2012-01-04, 18:37
Medlem
Royal-s avatar
Hallå. Jag har en vän som äter Doxyferm och Metronidazol Actavis. Hon började med dom igår, så frågan är. Är det några problem att stanna upp och dricka i helgen? eller kan hon till och med fortsätta och även dricka? För hennes läkare sa att illamående kan uppstå bland annat. Så om hon slutar nu bör väll detta ha gått ur kroppen så att riskerna inte finns längre=)?

Sedan är det väll bara o fortsätta efter helgen som vanligt, det är väll inte så att hela kuren förstörs pga detta?

Mvh
Citera
2012-01-04, 18:38
Medlem
174563s avatar
Har för mig att det är en myt det där med alkhol och antibiotika, däremot skall man inte anstränga sig under infektioner då det kan spridas via blodomloppet osv.

Men vad vet jag, jag har ingen utbildnign och de saknar de flesta här också

Google runt lite och försök hitta siter som verkar veta vad de snackar om.
Citera
2012-01-04, 18:46
Medlem
Royal-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 174563
Har för mig att det är en myt det där med alkhol och antibiotika, däremot skall man inte anstränga sig under infektioner då det kan spridas via blodomloppet osv.

Men vad vet jag, jag har ingen utbildnign och de saknar de flesta här också

Google runt lite och försök hitta siter som verkar veta vad de snackar om.

Hon har haft problem med sin mage under ett längre tag och dem kan inte hitta något som nu det sista blev det på "måfå" ät dessa så kanske det hjälper. Men annars bör det vara lungt oså eller? =)

tacksam för snabba svar.
Citera
2012-01-04, 19:12
Medlem
Jooncs avatar
Generellt är det en jävligt dum ide att blanda receptbelagda mediciner med alkohol. Just antibiotika är faktiskt inte så farligt dock. Jag har själv tagit väldigt mycket antibiotika eftersom jag haft MRSA till och från de senaste 3 åren, och har många gånger rådfrågat min pappa som är läkare. I just mitt fall var det inte så lämpligt att blanda eftersom jag tog väldigt speciell antibiotika med väldigt jobbiga biverkningar, fast den man får vid vanliga infektioner är inte så farlig och kan kombineras med måttliga mängder alkohol. Se till att din vän genomgår hela kuren, även om h*n är symtomfri innan dess.
Citera
2012-01-04, 19:34
Medlem
Royal-s avatar
Okej tack för svaret =), hon påbörjade igår men då är det väll lungt att skippa innan helgen sen påbörja igen? Det är väll inte så att kuren blir hel paj om hon börjar äta som vanligt efter helgen?
Citera
2012-01-04, 20:06
Medlem
Sminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Royal-
Okej tack för svaret =), hon påbörjade igår men då är det väll lungt att skippa innan helgen sen påbörja igen? Det är väll inte så att kuren blir hel paj om hon börjar äta som vanligt efter helgen?

Låter som en dum idé.
Har man påbörjat en penicillinkur ska man inte avbryta eller ta uppehåll, utan köra hela kuren ut! Även om de flesta penicillinsorterna kan blandas med alkohol, kan Metronidazol hos vissa ha en disulfiramliknande effekt på alkoholmetabolismen (som antabus) vilket verkar även nån dag efter avslutandet av kuren. Hon kan få allt från rodnad över ansikte och bål, dunkande huvudvärk, svårigheter att andas, illamående, kräkningar, svettningar, hjärtklappning och blodtrycksfall.

Om det nu är helt omöjligt för din kompis att köra en vit helg, rekommenderar jag att hon i alla fall fortsätter med antibiotikan och dricker måttligt och långsamt, har vänner runt sig och är uppmärksam på tecken som tyder på att hon tillhör gruppen som reagerar dåligt på Metronidazol/alkohol-kombinationen.
Citera
2012-01-04, 22:12
Medlem
Royal-s avatar
Okej okej, men nu har hon ju inte ätit mer än 1 dag (påbörjat) kuren, så hon avslutar allt och sen så har vi ju räknat ut att det finns till en hel kur på båda anitbiotikarna. Och det försvinner ju ur kroppen innan lördag. Så hon påbörjar kuren efter helgen istället..

Då börj ju det vara lungt?

Mvh
Citera
2012-01-04, 23:51
Medlem
Jag tänker inte pracka på dig min åsikt och jag vet inte om detta är rätt plats, men man kan ju diskutera det etiska i att inte ta en antibiotika-kur på allvar, i och med att man på så sätt odlar upp resistenta bakterier.
Citera
2012-01-05, 17:05
Medlem
Tlagnojs avatar
Doxyferm+Metronidazol Actavis=infektion i nedre regionerna. En av dom få gånger som påståendet alkohol+antibiotika=riktigt dåligt faktiskt stämmer. Alkohol är vätskedrivande och super hon medan hon tuggar pillrena kommer hon pissa ut allt det göttiga som ska göra henne frisk.
Citera
2012-01-05, 17:52
Medlem
Draichs avatar
Kolla bara http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp nästa gång.

Metronidazol Actavis:
"Metronidazol kan, hos vissa patienter, ha en disulfiramliknande effekt på metabolismen av alkohol, vilket resulterar i intoleranssymtom. Patienterna bör därför uppmanas att inte inta alkohol under behandling och minst 1 dygn efter avslutad Metronidazol Actavis-behandling."

Doxyferm:
"Alkohol förkortar halveringstiden för doxycyklin." --> Betyder att antibiotikans effekt varar kortare, dvs risk för att bakterierna överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in