2011-12-20, 08:20
Medlem
Utöver alla intressanta underforum och diskussionsplattformer, så har vi senaste året sett turerna kring Terje, Musikhjälpen och nu kungabilden. Flashback har visat sig vara en faktor att räkna med i offentliga sammanhang, snart kanske övrig media kan erkänna Flashback som den folkrörelse det är?
Citera
2011-12-20, 08:28
Medlem
Mohaves avatar
Tidslinje:

19 dec, kl 17.18 - Stig-Britts inlägg på Flashback
20 dec, kl 01.00 - Expressen.se skriver om Stig-Britts avslöjande. De skriver bl.a.: "Expressen fick sent i går kväll tag på Mille Markovic och avslöjade för honom att bluffen nu är slutgiltigt avslöjad."
20 dec, kl 05.30 - Expressen.se uppdaterar artikeln.
Citera
2011-12-20, 08:30
Medlem
Även radionyheterna följer med.
Citera
2011-12-20, 08:34
Medlem
QCMAGs avatar
Roligt för Stig-britt. Grattis!
Citera
2011-12-20, 08:39
Medlem
Lodjurens avatar
Aftonbladet ”Hans bild är fejkad”
Citera
2011-12-20, 08:42
Medlem
Matchens avatar
Som jag skrev i Sexbilder på kungen-tråden:

Bra jobbat Stig-Britt! Jag är grymt imponerad!

Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen i morse när jag kollade aftonbladet och såg artikeln. Inte nog med att någon lyckats hitta en matchande bild, utan det var även en artikel överst på sidan, som ger både Stig-Britt full cred och framställer Flashbackgrävarna (och där i genom även FB) i god dager.

Jag blev faktiskt innerligt glad!

Åter igen; riktigt bra jobbat!
Citera
2011-12-20, 08:57
Medlem
IntoTheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Mer och mer positiva omnämnanden på sistone, det är alltid trevligt.

Precis! Flashback bidrar till mer och mer hela tiden.
Citera
2011-12-20, 09:34
Medlem
1x1s avatar
Juggen satt på äkta vara men fick betalt och för nu folk bakom ljuset med stage:ade bilder. Flashback levererar igen Öppet mål och det finns en anledning till det.
Citera
2011-12-20, 09:44
Medlem
Laxons avatar
Snyggt, creds till Stig-Britt! Får man fråga hur lång tid det tog innan du hittade rætt bild Stig-Britt?
Citera
2011-12-20, 09:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2656989/sa-hamnade-kungen-i-sexbilden

"Nu har en anonym användare på nätverket Flashback uppmärksammat att bilden på kungen i själva verket kommer från en tv-intervju från 1976"

Jag såg i går kväll att Stig-Britt gjort detta. Ytterligare ett Flashbackavslöjande av bildmanipulation alltså - skickligt jobbat! Varje vecka nuförtiden flera omnämnanden i etablissemangsmedia, många neutrala i tonen eller rentav välvilligt inställda till detta diskussionsforum, som jag i åratal har hävdat har en makalös potential som välordnad men fri samtalsplats för alla svenskskrivande individer.
Citera
2011-12-20, 09:48
Medlem
Go Stig-Britt!

Som f d journalist är jag inte förvånad över den här utvecklingen. Redan för 10 år sedan höll jag ett halvt öga på Flashback i tjänsten, framför allt när det hände något skit utanför Stockholms gränser...

Naturligtvis måste man ha samma källkritik som vid vilket nyhetstips som helst och inte ta allt som skrivs för givet - men varje dag i de "fina" tidningarna hittar du högar av faktafel som oftast beror på tidsbrist och lathet. Och att gräva djupare i något - till exempel jämföra 1000 kungabilder på nätet med en påstådd skandalbild - finns det oftast varken tid eller kompetens till in-house.

På sikt kommer aldrig "gammelmedia" att kunna konkurrera med fristående nyhetskällor av vilket slag det må vara. Samma utveckling ser man kanske allra tydligast sedan några år på tekniksidan där entusiastsajter som Sweclockers, Swedroid och Nordic Hardware numera konstant sparkar stjärt med traditionella medier, och utvecklats till att bli kommersiellt gångbara. En av huvudanledningarna till att jag valde att kliva av journalistiken - ser man tåget komma ska man helst inte vara på spåret.

Dags att återuppliva FNA?
Citera
2011-12-20, 09:51
Medlem
Fluxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Lysande! Dags för Stora Journalistpriset till Flashbackgrävarna!
Precis, sen vet vi ju vilka som inte ska få det. Hoppas allt kommer lägga sig kring Kungen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in