Citat:
Ursprungligen postat av Höja
jag vet att riksdagen är en rikemanslekstuga. Det jag anser bör åtgärdas, dock skall det fortfarande vara möjligt för lokala fattiglappar med en politisk åsikt att ha råd att vara politiker.
Men, om 20'000 människor röstar på en, så har man ju alla möjligheter att försörja sig och täcka sina kostnader på deras bidrag, eller hur? Arvoden och partistöd gynnar ju bara de som redan tagit sig makten. Åtgärden är uppenbarligen att avskaffa allt sånt kategoriskt och omgående!
Citat:
Adeln skall ut, riksdagen skall vara för de med äkta politisk ambition och verklighetsuppfattning.
Det kan bara hända när alla deras pengar bara kommer från de som frivilligt väljer att stödja dem. Då blir varje dag en förtroendeomröstning för riksdagsledamoten!
Citat:
Vad jag röstade på var rättvisepartiet, dock ej personval utan bara på partiet.
Då övergav du din röst till en anonym sekt (ett VU). Vilken person ska du ställa till ansvar ifall de går tvärs emot det du röstat på? "Partiet" kan ju ömsa skinn genom att karriärpolitikerna filtreras genom det, den ene ersätts av den andre. Det är alltid bara en människa som kan ställas till ansvar för sina handlingar. Ett parti gör ingenting. Det är individerna som röstar för ditt och datt i partiets namn som utför handlingar och därmed de som är individuellt ansvariga.