2012-09-04, 21:09
Medlem
Nothing2says avatar
Azef

Förlåt, såg inte ditt inlägg förut. Hade lite bråttom.
Grejen är den att det gör mig inget att mina tankar är i minoritet världen över. Man måste inte tillhöra en majoritet. Kanske dessa minoriteter finns till för att sätta stopp för majoriteters tankegångar när de är lite stela.

I min värld skulle alla vara lika fastän de var olika. Det skulle förmodligen fortfarande finnas olika kulturer osv osv ändå. Fast om jag hade fått vara en allsmäktig diktator, och styrt över folket... hade jag bestämt att man tar lärdom av andras kulturer och religioner, lagar osv.. Alla länder, alla religioner, alla kulturer och alla familjer och individer har både svagheter och styrkor. Vågar man se sina egna brister och beundra någon som har min brist som styrka, så har jag större förutsättningar att göra något åt det.
Du behöver inte alls förstå mitt resonemang. Har själv lika svårt att förstå andras ibland. Men jag tror att en värld där man accepterar 'mångkultur', ger större utrymme samt frihet för individer.

Mångkultur är som globalisering. Det handlar inte om att unifiera och göra hela tellus homogen. Det hör du väl på benämningen MÅNGkultur... (MÅNGA KULTURER)
Det handlar om i
Citat:
synnerhet handel, gränsöverskridande investeringar och kapitalflöden samt utbyte av information och teknologi mellan länder. Även mjukare begrepp såsom kultur, miljö, attityder och livsåskådning kan omfattas av begreppet globalisering. I alla dessa fall handlar det om ett utbyte länder emellan, inte att unifiera jordens alla folk.
Man bara vrider blicken från tingen till personer. Byter ut fyra fem ord. Här förstår jag istället inte ditt resonemang.. Vad är skillnaden lixom..

Ingen kommer hit och tar den svenska kulturen ifrån oss. Det är fortfarande vårt EGET ansvar att bevara den och dela med oss av den.

Din länk till anmälan var faktiskt väldigt snälla ord. Här inne finns det många fina ord riktade till enskilda individer av annan åsikt. Mig tex. Men av någon outgruvling anledning gör det mig inget att jag får heta intellektuell nolla, pkvurmande mångkulturalist och dum på riktigt etc.. Varför stör det dig om svenskar blir kallade dumma?
Annars borde kanske Norrmän och blondiner skicka in stämningsansökningar också, för i slutändan är det ofta liknande innehåll... 'dumma, elaka, korkade och tråkiga'.
Citera
2012-09-04, 21:20
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har indirekt fått svar av containerinfo. Ditt resonemang finns inte på hans karta.

Verkar som om det saknas både karta och kompass...
Citera
2012-09-04, 21:21
Medlem
Nothing2says avatar
Gorgoroth

Faktiskt så har jag nämnt ett liknande förslag på en lösning. Det går att spåra en defekt gen hos ca 10% av männen. Den sk Krigargenen, som vid för stor press och stress och fel uppväxt kan utlösa psykopati. I andra fall finns bara en bristande empati. De ingår alla i en riskgrupp, och det hade ju varit hur smidigt som helst om alla män tvingades lämna blodprov innan puberteten och om proven visade positivt blir mannen utvisad till Sveriges nya Alcatraz på Öland.

Det ämnet blir nog bara lite för känsligt. Eftersom männen som skriver här kan inkluderas i den gruppen. De ser "Det kan vara jag... 1 av 10". Men bättre urval av riskgrupp än ALLA muslimer ex..
Och, är ett förslag på samma nivå som att stänga gränserna för en del specifika folkgrupper.
Citera
2012-09-04, 21:25
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing2say
Gorgoroth

Faktiskt så har jag nämnt ett liknande förslag på en lösning. Det går att spåra en defekt gen hos ca 10% av männen. Den sk Krigargenen, som vid för stor press och stress och fel uppväxt kan utlösa psykopati. I andra fall finns bara en bristande empati. De ingår alla i en riskgrupp, och det hade ju varit hur smidigt som helst om alla män tvingades lämna blodprov innan puberteten och om proven visade positivt blir mannen utvisad till Sveriges nya Alcatraz på Öland.

Det ämnet blir nog bara lite för känsligt. Eftersom männen som skriver här kan inkluderas i den gruppen. De ser "Det kan vara jag... 1 av 10". Men bättre urval av riskgrupp än ALLA muslimer ex..
Och, är ett förslag på samma nivå som att stänga gränserna för en del specifika folkgrupper.

Vilken gen skulle det vara? MAO?
Citera
2012-09-04, 21:34
Medlem
Nothing2says avatar
Cimmerian

Just precis, för... Vi som är så otroligt intelligenta och begåvade långt över någon annan kultur eller något annat land, Vi kan ju omöjligt hitta konstruktiva lösningar som gör att det blir säkrare att ta emot ex flyktingar. Kan inte vi hitta lösningar och alternativ, eller se problem från flera vinklar..så då kan ju ingen fixa det.

För den mest intelligenta och begåvade lösningen som finns på jorden måste ju vara att klumpa ihop människor i grupper, ge kollektiva bestraffningar.. och ha en hierarki mellan grupper. De som hamnar längst ner på skalan, de får aldrig komma in hit. Vi kanske skulle behöva utmana får redan perfekta intelligens om vi släppte in folk hit.

Och självklart är ju rättsystemet så opartisk det bara går. Det spelar ingen roll om det är parkbänksarne, Ahmed eller Reinfeldt som åker dit för rattfylla. Samtliga får kompromisslöst samma straff. Det står ju så i siffrorna.. Så självklart gäller samma straff för alla oavsett vem som begår vilket brott.

Hmm.. Vad dumt av mig att tro att något annat.
Citera
2012-09-04, 21:46
Medlem
Nothing2says avatar
Kundalini
Ja, men ta det inlägget med en nypa salt
Citera
2012-09-04, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Verkar som om det saknas både karta och kompass...
Men skaffa det då.
Citera
2012-09-04, 22:20
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing2say
Kundalini
Ja, men ta det inlägget med en nypa salt

En intressant detaljt angående just den allelen av MAO (minns inte om det är MAO-A eller -B) är att den effekten du pratar om är olika för könen. Samtidigt som den predisponerar för kriminalitet hos pojkar som utsätts för påfrestningar under uppväxten, har den en skyddande effekt för flickor.

Det kan man säkert också tolka in i ett integrationsperspektiv. Om man har den böjelsen.
Citera
2012-09-04, 22:21
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Men skaffa det då.

Är du trådens Don Quixote?
Citera
2012-09-05, 09:05
Medlem
Nothing2says avatar
Kundalini

Ja, därför den där idén om Öland endast gäller män. Finns kvinnor som utför brott också, men i betydligt mindre utsträckning än män.
Det hade varit intressant om man tog reda på hur många av dessa drygt 10% av flyktingarna som går bärsärk som faktiskt bär den genen.
Citera
2012-09-05, 11:18
Medlem
Cimmerians avatar
Nothin2say, jag har en fråga till dig. Den tangerar det vi talade om i min andra tråd.

Du har en svart pojkvän som är från Jamaica, eller?

Under OS, om både England och Jamaica hade haft sprinters i samma lopp - vem hade han hejat på?
Citera
2012-09-05, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Nej, min poäng är att kultur är dynamiskt och inte statiskt. Svensk kultur är bara en betäckning för gällande värderingar och traditioner, de värderingar och de traditioner som råder i Sverige idag rådde inte i Sverige för tusen år sedan. Den svenska kulturen har utvecklats från en ojämställd och barbarisk rövarkultur till en modern, jämställd och tolerant kultur.

Om svensk kultur är dynamisk (vilket jag kan hålla med, som även torde rimligen gälla alla andra kulturer) vad är det som säger då att dynamiken måste gå åt ett visst håll som ENBART matchar dina och dina jämlikars preferenser, av vad ni anser vara "modern, jämställd och tolerant kultur", i motsats mot vad ni kallar "ojämställd och barbarisk rövarkultur"???

Detta är ju bara lek med ord från din sida, såvida du inte förklarar dig till det jag har anfört mot ditt inlägg ovan och gärna preciserar dina epitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in