Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Håller med.
Själv fårt jag lite känslan av att hennes "själv" (Real self) och "Ideal self" inte riktigt hänger ihop enligt Rogers teori och jag tror detta skapar kognitiv dissonans som tar sig uttryck i aggressioner av typen förföljelse av de som kritiserar henne.
Själv fårt jag lite känslan av att hennes "själv" (Real self) och "Ideal self" inte riktigt hänger ihop enligt Rogers teori och jag tror detta skapar kognitiv dissonans som tar sig uttryck i aggressioner av typen förföljelse av de som kritiserar henne.
Teorin om kognitiv dissonans (Feistinger, 1957) förutsätter:
1. Vi blir medvetna om en konflikt mellan vårt beteende och våra attityder.
2. Detta genererar automatiskt en fysisk/emotionell olust.
3. För att överbrygga den kognitiva upplevelsen av dissonans så måste vi ändra vårt
beteende eller vår attityd eller värdering.
4. Den fysiska/emotionella olusten minskar automatiskt.
Teorin anses fortfarande som giltig och angående emotionerna finns det olika teorier, en teori är Schacter’s tvåfaktor teori som säger att den kognitiva etiketteringen av vad vi känner sker samtidigt som den fysiska reaktionen baserat på de ledtrådar som finns i situationen.
Jag tror inte på kognitiv dissonans, det kräver medvetenhet om att ens beteende och ens attityder och värderingar är oförenliga, likaså måste man vara medveten om inkongruensen mellan realsjälvet och idealsjälvet. Jag kunde ha gått in på klientcentrerad terapi eller KBT (så man får vidden mellan Rogers fokus på känslorna och de subjektiva upplevelserna och t.ex. Becks fokus på tankeschema) och använt termer för dessa, men i detta fallet ansåg jag att en simpel behovsanalys fullt tillräckligt förklarar Lindas beteende. Visserligen är Maslows behovshierarki en gammal skrivbordsprodukt men den är ändå giltig enligt många forskare. Jag anser den vara lättare att använda än t.ex. Steven Reiss 16 basbehov eller andra "behovsmodeller".
Det jag tror på är att kritik om Lindas utseende hotar hennes självbild och förstör hennes självpresentation vilka är grunden för hennes självkänsla. Vidare leder det till att hon halkar nedåt i "behovstrappan" - det är detta och förlusten av status och makt som får henne att bli arg. Därför bryr hon sig så och hela tiden försöker ge igen.