2012-01-05, 16:50
Medlem
Koreanskbots avatar
Uppenbar bluff särskilt med grammatik felet och att det slutar med .com, vad jag vet så ska de aldrig kontakta en på de sättet eller fråga en att lämna ut uppgifter etc.
2012-01-05, 17:19
Medlem
AmericanMRs avatar
Om du verkligen är osäker på om det är äkta (vilket det givetvis inte är) så ring banken och kolla. Det är inte mycket svårare än så faktiskt.
2012-01-05, 17:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Flera har redan skrivit det men eftersom det finns människor som fortfarande blir lurade på detta sätt så verkar det inte kunna skrivas tillräckligt ofta: Banker kontaktar aldrig någonsin, jag sa ALDRIG, sina kunder medelst mail och ber dom uppdatera sina uppgifter.

Att man inte kan räkna ut detta själv? Vad var det nu dom hade för anledning att spärra? Att du suttit hos grannen och försökt logga in? Nej, skulle inte tro det va.

Det skrivs alldeles för ofta, och inte tvärtom. Varje gång någon drabbas drar jag på smilbanden. Är man tillräckligt vuxen att ha en dator för att kunna läsa e-post borde man ha förmågan att använda sin hjärna. I annat fall ska man dömas till böter. Att det är kriminella och inte staten som tar ut dessa böter ser jag som en bagatell i sammanhanget.
2012-01-05, 17:30
Medlem
svinlaaks avatar
Måste vara svårt att ringa Swedbanks kundtjänst, eller bege sig ut till närmaste Swebank kontor i stan.
2012-01-05, 17:43
Medlem
Fejk som alla säger. Men tycker att du kan jävlas tillbaka och anmäla dom som har skickat mejlet.
2012-01-05, 18:01
Medlem
Sponnes avatar
Fick de där för en timme sen fast jag har inte ens swedbank
2012-01-05, 18:10
Medlem
Redors avatar
Om man inte inser att sånna här mail är fejk, efter alla skriverier. Så kanske man inte borde ha en dator överhuvudtaget.

och det gäller alla som ändå klickar på sånna här länkar och uppger sin information. Då kan man ju inte äga en tv eller så har man problem med minnet.
2012-01-05, 18:18
Medlem
Radulovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Om man inte inser att sånna här mail är fejk, efter alla skriverier. Så kanske man inte borde ha en dator överhuvudtaget.

och det gäller alla som ändå klickar på sånna här länkar och uppger sin information. Då kan man ju inte äga en tv eller så har man problem med minnet.

plus att efter alla dessa händelser som varit förut så har Swedbank alltid kommenterat händelserna med att:

"vi ber aldrig våra kunder lämna ut information över internet."

Sen vet jag inte om flashback är ställe nummer 1 att ställa en fråga om en sådan här sak.
Hade man haft lite vett så ringer man väl till Swedbank i första hand och fråga dem varför man får ett sånt här email utav dem om man inte kan lista ut det själv dom första 10 sekunderna man läser det att det är något lurt på gång.

2012-01-05, 18:41
Medlem
SilentBleedings avatar
Gå till din närmaste Swedbank och ta upp det med dom där. Då vet du ju om det är absolut fejk eller inte?
2012-01-05, 18:41
Medlem
Fredros avatar
Det roliga är att de har nog råkat skicka ut allas email adresser också, efter att jag fick spammet, så fick jag ett ytterligare mail med 1490st email adresser till olika folk

Sen så fick jag ett annat fake mail med adressen service@swedbank.eu
De har nu även ändrat länken till

h**p://www.battklongshop.com/home/administrator/components/com_extplorer/ftp_tmp/swedbanka.htm

Någon som har en sandboxad miljö redo så kan ni ta en titt på vad som sker.

update: fick 404 :/
Senast redigerad av Fredro 2012-01-05 kl. 18:46.
2012-01-05, 18:55
Medlem
shaktas avatar
Sen har nog bankerna ett så fiffigt system som om du har handlat i Sverige på Konsum och sen helt plötsligt ska du handla bananer i Nigeria 5h senare på en marknad så går inte det köpet igenom alls och kortet spärras förmodligen. Även om det är internethandel så får dom nog IP adressen från Landet du handlar ifrån av Inköpsstället och köpet nekas.
Detta är iofs ren spekulation men så skulle jag nog sätta upp ett av många skydd mot bedrägerier.

Ont:

Lösenord eller inloggning via länkar från mail ska man ALDRIG ge. Även om jag vet att vissa siter ibland ger en länk till deras sida som exempelvis gamingsites så följer jag dom aldrig.

Tyvärr faller folk för hot om att deras pengar är i fara osv osv. Men tänk så här, så länge du inte gör något får du ALLTID tillbaka pengarna om nu dom skulle bli stulna. Så varför riskera att inte få tillbaka dom?
2012-01-05, 19:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredro
Det roliga är att de har nog råkat skicka ut allas email adresser också, efter att jag fick spammet, så fick jag ett ytterligare mail med 1490st email adresser till olika folk

Sen så fick jag ett annat fake mail med adressen service@swedbank.eu
De har nu även ändrat länken till

h**p://www.battklongshop.com/home/administrator/components/com_extplorer/ftp_tmp/swedbanka.htm

Någon som har en sandboxad miljö redo så kan ni ta en titt på vad som sker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in