Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Man måste vara 18 för att köpa och sälja. En ny lag träder fram efter 1 Januari så vänta med att sätta in pengar! Lagen innebär att man inte behöver betala en avgift för varje transaktion utan att man istället betalar en månads/års avgift. Jag är inte helt säkert men om du söker på google eller DN kan du läsa om den nya lagen.
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Vet ej om du trollar eller är okunnig, men i vilket fall:
I ett investeringssparkonto kommer man fortfarande behöva betala courtage, det förändras inte. Däremot behöver du inte betala skatt på utdelningar och reavinster. Du betalar istället en skatt på värdet av hela depån varje år (denna skatt baseras på statslåneräntan). Mycket bra lösning, men tror dock inte att det finns några mäklare som tillhandahåller ISK med 9 kr minimicourtage (rätta mig gärna om jag har fel, skulle själv vara intresserad av det!).
Man behöver inte vara 18, men föräldrarna måste skriva under en blankett för att man ska få öppna depå. Den kommer stå i den omyndiges namn, men föräldrarna kommer också få inloggning till den.
Jag håller också med Rutendo, att köpa och sälja ofta är oftast inget man vill sikta på som privatsparare och absolut inte när man är nybliven sådan. Då kan man lika gärna handla tuggummi för pengarna. Köp stora och fina bolag och försök säga åt pojken försöka tänka lite själv, så kommer han sakta men säkert att lära sig hur aktiemarknaden fungerar och vad som är smart och inte.