2011-12-30, 17:04
Medlem
Cerises avatar
Vet inte hur jag ska gå vidare på min låt, har kommit till ett steg när jag inte vet hur själva uppbyggnaden ser ut, vad ska man göra?
Citera
2011-12-30, 17:06
Medlem
Förklara med mer detaljer.
Citera
2011-12-30, 17:11
Medlem
Cerises avatar
Har kommit till en punkt typ halvvägs, ljuden är så gott som färdiga och det mesta låter bra förutom några finjusteringar som krävs. Jag tycker trummorna är så jäkla svåra vet inte hur jag ska fixa det, känns bara allmänt segt. Jag kommer liksom inte vidare. Sen vet jag inte hur mycket sidechaining jag behöver och på vilka ställen..

Äh ta bort den här tråden, jag är bara gnällig. Får sitta och testa mig fram helt enkelt. Det tar bara jävligt lång tid. Borde vara i psykforumet istället..
Citera
2011-12-30, 17:36
Medlem
Vore bra att veta vad för slags musik du gör.
Citera
2011-12-30, 18:02
Medlem
Vad använder du för trummor, lägger du på swing eller slår du in dom rytmiskt själv för sånt gör ju mycket ifall låten har driv eller ej. Är du helt enkelt missnöjd med trummorna, är det akustiska sådana eller är det elektroniska och vad annars låter fel med dom?

berätta mer!

Jag kan också tillägga att sidechaining är inget man måste använda och alltid använder i alla stila, det har nästan blivit som en besatthet att ha sidechain och ibland är det där pumpandet rent av förödande för låten. T.ex i Deep house används det sällan, man använder andra knep för att få fram kicken och låter percussive jobba runt det. Mycket i Trance och electro house som sidechain använts till den gräns så jag oftast tycker det är trist. Om du ska använda det så använd det av en riktig anledning och inte bara "för att så gör alla andra" för då faller man i en fälla.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2011-12-30 kl. 18:05.
Citera
2011-12-30, 19:18
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Vad använder du för trummor, lägger du på swing eller slår du in dom rytmiskt själv för sånt gör ju mycket ifall låten har driv eller ej. Är du helt enkelt missnöjd med trummorna, är det akustiska sådana eller är det elektroniska och vad annars låter fel med dom?

berätta mer!

Jag kan också tillägga att sidechaining är inget man måste använda och alltid använder i alla stila, det har nästan blivit som en besatthet att ha sidechain och ibland är det där pumpandet rent av förödande för låten. T.ex i Deep house används det sällan, man använder andra knep för att få fram kicken och låter percussive jobba runt det. Mycket i Trance och electro house som sidechain använts till den gräns så jag oftast tycker det är trist. Om du ska använda det så använd det av en riktig anledning och inte bara "för att så gör alla andra" för då faller man i en fälla.

Jag vet inte vad jag ska använda för trummor för att det ska låta bra, det ska vara elektroniska men har svårt att välja rytm och annat.. Jag får sitta länge med det här och det gör att motivationen sjunker.

Du har rätt det där med sidechaining, jag ville bara använda det för att alla andra gör det och det förekommer i all popmusik nuförtiden. Egentligen tycker jag det låter ganska fjantigt men få se vad som händer.

Jag hör av mig senare.
Citera
2011-12-30, 22:44
Medlem
Beskriv stilen mer du är ute efter och vilken rytm du söker? Blir svårt att förstå annars.
Citera
2011-12-31, 00:48
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Beskriv stilen mer du är ute efter och vilken rytm du söker? Blir svårt att förstå annars.

Hmm försökte först med typiskt house men det låter kanske för klyschigt, du vet ett sånt där litet kick i housetakt. Men nu lägger jag till lite extraslag och sedan fyrtakt. Får se vart det leder, just nu håller jag på fixa automation för att fina till det lite. Finns mycket jobb kvar, kommer kanske sitta hela natten, love it!

När jag först började lära mig göra musik trodde jag inte alls det var särskilt svårt att sätta ihop en låt, det är mer jobb än vad man tror!
Citera
2011-12-31, 12:12
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag vet inte vad jag ska använda för trummor för att det ska låta bra, det ska vara elektroniska men har svårt att välja rytm och annat.. Jag får sitta länge med det här och det gör att motivationen sjunker.

Du har rätt det där med sidechaining, jag ville bara använda det för att alla andra gör det och det förekommer i all popmusik nuförtiden. Egentligen tycker jag det låter ganska fjantigt men få se vad som händer.

Jag hör av mig senare.

Jag antar att du i låten har baskaggen på 1 och då kan det vara snyggt att dubbla tempot och lägga virveln på ett eller ha kaggen kvar och köra dubbla virvelslag. En variant är att lägga en pulserande ståpuka i stället för hihat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in