Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-01-02, 09:26
Medlem
Bodil Jönssons vinterprogram

Vet inte vad TDS är men… Faktiskt ett viktigt ämne, kunskapens ställning i världen.

Hon hade mycket bra att säga, men jag kände stor misstanke mot hennes nutidsanalys. Vad jag tycker hon missar är att människans värld inte styrs av snygga formler. Man kan konstatera en del fakta men vad man sen gör åt det är en annan sak. Världen är orättvis och människor lider, men det är kanske inte samma sak som att stora flyktingströmmar tiil stabilare länder är en bra sak. Koldioxiden i luften kanske ökar, men det kanske inte är samma sak som att ”vi måste hitta nya sätt att leva”. Det kanske är reella problem men de måste hanteras på realistiska sätt. Och här har inte kunskap och klokskap fått regera…
Hon gnällde på Trump hela tiden, men hon frågade sig aldrig varför amerikanerna vill ha honom som sin president.

Sen undrar jag verkligen om internet, skärmtid och chatgpt verkligen har varit en dålig sak. Vet inte hur ni som minns tiden då man köade till posten för att betala månadens räkningar, jag har ingen uppfattning om att mina ungar (nu på sina 20-tal) och detas kompisar direkt har sämre koll på kunskap än vad vi hade som ungdomar i det gamla milleniet. Åsiktsbubblor finns, men de bar inte direkt obefintliga förr heller.
Senast redigerad av Kokoluring 2025-01-02 kl. 09:31.
Citera
2025-01-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Bodil Jönssons vinterprogram

Vet inte vad TDS är men… Faktiskt ett viktigt ämne, kunskapens ställning i världen.

Hon hade mycket bra att säga, men jag kände stor misstanke mot hennes nutidsanalys. Vad jag tycker hon missar är att människans värld inte styrs av snygga formler.
Min tanke också. När naturvetare ger sig på samhällsanalys brukar det inte alltid bli så bra.

Jönsson pratar i över en timme om att sanningen och "fakta" är hotat, utan att ge ett enda exempel. Det enda vi får veta är att det borde vara mobilförbud i skolan, vilket är en åsikt och inte fakta (låt vara att det finns hyfsat med belägg för att det vore en bra idé). Det är svårt att inte få intrycket av en gammal människas jeremiad över hur svårt det är att hänga med i samtiden.

Nåja, jag blev i alla fall nyfiken på att läsa hennes böcker för att se om de bjuder på något mer matnyttigt (professorn är trots allt en bildad och verserad person). Möjligen är de mer ingående än programmet.
Citera
2025-01-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Min tanke också. När naturvetare ger sig på samhällsanalys brukar det inte alltid bli så bra.

Jönsson pratar i över en timme om att sanningen och "fakta" är hotat, utan att ge ett enda exempel. Det enda vi får veta är att det borde vara mobilförbud i skolan, vilket är en åsikt och inte fakta (låt vara att det finns hyfsat med belägg för att det vore en bra idé). Det är svårt att inte få intrycket av en gammal människas jeremiad över hur svårt det är att hänga med i samtiden.

Nåja, jag blev i alla fall nyfiken på att läsa hennes böcker för att se om de bjuder på något mer matnyttigt (professorn är trots allt en bildad och verserad person). Möjligen är de mer ingående än programmet.
Länge sen jag läste tio tankar om tid, men jag minns den som läsvärd.
Och set vill jag ge henne, hennes take är i grunden vettig. Webben har gjort världen grumlig, är minsre stabil och demokratin är på tillbakagång. Mer vilja och möjligheter till att manipulera och sprida desinformation i aggressivt syfte än runt milleniet. Att knuffa för kunskapen som sådan är bra. Men mobilförbud är inget trollspö.
Citera
2025-01-08, 06:34
Medlem
Tycker hittills att Bodil Jönsson och Fredrik Lindström har varit mest värda att lyssna på.
Citera
2025-12-25, 14:02
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Kamrat Thomas B0dström är slick och träffsäker i pratet. Skrattarna på sin sida.

Som en ung Bill Clinton. Slick Willie.

Efter ha sopat hem "Förrädarna" är nog iaf ett tag framöver försäljning av Crime Light säkrad.

Fler TV-soffor väntar. Tompa levererar på ett övertygande sätt. Hans argumentation är sådan att bägge sidor tror sig ha honom på sin sida. Den unge mannen. Den unga kvinnan. Krim-reportern. FterLYst med Hasse Aru. Grävaren som tror sig finurligt hitta det alla andra missat. Privatspanaren. Konspirationsteoretikerna. Thomas levererar till alla.
Citera
2025-12-27, 15:02
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Bert Sundström är Den Svenske Korren.

Bert är inte Ryszard Kapuscinski (...g00gla om behov). Det är inte glimrande världsklass på reportagen. Det är svensk journalism av det hygglo lyssningsbara slag, så som det kunde vara runt millennieskiftet. Bert har bibehållit stilen. En slags Folkhemsjournalistik, som känns som statlig nyhetsbevakning by (s) innan hipstervänstersvängen á la Ljuholt promotad av ideolog Suh0nen.

Bert delar ut råsopar till Prez Don och till Vlad. Amerikansk höger och ISR får käftsmällar. Men också gamla komme-diktaturer, därtill serb3r och turkm3ner.

Palestinierna minus Ham@s har Berts sympatier. Gubben i Molnet, har det inte. Bert är ingen vän av religion.

Uppdragsgivaren S V T är Bert 100 procent lojal med. Vi anar, att Bert inte skulle få sympatier för oss om vi frågade honom om internationalism, globalismande och identitetspolitik, inom svensk journalism av idag.

Milt lyssningsbart, om än utan överraskningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in