhone 4S eftersom de inte kan ge mig något som är sämre än det jag har just nu?

Jag menar, iPhone 4 finns just nu med bara 8 GB minne och eftersom jag har 16gb så ligger inte iPhone 4 8gb på samma standard sas. Eller är det bara önsketänkade från min sida? :P

Inga I-phones repareras. Det är emot apple policy. Gäller iaf vid garanti ärenden. Men det borde väl vara samma?

Om de gör värdeavdrag och sånt så står det i försäkringsavtalet. Det står kanske någon om ersättningen minskas vid vårdlöshet? Då kan du få betala en del av en ny telefon.

Men det beror som sagt på försäkringsbolaget.

Edit: vet ju inte om du har varit vårdlös. Men ibland kan försäkringsbolag ha väldigt låga gränser för vårdlöshet.
Citera
2012-01-09, 21:41
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
man brukar säga t.ex. betalning utgår osv.

utfärdar använder man mer när man ger. tillstånd, kungör osv

Ok, jag förstår. Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Inga I-phones repareras. Det är emot apple policy. Gäller iaf vid garanti ärenden. Men det borde väl vara samma?

Om de gör värdeavdrag och sånt så står det i försäkringsavtalet. Det står kanske någon om ersättningen minskas vid vårdlöshet? Då kan du få betala en del av en ny telefon.

Men det beror som sagt på försäkringsbolaget.

Edit: vet ju inte om du har varit vårdlös. Men ibland kan försäkringsbolag ha väldigt låga gränser för vårdlöshet.

Jo, just det, kommer ihåg nu att när jag köpte mobilen så sa säljaren det, att inga iPhones repareras.

Jag hittar inget om värdeavdrag/värdeminskning men ang. vårdlöshet så står det att "har aktsamhetskravet inte uppfyllts minskas ersättningen som regel med ett särskilt avdrag, normalt med 50%".

Jag har inte varit vårdlös, har bara haft oturen att råka tappa den i marken. Har haft den i över 1 år, så det har ju varit ett tag och inget har hänt något med iPhonen fören nu.
Citera
2012-01-12, 00:52
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Ok, jag förstår. Tack för svaret!

Jo, just det, kommer ihåg nu att när jag köpte mobilen så sa säljaren det, att inga iPhones repareras.

Jag hittar inget om värdeavdrag/värdeminskning men ang. vårdlöshet så står det att "har aktsamhetskravet inte uppfyllts minskas ersättningen som regel med ett särskilt avdrag, normalt med 50%".

Jag har inte varit vårdlös, har bara haft oturen att råka tappa den i marken. Har haft den i över 1 år, så det har ju varit ett tag och inget har hänt något med iPhonen fören nu.

Generellt så brukar det inte vara värdeminskning på produktförsäkringar. Så du kan få det du betalade för telefonen, (som presentkort då de ej ger kontant). Eller en ny likvärdig produkt, antagligen ny modell eftersom att telefonmodeller, byts ut ofta.
Citera
2012-01-14, 00:09
Medlem
Fina Gubbens avatar
Mobiltelefon -> Telefoni

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem