2012-01-09, 02:02
Medlem
De gånger jag varit på sjukhuset och dem kollat mitt blodtryck osv har jag de flesta gångerna lågt blodtryck, ibland så har dem sprungit in till mig mitt i natten för att maskinerna har varnat för väldigt lågt tryck.

Enligt min vetskap så borde ju blodtryck och puls gå hand i hand? högt blodtryck vid högre puls?

Kommer inte ihåg exakt hur lågt mitt blodtryck var, dem påpekade i alla fall att det var lågt, trots blodförlust, medan pulsen var 80?

Jag vet att högt blodtryck är farligt, men hur är det med en hög puls på 80?

Brist på sömn och mat kanske kan bidra till det eller?
Citera
2012-01-09, 03:00
Medlem
Heller78s avatar
Puls är en av variablerna som påverkar blodtryck, du kan ha mycket hög puls men ändå lågt tryck. Puls på 80 är inte särskilt alarmerande, men det kanske är dags att fundera på livsstilsval. Aerob träning sänker oftast vilopulsen. Stress kan verkligen öka pulsen.
Citera
2012-01-09, 08:00
Medlem
Amazing-Graces avatar
Ju mer du tänker på pulsen, ju mer kommer du att känna den. Ibland när man ska sova så kan man ju känna pulsen slå (jäkligt obehagligt), och det blir bara värre och värre. Det bästa är om man kan försöka tänka bort det. Vet inte exakt samband mellan blodtryck och puls, men det kan ju vara som Heller78 skriver. Jag får alltid högt blodtryck vid tester nuförtiden för jag blir uppstressad av själva situationen. Innan har jag haft väldigt lågt. Det började med att jag var nervös vid en undersökning och helt plötsligt blev det inför blodtryckstagningen..145/95, när jag innan brukade ha 120/80. Vita rock-syndromet tror jag det kallas!
Citera
2012-01-09, 12:09
Avslutad
80 i vilopuls är knappast något man behöver oroa sig över. Läser man kardiologiböcker så brukar "hjärtats normala rytm" anges till mellan 50-100 slag/min.

Vid min senaste blodtryckskontroll hade jag 120/72 och en vilopuls på 80.
Citera
2012-01-09, 14:14
Medlem
Jo 80 är väl kanske inte normalt för mig, det har ju endast varit under speciella situationer jag kollat mig, dessutom så blir man ju lite orolig när dem ska testa ens puls. Kan även tillägga att jag tränar 3-4 gånger i veckan, beroende på. alltid varannan dag.
Citera
2012-01-10, 20:48
Medlem
kaffekanons avatar
Blodtrycket bestäms av hjärtfrekvens, slagvolym och total resistans i dina kärl. Således kan även ditt hjärtas slagvolym samt dina kärls restistans ge dig ett lågt blodtryck även om din hjärtfrekvens är normal!
Citera
2012-01-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanon
Blodtrycket bestäms av hjärtfrekvens, slagvolym och total resistans i dina kärl. Således kan även ditt hjärtas slagvolym samt dina kärls restistans ge dig ett lågt blodtryck även om din hjärtfrekvens är normal!

Vad innebär detta? att jag har ett svagt hjärta som måste pumpa på som fn men ändå inte får upp ett bra tryck?
Citera
2012-01-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Vad innebär detta? att jag har ett svagt hjärta som måste pumpa på som fn men ändå inte får upp ett bra tryck?
Det innebär att du genom motion och bra leverne kan förbättra dina värden.

Det betyder även att en del av problematiken finns i hur du är byggd och skapt.

vi kan ta en liknelse. ta en smal plastslang, blås vatten/pumpa vatten genom denna. Beroende på volymen i varje "slag" trycks en varierande mängd vätska genom slangen.
Det säger sig självt, ska en större volym genom en begränsad slang måste flödet öka och därvid trycket.
Kläm till lite på slangen, försök pumpa genom samma volym genom den som utan blockering. Se, du måste öka trycket.

När vi är unga och friska är våra blodådror rena och fina samt ganska flexibla. De kan med andra ord kompensera och hålla nere trycket. I takt med att kroppen åldras slammas blodkärlen igen samt de tappar i flexibilitet, det blir trängre helt enkelt. Varvid blodtrycket tenderar att stiga.

Dock som med hela din kropp. Motionerar du den, tränar du den på att klara en belastning klarar den även vardagen bättre.
Citera
2012-01-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Det innebär att du genom motion och bra leverne kan förbättra dina värden.

Det betyder även att en del av problematiken finns i hur du är byggd och skapt.

vi kan ta en liknelse. ta en smal plastslang, blås vatten/pumpa vatten genom denna. Beroende på volymen i varje "slag" trycks en varierande mängd vätska genom slangen.
Det säger sig självt, ska en större volym genom en begränsad slang måste flödet öka och därvid trycket.
Kläm till lite på slangen, försök pumpa genom samma volym genom den som utan blockering. Se, du måste öka trycket.

När vi är unga och friska är våra blodådror rena och fina samt ganska flexibla. De kan med andra ord kompensera och hålla nere trycket. I takt med att kroppen åldras slammas blodkärlen igen samt de tappar i flexibilitet, det blir trängre helt enkelt. Varvid blodtrycket tenderar att stiga.

Dock som med hela din kropp. Motionerar du den, tränar du den på att klara en belastning klarar den även vardagen bättre.

Så vad ska man säga? Jag har väldigt feta blodådror? Kan även tillägga att jag tränar 3-4 gånger i veckan, när jag mäter själv med fingrarna på halsen så får jag min puls till 60-65, kan även tillägga att jag alltid har snus inne, om det nu påverkar eller inte det vet jag inte, rökning gör ju det i alla fall. Men känns som att jag kan lita mer på när en sköterska mäter med puls/tryckmätare. Det konstiga är ju att jag har högre puls där men fortfarande lågt blodtryck?
Senast redigerad av drainerx 2012-01-11 kl. 11:02.
Citera
2012-01-11, 13:09
Medlem
Jag beskrev bara det enkla fysiska sambandet. Exakt vad som sker i din kropp...

Fast intressant att du får ökad puls (stresspåslag) men avslappnade blodkärl (lågt blodtryck) när en vi rock mäter..

mår du bra?
Okej, kan vi inte nöja oss med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in