2012-01-07, 19:40
Medlem
Keykons avatar
Har ett hyreskontrakt på en lägenhet med 3 månaders uppsägningstid som jag nu vill säga upp.
Finns det nåt sätt att komma undan att betala hyra 3 månader framåt och bara flytta ut så snart som möjligt?
Vad kan det få för följder om jag säger upp kontraktet, flyttar ut och helt enkelt struntar i att betala hyra för dom kommande 3 månaderna?
Citera
2012-01-07, 19:47
Medlem
Charlatanens avatar
Du kanske kan hitta en ny hyresgäst som kan ta över kontraktet?

Om du skiter i att betala lär du (efter påminnelser och hot om inkasso) få ett betalningsföreläggande från kronofogden. Om du bestrider detta riskerar du att tvisten istället avgörs i allmän domstol. Kan bli en dyr historia då du utöver det obetalda hyresbeloppet även får betala rättegångskostnaderna för er båda (plus dröjsmålsränta, avgifter till Kfm mm).
Citera
2012-01-07, 19:48
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du har skrivit på ett kontrakt med 3 månaders uppsägningstid, men du förstår inte vad de menar med 3 månaders uppsägningstid?

Flytta när fan du vill men du måste betala dessa 3 månader om du inte vill hamna hos KFM.
Citera
2012-01-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keykon
Har ett hyreskontrakt på en lägenhet med 3 månaders uppsägningstid som jag nu vill säga upp.
Finns det nåt sätt att komma undan att betala hyra 3 månader framåt och bara flytta ut så snart som möjligt?
Vad kan det få för följder om jag säger upp kontraktet, flyttar ut och helt enkelt struntar i att betala hyra för dom kommande 3 månaderna?

Som ovan sagt, så är det kronofogden som väntar, ett dåligt rykte och svårt att få ny lägenhet. En del värdar tar referenser rn tidigare hyresvärdar,

Och som påpekat, flyttar någon annan in under de här tre måandera, så ska du inte betala uppsägning.
Citera
2012-01-07, 21:56
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Du har skrivit på ett kontrakt med 3 månaders uppsägningstid, men du förstår inte vad de menar med 3 månaders uppsägningstid?

Flytta när fan du vill men du måste betala dessa 3 månader om du inte vill hamna hos KFM.
Har ingen djupgående kunskap om det, men vet rent generellt vad som gäller. Undrade mest om det fanns nårga kryphål eller liknande som gjorde att man kunde dra sig ur det.
Tack för svaren iaf, får försöka tala vett med hyresvärden antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in