2012-01-03, 19:40
Medlem
Jag håller på att steka köttbullar och tänkte försöka "flippa" dem lite istället för att vända dem med spaden. Men det gick inte för sig, det flög köttbullar åt alla håll! Hur gör man egentligen? Vad är tricket?

Lär mig
Citera
2012-01-03, 19:43
Medlem
Rätt knyck och träning
Citera
2012-01-03, 19:43
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Man måste väl rycka till bakåt samtidigt som du går ett knyck uppåt så att alla köttbullar får "bakåtskruv" och trillar ner i stekpannan igen typ.
Citera
2012-01-03, 19:46
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Köttbullar ruskar man ju bara runt i pannan. Pannkakor kan man flippa genom att föra pannan snabbt i en "grävande" rörelse och sen vara med när den landar. Tricket där är att ta i ordentligt så pannkakan vänder sig.
Citera
2012-01-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Man måste väl rycka till bakåt samtidigt som du går ett knyck uppåt så att alla köttbullar får "bakåtskruv" och trillar ner i stekpannan igen typ.

Nu är "tyvärr" mina köttbullar färdiga men jag ska testa det där nästa gång. Jag ska fan klara det här.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Köttbullar ruskar man ju bara runt i pannan. Pannkakor kan man flippa genom att föra pannan snabbt i en "grävande" rörelse och sen vara med när den landar. Tricket där är att ta i ordentligt så pannkakan vänder sig.

Nödvändigt är det ju inte, jag vill bara lära mig för att det ser så ballt ut!
Citera
2012-01-03, 19:52
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=m8aIHAyJ12o

Den här killen visar.
Citera
2012-01-03, 20:15
Medlem
dePauls avatar
Att slunga maten är egentligen bara halva poängen med det hela. Det vill säga om man är högerhänt och använder höger hand därtill. Den andra blir automatiskt overksam och man tvingas till att byta handgrepp hela tiden.

Tipset är att lära sig att slunga med "fel" hand. Dvs med vänster hand om man är högehänt. Den högra använder man till att samtidigt röra om i pannan. Detta ger det absolut bästa resultatet. En annan fördel är att man kan slunga två pannor på samma gång. Svårigheten är att fixa två olika råvaror eftersom dessa oftas inte besitter samma densitet.

Men som sagt, fördelen är att kunna blanda om ordentligt i pannan utan att tappa momentet. Det bästa sättet att lära sig på är att testa olika pannor, kastruller grytor osv. Alla har ju olika kupning och djup, vilket gör det extra intressant .

Den bästa metoden att lära sig är att inte använda ris och liknande som i videon, utan något svårare, som gärna klibbar fast i botten på pannan. Öva därför gärna på finhackad lök, spenat och liknande. På det viset får man fram känslan i att slunga mer "trilskande" råvaror. När man fått kläm på det så kan man t o m slunga flytande material.

~Paul~
Citera
2012-01-04, 12:36
Medlem
Akta dig för att ha mycket fett i pannan bara, stekvarmt fett i ansiktet är ingen höjdare. Man kan med fördel börja med exempelvis pyttipanna, mycket enkelt att slunga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in