2011-12-25, 00:00
Medlem
Hej! Min 16 åriga son har nu fåttför sig att invenstera i aktier. Vad jag har förstått det så är det via internet man köper och säljer aktierna nu för tiden, via en sådan kallad "depå".Han hade tänkt att börja med ett kapital på runt 5000-7000 kr. Han hade även tänkt sig att sälja och köpa ganska ofta.Nu till saken, Jag har nu kollat runt lite, och alla verkar rekomendera Avanza och nordnet. Såg även att det fanns något som kallades för "nordnetdirekt" och Avanza mini".Det som nordnettdirekt och avanza mini verkar ha gemensamt är att de har låga cortage avgifter, vilket är bra om man inte har så höga summor och om man tänker sälja ganske ofta. Men vad är det Avanza mini inte har som "vanliga" Avaza har, och vad är det nordnetdirekt inte har genemot "vanliga" nordnet, och slutligen vilket är bäst att ha i denna situvation då han inte har ett sådant stort kapital och ska sälja ganska ofta"Vanliga" Avanza, Avanza mini, "Vanliga" Nordnet eller nordnetdirekt?

Och en allra sissta fråga, går det ens att öppna en depå om man är unde 18 år, eller måste alla affärer ske via mig?

Tack på förhand
Citera
2011-12-25, 00:05
Medlem
G-punktens avatar
Man måste vara 18 för att köpa och sälja. En ny lag träder fram efter 1 Januari så vänta med att sätta in pengar! Lagen innebär att man inte behöver betala en avgift för varje transaktion utan att man istället betalar en månads/års avgift. Jag är inte helt säkert men om du söker på google eller DN kan du läsa om den nya lagen.
Citera
2011-12-25, 00:44
Medlem
Dina föräldrar kan skapa ett konto åt dig som minderårig.
Citera
2011-12-25, 01:12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Man måste vara 18 för att köpa och sälja. En ny lag träder fram efter 1 Januari så vänta med att sätta in pengar! Lagen innebär att man inte behöver betala en avgift för varje transaktion utan att man istället betalar en månads/års avgift. Jag är inte helt säkert men om du söker på google eller DN kan du läsa om den nya lagen.
Vad snackar du om nu eller skall det vara förändringar i KF/ISK du talar om (mest ISK kanske?) men som är helt.. Ja.. Förvirrat?
Citera
2011-12-25, 01:14
Medlem
annanmedlems avatar
Sidorna ser olika ut och man saknar möjlighet att köra kapitalförsäkring osv.

Avanza mini är billigast men saknar stop-loss som nordnetdirekt har.

En stop-loss är typ "om aktien går under 110 kr så lägg en säljorder på 105 och försök få den såld så snart som möjligt."
Citera
2011-12-25, 01:19
Medlem
Varanasis avatar
NordnetDirekt funkar fint för mindre affärer. Courtage 9 kr för köp/sälj upp till 7' så länge som det är på de större listorna. Du behöver som målsman stå för depån men i övrigt så kan din son givetvis köpa/sälja som han önskar.
Citera
2011-12-25, 10:36
Medlem
Rutendos avatar
Investera i aktier genom att köpa och sälja ofta? Låter som det kommer misslyckas. Köper man och säljer ofta spekulerar man mer än vad man investerar. Lär grabben att investera långsiktigt och ha honom att köpa och sälja ofta med låssaspengar, det är onödigt att spela bort pengar på börsen utan anledning
Citera
2011-12-25, 15:34
Bannlyst
Citat:

Så ccourtaget kommer vara en månadsavgift?
Citera
2011-12-25, 18:14
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationalKapitalist
Så ccourtaget kommer vara en månadsavgift?
Exakt och precis! Köp och sälj hur mycket du vill!
Citera
2011-12-26, 02:34
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:

Citat:
Exakt och precis! Köp och sälj hur mycket du vill!
Vet ej om du trollar eller är okunnig, men i vilket fall:
I ett investeringssparkonto kommer man fortfarande behöva betala courtage, det förändras inte. Däremot behöver du inte betala skatt på utdelningar och reavinster. Du betalar istället en skatt på värdet av hela depån varje år (denna skatt baseras på statslåneräntan). Mycket bra lösning, men tror dock inte att det finns några mäklare som tillhandahåller ISK med 9 kr minimicourtage (rätta mig gärna om jag har fel, skulle själv vara intresserad av det!).

Man behöver inte vara 18, men föräldrarna måste skriva under en blankett för att man ska få öppna depå. Den kommer stå i den omyndiges namn, men föräldrarna kommer också få inloggning till den.

Jag håller också med Rutendo, att köpa och sälja ofta är oftast inget man vill sikta på som privatsparare och absolut inte när man är nybliven sådan. Då kan man lika gärna handla tuggummi för pengarna. Köp stora och fina bolag och försök säga åt pojken försöka tänka lite själv, så kommer han sakta men säkert att lära sig hur aktiemarknaden fungerar och vad som är smart och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in