2012-01-04, 10:56
Medlem
Jag käkar en antibiotika som heter curam efter ett insektsbett. Hittar Inge info om det alls, så: kan man kröka på det? Vad sker?

Har en polare som slicat upp foten o käkar dicloxgen. Vi hittade lite om det o man ska ej kröka står det, men det antar jag är för all slags antibiotika? Kan han köra på? Vad kan ske?

Är det på ngt sätt farligt eller är det bara så att det hämmar medicinens verkan?

Tack!!
Citera
2012-01-04, 11:00
Medlem
Trance & Acids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaK
Jag käkar en antibiotika som heter curam efter ett insektsbett. Hittar Inge info om det alls, så: kan man kröka på det? Vad sker?

Har en polare som slicat upp foten o käkar dicloxgen. Vi hittade lite om det o man ska ej kröka står det, men det antar jag är för all slags antibiotika? Kan han köra på? Vad kan ske?

Är det på ngt sätt farligt eller är det bara så att det hämmar medicinens verkan?

Tack!!

Hejsan

Ringer du till 1177 och säger att du fick detta utskrivet av en läkare i utlandet får du garanterat svar på din fråga. Dom har ett register på alla bokförda läkemedel samt måste ge ut den information du söker om medicinen i fråga utom rus-relaterat. Detta för att man i vissa fall inte kan få ut ny medicin då man återkommer från Sverige! Finns detta i Sverige är det bara att kontakta en apotekare, och det finns ju gott om dom

Hoppas ni får en kul kväll!

Hälsningar
T&A
Citera
2012-01-04, 11:02
Medlem
Trance & Acids avatar
Glömde säga att det oftast är som du säger då effekten av antibiotika oftast avtar vid användning av alkohol!

Igen,
Hoppas ni får det kul ändå!

Gör inget korkat ifall det är någon sorts hybrid-medicin!
Citera
2012-01-04, 11:13
Medlem
Google: antibiotic, curam

första träffen http://www.google.se./url?sa=t&rct=j&q=antibiotic%2C%20curam&source=web& cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.mydr.com.a u%2Fcmis%2FReducedPDFs%2FCMR07301.pdf&ei=sSUET6SYO Ij14QTqm7mSCA&usg=AFQjCNG1aICuschgb0fWj7AJ0Tnsy4EE 9Q

Finns ett stycke om alkohol där.
Citera
2012-01-04, 14:35
Medlem
Tack för svar gott folk, det uppskattas! Jag är i Thailand så har ej möjlighet att ringa o kolla. Hittar inget mer än generellt att man ej ska kröka på det men hittar ej anledningar till det. :/
Ngn som kan?
Citera
2012-01-04, 15:50
Medlem
Generellt finns det ingen växelverkan mellan antibiotika och alkohol, normalt sett ingen risk för att exempelvis levern tar skada eller liknande.

Primära problemet med alkohol och AB är den infektion som AB ska undertrycka. genom att gå och supa sänker du ditt egna immunförsvar och gör livet lite enklare för infektionen.

Det brukar vara en bra regel att följa, att så länge man går på medicin ska man ta det lugnt med alkoholen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in