2019-01-23, 10:20
Medlem
321js avatar
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/642197/coop_oppnar_forsta_kontantlosa_butiken

"Coop öppnar första kontantlösa butiken".

Bra för personalen, ingen rånrisk, det är smart, även om det inte uppskattas av kontantälskarna.
Citera
2019-01-23, 19:25
Medlem
ormbitens avatar
Här i närheten blev den lilla lokala COOP butiken nedlagd... Men det var lika bra det...
Oftast hade varorna så korta bäst före datum så man hann aldrig äta upp allt.

Nu har en invandrare köpt fastigheten och öppnat upp butiken igen ... Han har döpt butiken till COEP med samma gröna logga som COOP.
Undrar hur länge det funkar...

Finns en annan Coop butik någon mil härifrån... Men det är samma visa där också... Det gäller att verkligen läsa på datummärkningen på varorna.
Hållbarheten är oftast bara en fjärdedel eller femtedel i jämförelse mot stora Ica Maxi och dylika butiker.
Citera
2019-01-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Här i närheten blev den lilla lokala COOP butiken nedlagd... Men det var lika bra det...
Oftast hade varorna så korta bäst före datum så man hann aldrig äta upp allt.

Nu har en invandrare köpt fastigheten och öppnat upp butiken igen ... Han har döpt butiken till COEP med samma gröna logga som COOP.
Undrar hur länge det funkar...

Finns en annan Coop butik någon mil härifrån... Men det är samma visa där också... Det gäller att verkligen läsa på datummärkningen på varorna.
Hållbarheten är oftast bara en fjärdedel eller femtedel i jämförelse mot stora Ica Maxi och dylika butiker.

Du får ju göra rättvisa jämförelser, Lilla Coop får d6 jämföra med ICA Nära och Stora Coop med ICA Kvantum/Maxi.
Citera
2019-01-24, 16:04
Medlem
FarbrorBerits avatar
Idag råkade jag ut för en minst sagt Kafka-liknande situation på COOP i en norrförort till Stockholm. Var och handlade som vanligt och passade på att (försöka) köpa en limpa cigaretter. Det blev såhär:

Kassörskan: Plip, plip - legitimation?
Jag (som varandes 55+ med grå tinningar): ????
Kassörskan: Jag måste skanna ID-kortet?
Jag: Varför?
Kassörskan: Pekar på en lapp.

På lappen står något blaj om 'kvalitetssystem' och att identifiering numera är obligatoriskt för alla. Det går inte ens att slutföra ett köp utan ett personnummer. Ridå. Jag visade naturligtvis inte mitt körkort, de skall inte ha mina personuppgiftert i sina system. Punkt slut.

Det är sluthandlat på COOP. ICA och Lidl ligger runt hörnet era dumjävlar.
Citera
2019-01-24, 16:08
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/642197/coop_oppnar_forsta_kontantlosa_butiken

"Coop öppnar första kontantlösa butiken".

Bra för personalen, ingen rånrisk, det är smart, även om det inte uppskattas av kontantälskarna.

Eller mindre smart som idag, när Nordea tydligen låg nere. Grattis kortfjollor.
Citera
2019-01-24, 18:31
Medlem
godboys avatar
Har en lite COOP som närmsta butik. Den är helt okej, betydligt bättre än Hemköp som finns i området också.

När det gäller Stora COOP så tycker jag generellt att de är sämre än ICA Maxi, men självklart finns det lokala variationer. Den butikskedja jag genuint tycker är sämst är helt klart Hemköp.
Citera
2019-01-24, 21:13
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Eller mindre smart som idag, när Nordea tydligen låg nere. Grattis kortfjollor.

Då använder man Coop-kortet som man har satt in pengar på i förskott.

https://www.coop.se/bank-och-betalkort/betalkort-och-kreditkort/coop-konto/
Senast redigerad av 321j 2019-01-24 kl. 21:17.
Citera
2019-01-25, 00:22
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Då använder man Coop-kortet som man har satt in pengar på i förskott.

https://www.coop.se/bank-och-betalkort/betalkort-och-kreditkort/coop-konto/

Varför skall någon vettig människa låna ut pengar till ett företag för att få handla hos dem? Redan där visar sig bonnfångeriet. "Sätt in pengar hos oss så får ni handla hos oss". Hur svagbegåvad får man bli?

För övrigt använder jag mig av SEB så den Kafka-liknande situationen där COOP vill ha mitt personnummer för att köpa cigaretter har inget med saken att göra.

ICA och Lidl finns runt hörnet, idiotjävlar på COOP.
Citera
2019-01-25, 03:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Coops bäst före-datum var väl för typ 100 år sedan. Under årtionden har Coop brottats med dålig ekonomi och det är ett under att kedjan fortfarande existerar. Det senaste korkade tilltaget från Coop är nu att begära legitimation av uppenbart vuxna människor för att köpa folköl eller snus.

Lennart Eklund, 63, skulle köpa snus på en Coop-butik och blev ombedd att uppge personnummer – annars skulle han bli nekad köpet
https://www.expressen.se/dinapengar/lennart-fick-inte-kopa-snus-efter-nya-regeln-/

Maj-Britt, 94, hamnade i id-kontroll på Coop – för folköl
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6m6WE/maj-britt-94-hamnade-i-id-kontroll-pa-coop--for-folkol

Ja, ni förstår. Mer korkat kan det inte bli. De flesta har inte några problem med att 25-åringar får visa leg för att köpa öl och tobak. Men att kräva det av personer som uppenbart har åldern inne och långt mer därtill, ja det är bara idiotiskt. Så varför måste Coop nödvändigtvis anställa de största idioter som går att uppbringa?

Presschefen Tobias Rydegren

"Jag kan förstå att det kan kännas lite fånigt att behöva legitimera sig när man är 94 år samtidigt är det viktigt att vi är noga med den här typen av kontroller. Därför har vi det på alla kunder under en begränsad tid."

Kommunikatör Åsa Sandberg

"Åsa Sandberg beklagar att kunder som tidigare inte haft några problem att köpa produkterna utan legitimation påverkas.

– Det är förstås väldigt beklagligt och jag förstår att det kan verka märkligt att som kund behöva uppge personnummer och bli ifrågasatt när man uppenbart är över 18 år gammal, men vi hoppas att folk har haft överseende med vårt syfte som ju är att inte sälja några av de här produkterna till personer som inte är i rätt ålder, säger hon."

Det verkar överhuvudtaget inte finnas någon som helst känsla på Coop hur kunder ska behandlas. Man kan tro att på Coop sitter de och slår sina "kloka" huvuden ihop för att ständigt komma på nya saker som kan irritera deras kunder. På Stora Coop där jag bor ekar det ganska tomt medan det på ICA Maxi som ligger bredvid ständigt är fullt med kunder. På 80-talet var det ett av Sveriges bästa och mest framgångsrika OBS-varuhus. Sedan började krisen inom Coop och man kom längre och längre från kunderna och kvar var mest gamla trogna socialdemokrater från arbetarrörelsen som inte ville handla på annat än Kooperationen som var medlemsägt då man inte ville bidra till privata affärsidkares vinst. Lycka till med nästa genidrag Coop som drar er ännu ett steg närmare graven.
Citera
2019-01-25, 17:21
Medlem
sneervs avatar
Kan citera vad jag skrev i en annan tråd redan förra veckan:

"Nästa vecka så måste vi på COOP butiker ta ID på alla som handlar nått som är 18+ och skriva in personnumret i kassan, "känd kund" knappen försvinner. Roligt när stamkunds Bertil 76år köper en folköl och man måste fråga leg.

Ledningen vart så skitnödiga efter artikeln i aftonbladet om underåriga kunde köpa alvedon ibland så gör dom så här, lite för strängt tycker jag och jobbigt och pinsamt för oss arbetare men det skiter ju dom i, är inte dom som kommer få skit från kunderna."

Helt orimligt tycker jag. Är vi som jobbar i butikerna som får skiten.
Citera
2019-01-25, 17:34
Bannlyst
Coop är som Folkskam är som facket, är som OK,
lockar med låga priser och rabatter,
bonus och kuponger inte värda en sketen krona!
Tar man 2 spänn mer för en vara än någon
annan, lämnar 1 spänn i återbäring är du torsk på1 spänn.
En spänn är väl inget att fundera över, men lägger du
dina matpengar i sossarnas bamsiga kassakista,
borde du kanske fundera mer än en gång!
Min bilförsäkring i "Folkskam" skulle landa på långt mer än 150% mer/dyrare än
hos billigaste seriösa svenska försäkringsbolag!
Resten vill du förmodligen inte veta,
då jag antar din nattsömn förskjuts till mardrömmens slukhål?
Senast redigerad av banger491 2019-01-25 kl. 18:10.
Citera
2019-01-25, 17:44
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
koperativet är på uppgång efter många år av röda siffror.

mindre butikerna runt storstan gårbra och alla har fått en uppfräschning.

Att Coop gav sig in i tv-spelbranschen och liknande var inget lyckat , mat ska dom koncentrera sig på nu .

gillade ändå gamla obs varuhusen för du kunde köpa virke vitvaror och all slags mat det var bättre förr.

Coop betalade iaf förr alltid producenterna mer än tex Ica handlarna som var värst och skulle få varorna i princip gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in