Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Personligen har jag slutat kommentera på t.ex. info14 eftersom mina inlägg kategoriskt plockas bort. Tycker inte det är censur. Det är deras sida. De betalar för drift och underhåll och jag kan inte kräva att få ta plats där när de uppenbarligen inte vill ha mina åsikter på sin sida.
Eller tycker du att jag skulle ha någon sorts laglig rätt att tränga mig in där mot deras vilja? Det om något skulle väl vara ett angrepp på yttrande- och pressfrihet? Tycker inte heller att Info14 skulle vara tvugna att ta in annonser för KPML(r) eller Humanisterna.
Det är också censur. Däremot är det naturligt att mikroskopiskt små nyhetssajter inte kan ha samma regler som stora nyhetssajter och tidningar, som når större delen av befolkningen. Stora nyhetssajter/tidningar bör dock ha vissa speciella regler med tanke på hur viktiga de är för demokratin. De kan ju ensamma avgöra val; det kan inte info14 göra.
Citat:
Precis därför så ska staten inte lägga sig i hur tidningar sköter sin verksamhet.
Du bortsåg helt från det allta viktigaste jag skrev:
"Yttrandefrihet är ju inte som vilken vara som helst. Yttrandefrihet kan inte jämföras med mjölk, chips eller coca cola. Yttrandefrihet är en fundamental del av våra demokrati, men som det är nu så är den nästan helt i händerna på några rika mediaägare plus några hundratal journalister / reportrar. Detta är en ohållbar situation!"
Tycker du att några rika medieägare och en liten grupp journalister / reportrar ska ha närmast mononpol på informationen som förmedlas till det svenska folket? Att deras politiska åsikter avgör hur informationen vinklas? Att deras politiska åsikter avgör vad som censureras och inte cenureras?
Nej, det är inte rimligt. Med tanke på hur överens media och statsmakten är i vissa frågor, t.ex invandringsfrågan, så är det de facto en statscensur.
Citat:
Om du inte har något intresse av att starta en egen tidning så ska du alltså kunna parasitera på andra?
Så funkar samhället i många andra sammanhang. Vi har exempelvis diskrimineringslagar som tvingar företag att göra saker som de inte vill, exempelvis att ta in anställda eller kunder som de inte vill ha att göra med. Så detta är inget konstigt egentligen.
Citat:
Att man inte behöver flera miljarder i bakfickan för att dra igång en tidning är väl Nationell idag ett bra exempel på? De erhåller ju dessutom presstöd numera.
De har dock en väldigt låg täckning. Det största skälet är inte brist på resurser att ta fram tidningen utan brist på resurser att marknadsföra tidningen. Här har ju de stora drakarna enorma fördelar. Hade det tyskvänliga Aftonbladet från 30/40-talet överlevt till idag så hade saken kunnat vara en annan, men Aftonbladet bytte ägare och tidningens inriktning ändrades.
Citat:
För vad är alternativet?
Steg 1 är att fråga sig själv följande:
- Ska några enstaka medieägare + ett hundratal personer ha närmast monopol på informationsflödet till den stora massan, och låta deras egna åsikter prägla informationen?
- Eller ska informationen kunna flöda fritt och folk med betydligt större variation i åsikter också ha möjlighet att nå ut till den stora massan?
Vad tycker du innerst inne? Ser du inget problem i att en liten krets personer försöker styra folks tankar och åsikter, i synnerhet när de har samma åsikt i en viss fråga?
Internet har förändrat spelplanen lite. Innan Internet var det förstås ännu värre. Då hade du inte ens kunnat ta upp sådant som Avpixlat. Det närmaste du kommer är illegala radiostationer, men sådana jagade staten med stor kraft förut. Kontrollen över informationsflödet var ännu större förut, med endast statlig TV osv. Det var inte långt ifrån Sovjetunionen på den tiden.
Men det är långt ifrån bra. Bra är det först när den närmast monopolliknande situationen upphör helt.
För att komma dit så är ju ett sätt att ge mindre tidningar betydligt mer i presstöd, så att de även har betydande marknadsföringspengar. Sedan ska det också stiftas lagar som hindrar t.ex affärer att stänga ute tidningar enbart pga deras åsikters skull. Politisk diskriminering ska förbjudas, och riktigt stora nyhetssajter och tidningar måste släppa igenom debattinlägg, insändare, kommentarer, annonser trots att tidningen inte delar åsikterna. Undantag kan förstås göras för rena partitidningar, oavsett deras storlek.
Ovanstående åtgärder är en början till ökad demokrati och ökad yttrandefrihet. Dvs äkta sådana, inte fejkade som du förespråkar.
Sedan får vi inte glömma att det finns krafter som vill strypa Internet, och vill minska möjligheterna för alternativa åsikter att nå fram. Det har ju förts en debatt i media hur censuren på Internet ska ökas. Så har vi otur kan det gå åt andra hållet. Det fria Internet kanske bara var en parentes i vår historia.