2012-01-06, 14:48
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Håller med.
Själv fårt jag lite känslan av att hennes "själv" (Real self) och "Ideal self" inte riktigt hänger ihop enligt Rogers teori och jag tror detta skapar kognitiv dissonans som tar sig uttryck i aggressioner av typen förföljelse av de som kritiserar henne.

Teorin om kognitiv dissonans (Feistinger, 1957) förutsätter:

1. Vi blir medvetna om en konflikt mellan vårt beteende och våra attityder.
2. Detta genererar automatiskt en fysisk/emotionell olust.
3. För att överbrygga den kognitiva upplevelsen av dissonans så måste vi ändra vårt
beteende eller vår attityd eller värdering.
4. Den fysiska/emotionella olusten minskar automatiskt.

Teorin anses fortfarande som giltig och angående emotionerna finns det olika teorier, en teori är Schacter’s tvåfaktor teori som säger att den kognitiva etiketteringen av vad vi känner sker samtidigt som den fysiska reaktionen baserat på de ledtrådar som finns i situationen.

Jag tror inte på kognitiv dissonans, det kräver medvetenhet om att ens beteende och ens attityder och värderingar är oförenliga, likaså måste man vara medveten om inkongruensen mellan realsjälvet och idealsjälvet. Jag kunde ha gått in på klientcentrerad terapi eller KBT (så man får vidden mellan Rogers fokus på känslorna och de subjektiva upplevelserna och t.ex. Becks fokus på tankeschema) och använt termer för dessa, men i detta fallet ansåg jag att en simpel behovsanalys fullt tillräckligt förklarar Lindas beteende. Visserligen är Maslows behovshierarki en gammal skrivbordsprodukt men den är ändå giltig enligt många forskare. Jag anser den vara lättare att använda än t.ex. Steven Reiss 16 basbehov eller andra "behovsmodeller".

Det jag tror på är att kritik om Lindas utseende hotar hennes självbild och förstör hennes självpresentation vilka är grunden för hennes självkänsla. Vidare leder det till att hon halkar nedåt i "behovstrappan" - det är detta och förlusten av status och makt som får henne att bli arg. Därför bryr hon sig så och hela tiden försöker ge igen.
Citera
2012-01-06, 14:58
Medlem
Eftersom bilden i mitt förra inlägg tagits ned så får jag väl ladda upp igen. Bilden, som någon högst förtjänstfullt skrivit förklaringar till visar hur Linda sent på natten sitter och pratar med sig själv. Det ger kanske en bild av vem hon är och hur hon är. Here goes: http://bayimg.com/balAoAadM

Vidare vill jag verkligen få sagt att hon bör angripas med lagliga medel. Att ringa henne på natten gynnar ingen, minst av allt Flashback. Vill man verkligen hjälpa till så sätter man sig och granskar materialet i den här tråden. Gräv i hennes och hennes familjs ekonomi. Gräv i Net at Once ekonomi. Gräv i allt och publicera era resultat. Vill ni inte publicera så kan ni kontakta Passacaglia så kan han eller hon ta informationen vidare. Ni kan naturligtvis även kontakta mig om ni har information av intresse så ser jag till att den hamnar på rätt bord.

Det är så otroligt mycket mer smärtsamt att falla på eget grepp. Att ringa och trakassera någon mitt i natten kan alla göra, det är ingen sport. Att däremot avslöja fuskare är desto lurigare. Lägg fokus på det istället.

PS. Linda: ditt utseende kommer aldrig vara topic i den här tråden. Däremot tolkas vanligtvis reglerna så att den som skriver ett inlägg on-topic för att sedan slänga in en åsikt om ditt utseende kommer undan. Renodlade utseendekommentar raderas däremot konsekvent oavsett om de är pro eller anti. Kom in i matchen nu. Det spelar ingen roll hur mycket du sitter på ditt fina lilla forum och diktar upp lögner om hur Flashback fungerar, vilka agendor moderatorerna och admins följer och hur användare tvingas rätta in sig i hatiska led, dina lögner är inget annat än lögner.

PPS. Blev du glad för vykortet du fick i somras, av den där vänlige fransmannen?

PPPS. Jag är inte T.N. Det är lite mer raffinerat än så. I de lugnaste vatten..., som man brukar säga.
Senast redigerad av Aix-en-Honolulu 2012-01-06 kl. 15:16.
Citera
2012-01-06, 15:24
Medlem
EmilLundells avatar
Csheen skrev:
Alltså själva konflikten baseras på att en tredje person gått in och skrivit skit om Flashback och hängt ut medlemmar i ditt namn. Medlemmar reagerar med att prata skit om dig och utifall att de skulle bli uthängda och hotade ska de göra si och så tillbaka. Reaktionen på detta forum blir då PrtScn på vissa inlägg och kommentarer tillbaka. Måste vara givande för båda sidor (: Det du borde fokusera på är varuköpet i ditt namn, men vet du ens om det var någon från flashback? Du verkar ju ha gott om idioter runtomkring dig i alla fall (t.ex. killen som skrivit saker och utgett sig för att vara dig). Ha en bra kväll.

LindaP svarar:
Grejen handlar om en T.N. som blir galen av att jag mailar Flashbacks annonsörer och visar länkar om pedofili, droger, djursex etc. för annonsörerna (jag har inte varit ensam om detta oc h har aldrig hotat eller förföljt någon) och har p.g.a. det öppnat en tråd i mitt personnummer och ljugit ihop en saftig story för att starta ett drev och få Flashback emot mig.

Agerande:
På Lindas lilla rosa är det skärmdumpar framför allt och en massa prat om hur elaka individer det finns i ”sekten” flashback där moderatorn med bilden av Idi Amin är motsvarigheten till Helge Fossmo, dvs. inte enbart skön lirare utan även ”sektledare”. Övriga flashbackmoderatorer är del i denna konspiration mot Lindas lilla rosa. Även IP-nummer läggs ut och gäster kopplas till namn. På flashback läggs länkar till skärmdumpar ut, kommentarer i stil med att Lindas hud är skärare än en julegris läggs ut och allmänt hån utbryter. På flashback läggs då även information ut om Linda och hennes närmaste anhörigas privatekonomi samt deras företags bokföring.

Not: Csheen och Egoffman är de smeknamn jag använt, så spill ingen tid på att kalla mig för T.N.

Slutsats: Båda sidor hånar, båda sidor offentliggör privat information. Dock håller den information som offentliggörs på flashback aningen högre kvalité. Hur gärna man än tar en kommentar "Epic Win!" från en användare och kallar användaren för troll (trots 250 andra seriösa inlägg) samt säger att användaren är typexempel på den låga kvalité flashback håller så är det ej överensstämmande med verkligheten.

Om nu flashback censurerar, varför får då din version utrymme här?
Senast redigerad av EmilLundell 2012-01-06 kl. 15:30.
Citera
2012-01-06, 15:29
Medlem
Fliinchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilLundell
Jag tror inte på kognitiv dissonans, det kräver medvetenhet om att ens beteende och ens attityder och värderingar är oförenliga, likaså måste man vara medveten om inkongruensen mellan realsjälvet och idealsjälvet.

Intressant inlägg!

Dock instämmer jag inte med denna meningen. Det kräver inte medvetenhet utan sker ofta per automatik.

Klassikern är vargen som vill äta fågeln i trädet. När vargen inser att han inte kommer åt fågeln tänker han per automatik, "den var nog inte såg god ändå".

För att vara mer on-topic så tror jag LP lider av något allvarligare, kognitiv dissonans är något som alla utsätts för, medvetet eller omedvetet.
Citera
2012-01-06, 15:50
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Intressant inlägg!

Dock instämmer jag inte med denna meningen. Det kräver inte medvetenhet utan sker ofta per automatik.

Klassikern är vargen som vill äta fågeln i trädet. När vargen inser att han inte kommer åt fågeln tänker han per automatik, "den var nog inte såg god ändå".

För att vara mer on-topic så tror jag LP lider av något allvarligare, kognitiv dissonans är något som alla utsätts för, medvetet eller omedvetet.

Jag bortser från analogin med djur då vi inte kan undersöka vad de tänker. Teorin om kognitiv dissonans förutsätter att man blir medveten om inkongruensen mellan beteende och attityder. Detta leder till den emotionella olusten vilken driver fram förändring - antingen i attityd eller i beteende. Kognitiv dissonans är en sak, som jag sa tror jag att det är hennes självkänsla, självbild och självpresentation som man bör ha i fokus vid en analys. Dessa tre delar av hennes psyke är det vi kan få information om genom hur hon definierar sig, presenterar sig och reagerar då någon inte håller med om att hennes presentation är korrekt.

Om Linda hade en självkänsla som inte var grundad på att hon är en "attraktiv, framgångsrik fotomodell" (självbilden) så skulle hon inte reagera så starkt på att andra inte håller med om att hon är attraktiv och framgångsrik (självpresentationen blir förstörd). Människor reagerar väldigt starkt när deras självkänsla är hotad, Linda vill ha bort Flashback för att forumet hotar hennes självkänsla och för all framtid kommer förstöra hennes självpresentation vilket gör att hon inte får den feedback från sin omgivning som är nödvändig för att upprätthålla en god självkänsla (att Linda känner att hon är en värdefull person).

Har du tänkt på varför hon har ett forum där hon har flest stjärnor av alla och de andra förtjänar stjärnor efter hur flitigt de skriver om henne? Hon har ett oerhört behov av att få sin existens bekräftad och att omgivningen visar henne uppskattning. Kanske fick hon under barndomen inte den villkorslösa kärleken ett barn behöver men anledningen varför hon har detta bekräftelsebehov kan vi bara spekulera om. Linda vill bara bli uppskattad (steg 4, enl. Maslow). Det är inte säkert att Linda är medveten om hur hon egentligen är (realsjälv) utan tror att hon är attraktiv, framgångsrik fotomodell (idealsjälv) - därför är det osannolikt att hon i sådana fall är medveten om inkongruensen mellan sitt realsjälv och idealsjälv.

Därför stannar jag vid att konstatera att Flashback blockerar hennes behovstillfredsställelse och att hon därför hyser denna antipati mot Flashback, dess medlemmar och moderatorer. Linda behöver inte lida av en psykisk störning utan det kan vara så att Linda enbart är en människa som desperat klamrar sig fast vid de sista resterna av sin självkänsla och som uppvisar aggressiva beteenden mot de som hindrar henne att stilla sin outsläckliga törst efter bekräftelse och uppskattning. Om vi ska ta det kort kan vi ta Alfred Adler - Linda har ett mindervärdeskomplex angående utseende, Flashback sätter inte fingret på det utan trycker in hela handen. Är det konstigt att hon reagerar?

Edit: Tar Alfred Adlers mindervärdeskomplex som en alternativ förklaring. Då allt för Linda kretsar kring hennes utseende får hon inte vara mindre attraktiv eller lika attraktiv som omgivningen. Hon måste vara mer attraktiv än omgivningen. Det är inte riktigt ett mindervärdeskomplex men någonstans i gråzonen.
Senast redigerad av EmilLundell 2012-01-06 kl. 16:01.
Citera
2012-01-06, 15:56
Medlem
BlackBookss avatar
WTF, kan fanskapet se ens IP bara man besöker hennes jävla forum??

Varför jag undrar är pga detta: http://i39.tinypic.com/jrafjn.jpg

Ett besök på som varade ca 5 sekunder så blir man bannlyst??????????
Citera
2012-01-06, 16:00
Medlem
stefanmeijers avatar
En enda jävla sörja av allting!

Det som jag tycker är horribelt är varför inte Flasbhack gör något, utan man låtsar som att någon pissar dom på ryggen. Bolaget som sköter annonseringen för forumet har kapital till rättegång, så varför inte gå till rättegång för? Jag menar det att det måste finnas många punkter där man kan få Linda Persson fälld i domstol. Hon kan ju inte ha rätt i allting hon gör, inte sant? Sen att en ensam person driver agenda mot nordens största forum med vind i seglet är också ett helt otänktbart scenarium.

Vad jag inte vet är om det redan diskuteras i Outlaw om vad för åtgärder man ska vidta eller om ägarna för Flashback redan är påväg med att vidta åtgärder. För jag gissar på att alla inblandade vet vad som försigår.

Jag tycker också att det är fruktansvärt att Flashback tappar annonsörer för att någon kontaktar dom och berättar vad Flashback är för ett sorts forum. Dom som annonserar bör väl redan vid kontakt veta vad Flashback är och vad för personer som hänger här eftersom dom valt Flashback som sin kanal för marknadsföring.

Vi, användarna på Flashback brukar vara otroligt duktig på den här sorten men just nu verkar vi ha timmen riktigt djupt in i arslet.

Jo, jag vet att man tagit uppgifter på Net at Once och gjort ett fåtal beställningar på damkläder i Lindas namn. Men räcker det egentligen?
Citera
2012-01-06, 16:00
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
WTF, kan fanskapet se ens IP bara man besöker hennes jävla forum??

Varför jag undrar är pga detta: http://i39.tinypic.com/jrafjn.jpg

Ett besök på som varade ca 5 sekunder så blir man bannlyst??????????
Hon bannlyser lite hipp som happ. Samtliga proxysidor jag har använt har bannlysts ganska omgående men mitt hem-ip har hon inte rört. Hon har stenkoll på besökslistan och hon verkar inte gillar lurkare.
Citera
2012-01-06, 16:04
Medlem
Ganska ironiskt att Linda säger...

"Måste vara någon form av personlighetsklyvning att använda
800 nick på nätet och samtidigt inte fatta att alla andra fattar."

...om Thomas Nord, när man känner till hennes egna förehavanden på nätet.

http://bayimg.com/FalaNAadM
Citera
2012-01-06, 16:09
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Hon bannlyser lite hipp som happ. Samtliga proxysidor jag har använt har bannlysts ganska omgående men mitt hem-ip har hon inte rört. Hon har stenkoll på besökslistan och hon verkar inte gillar lurkare.

Nä jag märkte det, mitt hem IP åkt men min vanlig proxy jag brukar använda fungerar än.

Jaja det är Lindas problem att hon skaffat Ännu en fiende.

Btw jag sitter på ett Telia Ip, så ni som har Telia kolla så hon inte blockerat hela serier.
Senast redigerad av BlackBooks 2012-01-06 kl. 16:12.
Citera
2012-01-06, 16:14
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilLundell
Jag bortser från analogin med djur då vi inte kan undersöka vad de tänker. Teorin om kognitiv dissonans förutsätter att man blir medveten om inkongruensen mellan beteende och attityder. Detta leder till den emotionella olusten vilken driver fram förändring - antingen i attityd eller i beteende. Kognitiv dissonans är en sak, som jag sa tror jag att det är hennes självkänsla, självbild och självpresentation som man bör ha i fokus vid en analys. Dessa tre delar av hennes psyke är det vi kan få information om genom hur hon definierar sig, presenterar sig och reagerar då någon inte håller med om att hennes presentation är korrekt.

Om Linda hade en självkänsla som inte var grundad på att hon är en "attraktiv, framgångsrik fotomodell" (självbilden) så skulle hon inte reagera så starkt på att andra inte håller med om att hon är attraktiv och framgångsrik (självpresentationen blir förstörd). Människor reagerar väldigt starkt när deras självkänsla är hotad, Linda vill ha bort Flashback för att forumet hotar hennes självkänsla och för all framtid kommer förstöra hennes självpresentation vilket gör att hon inte får den feedback från sin omgivning som är nödvändig för att upprätthålla en god självkänsla (att Linda känner att hon är en värdefull person).

Har du tänkt på varför hon har ett forum där hon har flest stjärnor av alla och de andra förtjänar stjärnor efter hur flitigt de skriver om henne? Hon har ett oerhört behov av att få sin existens bekräftad och att omgivningen visar henne uppskattning. Kanske fick hon under barndomen inte den villkorslösa kärleken ett barn behöver men anledningen varför hon har detta bekräftelsebehov kan vi bara spekulera om. Linda vill bara bli uppskattad (steg 4, enl. Maslow). Det är inte säkert att Linda är medveten om hur hon egentligen är (realsjälv) utan tror att hon är attraktiv, framgångsrik fotomodell (idealsjälv) - därför är det osannolikt att hon i sådana fall är medveten om inkongruensen mellan sitt realsjälv och idealsjälv.

Därför stannar jag vid att konstatera att Flashback blockerar hennes behovstillfredsställelse och att hon därför hyser denna antipati mot Flashback, dess medlemmar och moderatorer. Linda behöver inte lida av en psykisk störning utan det kan vara så att Linda enbart är en människa som desperat klamrar sig fast vid de sista resterna av sin självkänsla och som uppvisar aggressiva beteenden mot de som hindrar henne att stilla sin outsläckliga törst efter bekräftelse och uppskattning. Om vi ska ta det kort kan vi ta Alfred Adler - Linda har ett mindervärdeskomplex angående utseende, Flashback sätter inte fingret på det utan trycker in hela handen. Är det konstigt att hon reagerar?

Edit: Tar Alfred Adlers mindervärdeskomplex som en alternativ förklaring. Då allt för Linda kretsar kring hennes utseende får hon inte vara mindre attraktiv eller lika attraktiv som omgivningen. Hon måste vara mer attraktiv än omgivningen. Det är inte riktigt ett mindervärdeskomplex men någonstans i gråzonen.

Här förstår jag faktiskt inte hur du tänker. Varför ska man bortse från analogier med djur och det mänskliga psyket. Vet inte var du fick din utbildning men i grundutbildningen ingår teorierna och experimenten med Harlows apor och Pavlovs hundar som ligger till grund inom den moderna psykologin.

När du sedan drar upp Maslow så håller jag inte riktigt heller med, men det är för att där är för få steg på pyramiden för att appplicera på fallet LP. Som jag ser det har hennes grundläggande steg i pyramiden för länjge sedan uppfyllts bara av det faktumet att hon bor i sverige med vårt sociala välfärssamhället och dess skyddsnät (det fysiologiska steget i pyramiden). LP befinner sig istället på de övre planen och där uppe slås hon mot sig själv och sina demoner. Därför hävdar jag fortfarande att kognitiv dissonans går att använda för att förklara en liten del av LPs beteende.
Citera
2012-01-06, 16:17
Medlem
Micke67s avatar
Varit inne och kollat på hennes forum 3-4 gånger, och nu vart jag bannad också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in