2011-12-17, 17:43
Medlem
Hej alla flashbackare!

Jag har nyligen börjat att programmera, och jag valde att börja med java. Jag har ett, kanske ganska grundläggande, problem. När jag kör de nyprogrammerade programmen direkt i Eclipse så dyker de upp i konsolen utan problem. Men hur gör jag om jag vill köra programmen utanför Eclipse? Om jag försöker starta dem står det bara "Java-klassfilen "xxx.class" kunde inte startas". Hur ska jag göra?
Citera
2011-12-17, 17:59
Medlem
MrOrions avatar
Du måste köra igång .class-filerna med en JVM. Ett enkelt sätt är att köra Export i Eclipse så att du får en jar-fil innehållande alla .class-filer som du sedan kan starta utanför Eclipse.

http://www.vogella.de/articles/Eclipse/article.html#firstjava_export
Citera
2011-12-17, 18:37
Medlem
När jag öppnar jar-filen(efter export och allt) får jag meddelandet "Java-JAR-filen "Test1.jar" kunde inte startas". Vad är fel?
Citera
2011-12-18, 00:15
Medlem
Dilettantens avatar
I tex ett bash-fönster eller bash-skript i terminalfönster:

java -cp '/home/user/my_jar_folder/*' my.package.structure.MyMainClass -myParameter
Citera
2011-12-18, 17:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
När jag öppnar jar-filen(efter export och allt) får jag meddelandet "Java-JAR-filen "Test1.jar" kunde inte startas". Vad är fel?
Är det där allt du får?
Annars så behöver du skriva ett jar-manifest. Den berättar massa olika saker om filerna i din jar, men det viktigaste är tt du behöver lägga in vilken som är Main-class, dvs vilken klass som innehåller din main-metod som ska köras.
Citera
2011-12-30, 13:40
Medlem
flesks avatar
Det lättaste sättet (enligt mig) är att göra dem till "runnable jar".

Högerklicka på filen i Eclipse som innehåller main metoden. Välj "Export..."

Välj "Java -> Runnable JAR file"

Klicka "Next"

På "Launch configuration" väljer du den klassen du högerklickade på, samt "Export destination" JAR filens location.

Välj "Finnish"

Om du lade den i C:\Users\DinAnvändar", kan du nu tryckat "win-tangenten" + r, skriv "cmd", i kommandotolken skriver du "java -jar xxx.jar" förutsatt att filen heter xxx.jar

/flesk
Citera
2011-12-30, 16:17
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesk
Välj "Finnish"

Inte "Swedish"? Förlåt kunde inte låta bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in