Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-06, 10:41
Moderator
^Eazs avatar
Finns det något sätt att döpa en Remote Desktop Connection?

Det jag menar är att jag i jobbet sitter ofta med 5-6 Remote Desktops öppna i taget till olika kunders servers, och det står: "10.10.10.10 - Remote Desktop Connection" i titlebar för Remote Desktop.

Sitter man med låt oss säga 5 olika sessions körandes, så blir det efter ett tag krångligt att komma ihåg vilken session som är vilken kund.

Så, kort sagt finns något sätt att döpa dessa sessions så det står: "Kundnamn - Remote Desktop Connection" istället, eller finns det någon 3rd party Remote Desktop programvara som hanterar detta?

Edit: OS:et är självfallet Windows (iom trådplacering).
Citera
2012-01-06, 11:18
Medlem
Lullebulle1s avatar
Om det inte är olika ip-adresser hela tiden skulle du kunna lägga in dom i hosts ( C:\Windows\System32\drivers\etc ) filen.
Kod:
10.10.10.10 kundett
Sen ansluter du till "kundett" i RD.
Citera
2012-01-06, 11:21
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Om det inte är olika ip-adresser hela tiden skulle du kunna lägga in dom i hosts ( C:\Windows\System32\drivers\etc ) filen.
Kod:
10.10.10.10 kundett
Sen ansluter du till "kundett" i RD.

Kunderna byter aldrig IP's, så det där kommer funka, ska testa vid nästa anslutning.

Tackar och bockar!
Citera
2012-01-06, 12:12
Moderator
^Eazs avatar
Testat här nu, funkade klockrent.

Enda nackdelen om man ska klaga på något är att komma ihåg vad man döpt dem till, men kör man det simpelt "KundWeb" resp "KundDB" så är det hela bara en vanesak, speciellt om man lägger till löpande vid varje ny anslutning.

Så kort sagt: Tackar och bockar Lullebulle1, funkar klockrent och jag har redan nu 3 remote desktops uppe med respektive kundnamn istället för massa ipnummer man inte kommer ihåg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in