Citat:
Ursprungligen postat av aries1979
Om du inte är delgiven kan du börja med att invänta delgivning. Lyckas du hålla dig undan i två år är det löst av sig självt.
I annat fall ska du givetvis begära ut filmen så du kan titta på den innan. Om jag förstår din berättelse korrekt så har polisen inte kört samma väg till en början och de skymda skyltarna är inte dokumenterade?
Jag är idag delgiven efter telefonkontakt med tingsrätten.
Följande dokumentation har jag börjat med att begära att få ut:
- En kopia av det protokoll som XX fört den dd/mm 2011
PROTOKOLL, genomsnittshastighetsmätning/videoinspelning (RPS 331.6).
- En kopia av den videoinspelning med efterföljning den dd/mm 2011 där genomsnittshastighetsmätning utfördes av XX med polisfordon ABC123.
- En kopia på dokumentation som styrker att XX har erforderlig utbildning för den utrustning som polisfordon ABC123 är utrustad med för mätning av genomsnittshastighet samt videoinspelning enligt 2 kap 6 § Materiel och behörighet (RPSFS 2008:2 FAP 331-7).
Om XX har genomgått utbildning som avses i 6 § och som under mer än ett år efter avslutad utbildning inte har genomfört hastighetsmätning med systemet önskas dokumentation på att repetitionsutbildning enligt 2 kap 7 § Materiel och behörighet (RPSFS 2008:2 FAP 331-7).
- En kopia av dagboken för daglig kontroll och veckokontroll av mätutrustningen i polisfordon ABC123 för dd/mm 2011 enligt 3 kap 1 § Funktionskontroller och dokumentation (RPSFS 2008:2 FAP 331-7).
Polisen stod och väntade på påfarten till den väg jag färdades på. Dvs att på ena sidan viadukten stod 90-skyltarna samt arbetsfordonen, och på andra sidan på påfarten stod polisen och väntade.
På åklagarens ansökan om stämning finns följande skrivet, men ingen ang arbetsfordonen:
...där högsta tillåtna hastighet var 90 km/tim enligt särskilt meddelade trafikregler, för lägre hastighet än som annars skulle ha gällt på platsen.
Nu börjar jag undra om arbetsfordonen var där för att byta ut 110-skyltarna mot 90-skyltar som det görs på många vägar vintertid. Och om det är så, att jag kanske kan få ett dokument som styrker att arbetsfordon var på plats där vid denna tidpunkt...