2005-02-04, 11:12
Bannlyst
Har läst mycket nyttigt tidigare i tråden, och det bästa sättet som jag tycker,är, för att företaget börjar gå bättre så kan man omorganisera, införa nya befattningar, ta bort gamla.
onorganisera och effektivisera.
Prata med facket för att se till att allt går rätt till. Har ni pratat med facket och de förstår situationen om omorganisationen, och om drygtanten sen ringer och klagar så for hon inte lika mycket gehör. Sen går tanten till tidningarna istället, då har ni facket på er sida där också, så det är lugnt.

Mina chefer ville bli av med mig för att jag visade framfötterna p.g.a. mycket dålig arbetsmiljö. Hur gjorde d för att göra sig av med mig? psykisk mobbning. utfrysning. jag blev inte kvar länge till efter det kan jag säga. GÖR INTE SÅ!!!

Ge personen en annan position, som efter några månader avvecklas helt. Det blir billigare än att bara ge tanten några månadslöner, samtidigt som personen gjort någonting.

Gör om anställningen till en projektanställning som löper under ett halvår kanske, så hon kan göra administrativa sysslor som hon inte behöver benen till. Projektet kan vara om t.ex. en framtida ombyggnad, byten av varumärken, eller en strukturering bland personalen. Finns massor av sätt.

Ge henne goda referenser och en present från butiken som "tack" och hon går förhoppningsvis därifrån med ett litet leende i alla fall. Det vore absolut bäst. Det kommer att kosta, men det gör det i vilket fall som helst, så varför inte göra det på ett bra sätt?

Berätta hur det gick sen!!
Citera
2005-02-04, 18:42
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Det är inga som helst problem att få tillåtelse att filma & spara material i en kassalinje om syftet är att skydda "kapitalet". Som ni kanske vet så sitter staten och kapitalet i samma båt. =)

"Tillståndsfri övervakning får ske under förutsättning att syftet med övervakningen är att förebygga brott och att den kamera som används är fast monterad."

Läs mer på...
http://www.o.lst.se/VISInformWebsite/Intrafunc/IndexSearch/asp/ExIndexSearchResult.asp?key=visintra@604

Detta skall dock ske i samförstånd med organisation som företräder arbetarna. I det aktuella fallet fanns ju ingen sådan så det lär ju inte vara någraproblems.

läs vad det stod lite längre ner i samma mess av mig som du citerade
Citera
2005-02-07, 12:45
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Man brukar iofs förhandla om sådant i AD, lätt att skriva in att "Den anställde får efter avslutad anställning inte utan tillstånd avslöja information för tredje part som kan orsaka skada för arbetsgivaren."
Liknande avtal är inte bindande.

Kontakta en Jurist och hör med denna person. Det folk säger bakom någons rygg kan ofta vara helt utan substans. Kan hon inte arbeta med vissa personer bör ni meddela detta skriftligt, nämn inga namn, och om det inte blir bättre skriver ni igen... gör detta i 3 - 6 månader där den lokala fackklubben får ta del av informationen. Sedan är det lätt att göra sig av med henne. Lyssna dock på Juristen och vad denna har att säga!
Citera
2005-02-07, 16:23
Medlem
anakatas avatar
Det är ju mer eller mindre standard att, tillstånd eller ej, sätta upp en dold kamera när man misstänker att en anställd snor. Det fungerar som bevismaterial även om själva insamlandet var olagligt. Företaget får böta lite dock, men det är ju bra mycet billigare än ett avgångsvederlag.
Citera
2005-02-07, 18:08
Medlem
Hej fakesky ...

Ta reda på om hon är med i facket...
Är hon inte med i facket då blir allt lättare...
Facket eller den lokala facklubben kan ej hjälpa henne då eller förhandla om henne...
Så hon står själv allt hänger på hur mycket hon själv kan om lagar och regler.
Facket kan bara påpeka om det inte gått rätt till vid avsked av en ej fackmedlem.
Så om hon tycker att nått är fel vid en uppsägning måste hon strida själv med egna advokater vilket inte blir billigt.

Så min fråga är nu kolla om hon är med i facket sedan kan vi utveckla det vidare sedan

Hej så länge
Citera
2005-02-07, 19:37
Medlem
Cypresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerass
Hej fakesky ...

Ta reda på om hon är med i facket...
Är hon inte med i facket då blir allt lättare...
Facket eller den lokala facklubben kan ej hjälpa henne då eller förhandla om henne...
Så hon står själv allt hänger på hur mycket hon själv kan om lagar och regler.
Facket kan bara påpeka om det inte gått rätt till vid avsked av en ej fackmedlem.
Så om hon tycker att nått är fel vid en uppsägning måste hon strida själv med egna advokater vilket inte blir billigt.

Så min fråga är nu kolla om hon är med i facket sedan kan vi utveckla det vidare sedan

Hej så länge

Han har redan skrivit att hon inte är medlem i facket.
Citera
2005-02-07, 20:01
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Plantera varor, barnporr, knark eller liknande i hennes skåp eller något åt det hållet. "Ertappa" henne och vips har din kompis ett bra utgångsläge för förhandling gällande hennes omedelbara avskedsansökan.

Och ur ett annat perspektiv skulle handlingen leda till att din vän
åtalas för någon grövre variant av falsk tillvitelse.
Skulle vi ha ett samhälle uppbyggt av omoraliska vettvillingar
vilka inte skyr några medel för att forcera byråkrati eller
problemställningar kan vi tala om grövre problem än
tjuvaktiga anställda som exempelvis Kvinnan, vännen din inte får bort.
Citera
2005-02-07, 21:50
Medlem
pickopungs avatar
varför inte förklara för människan vilka problem som man är rädd för när hon kommer tillbaka?

Och om hon nu är "butikschef", vem fan anställde henne som det? prata med den personen,

och kom ihåg, det är inte den enes fel, att två träter, så hör vad hon har att säga om problemet.

Och om hon ger så dåliga resultat, ge henne en utbildning/motsv. då.

fan asså, plantera barnporr, knark osv. Och disskutera på FB hur man ska bli av med en anställd,,,,, vem fan vill eller törs jobba i den butiken????

//Pickopung
Citera
2005-02-08, 22:02
Medlem
jag skulle bra gärna vilja veta vad detta är för butik, så man inte riskerar att handla där, butiksägaren verkar ju vara en riktig bitch...
Och sedan va fan är det för idioter som skriver här?
plantera barnporr i skåp osv...........
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in