2011-12-07, 06:00
Medlem
Mosin-Nagants avatar
Vet ej ifall den tråd ska placeras i vapen & skytte eller jakt, så den fick bli här...

Jag har aldrig själv handladdat. Men har kikat lite på vapex man får 500 helmantlade kulor för drygt 800kr har kanske lika många 308 hylsor hemma, har alltid sparat dom med tanke på att jag kanske ska börja ladda själv någon gång. Men OT vad kan man komma ner i ifall man har hylsor och köper billiga kulor? Då menar jag efter laddpress och utrustning bara kulor-krut-tändhat? Kan man komma ner i 4-5-6kr?

Ifall någon undrar varför. Så skjuter jag en hel del... jag drar nog mera smällar på ett år än vad medel Svensson jägarna gör under hela sin livstid. Det har ju blivit så jävla dyrt nu för tiden.

Nästan lite pinsamt att fråga sådant här när man har varit vapen entusiast i en jävla massa år...
Citera
2011-12-07, 08:51
Medlem
Jag har aldrig heller laddat själv förrän i somras. Det är inte ens kul att skjuta in en bössa då det börjar kosta tio kronor och uppåt för varje smäll..

Skjuta ska man göra ofta och mycket..

Tyvärr så är det ockerpriser här på laddutrustningar och jag hade tur att en kompis i staterna kunde köpa grejer och skicka. Det var nästan så att frakten kostade mest..

Det verkar hopplöst att själv beställa då ingen verkar skicka overseas sedan 9/11-stoppet.?

Undrar om det inte skulle bära sig att själv åka över och handla?

Tog bara ett snabbt exempel för att visa på ett ungefär.

Krutvåg i Sverige 1495:-

http://www.vildmarks.se/produkt/krutvag-rcbs

Krutvåg på dyr sida i US 79$ = sådär 500:-

http://www.cabelas.com/product/Shooting/Reloading/Tumblers-Scales|/pc/104792580/c/104761080/sc/104661180/RCBS-Model-5-0-5-Scale/741090.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Fshoot ing-reloading-tumblers-scales%2F_%2FN-1100197%2FNs -CATEGORY_SEQ_104661180%3FWTz_l%3DSBC%253BMMcat1047 92580%253Bcat104761080&WTz_l=SBC%3BMMcat104792580% 3Bcat104761080%3Bcat104661180

.
Citera
2011-12-07, 10:37
Medlem
Fettsprutans avatar
Jag har laddat sedan medeltiden, nja kanske inte, men slutet -70 tal.

Krut kostar kring 700.- kilot, 2-3 gram/patron.
Tändhatt ca 30-35 öre/st
Kulor från 1.- st och uppåt, men räkna 3.-för en av rimlig kvalitet. Finns kulor för 15-20 spänn om du vill det.

Problemet är att man köper på sig en massa "bra att ha" och "måste testa", och när man sen tittar på det så, ja....
Jag har säkert laddkomponenter för 30K hemma, och då är det inte så billigt längre.
Nu är jag iofs insnöad på ytterst udda patroner, och laddar sådana som inte går att finna alls i handeln, dom ät alltså för mig helt ovärderliga.

Men vanlig övningsammunition till 6,5 o .308 köper jag, oftast i större partier.
När det kostar 5-6 kr styck i kartong, sätter jag mig inte vid laddpressarna för samma pengar!
Citera
2011-12-07, 12:29
Medlem
Mosin-Nagants avatar

Jo har förstått att det är hemska priser här på sådant, känns tyvärr som att jag är en sådan människa som det slår över lite för. Skulle köpa brorsonen en kombi i present eftersom han hade slitit som fan hos mig hela året som dräng utan betalt bara i "natura". Gick in skulle titta på något i 20000kr`s klassen kom ut med 40000kr`s drilling aja nu har grabben en fin bössa. Men OnT igen så verkar det som en rolig hobby, då . Vad tror ni man får ge får något dugligt, kan tänka mig lägga en ganska bra peng..
Senast redigerad av Mosin-Nagant 2011-12-07 kl. 12:32.
Citera
2011-12-07, 13:11
Medlem
Hur mycket kommer du ladda?
Några hundra om året eller några tusen i månaden?
Började ladda när jag började skjuta praktiskt för en massa år sedan och då går det ju åt plugg. Pistol iofs men iaf.

Om du skjuter mycket skulle jag satsa på en progressiv laddapparat som Dillon 650.
Jag skulle även rekommendera att skaffa vertygshuvud och allt annat för varje ytterligare kaliber du tänker ladda så slipper man justera patronlängd etc varje gång man byter kaliber.

Behöver du inte producera så stora mängder ammo är väl en en-petare kanske mer rimligt, typ RCBS Rock Chucker.
Dock måste man ta hand om att peta ut tänthatten och stoppa in en ny vid sidan av så det kanske inte blir nå himla stor prisskillnad.

Dock finns väl enpetare till salu i varenda jaktskytteklubb eller så?

Handladdning blir en hobby i sig, hitta dendär perfekta laddningen till den kulan osv

Om du kan tänka dig lägga en rejäl peng, så satsa på Dillon.
Kanske tom gå upp på ett 1050-monster
Citera
2011-12-07, 16:25
Medlem
[quote=Mosin-Nagant]

Jo har förstått att det är hemska priser här på sådant, känns tyvärr som att jag är en sådan människa som det slår över lite för. Skulle köpa brorsonen en kombi i present eftersom han hade slitit som fan hos mig hela året som dräng utan betalt bara i "natura". Gick in skulle titta på något i 20000kr`s klassen kom ut med 40000kr`s drilling aja nu har grabben en fin bössa. Men OnT igen så verkar det som en rolig hobby, då . Vad tror ni man får ge får något dugligt, kan tänka mig lägga en ganska bra peng..[/QUOTE]

Fråga i Robsoft-forumet. Där verkar alla handladdare samlas och där finns också kunskaperna..

http://forum.robsoft.nu/index.php

.
Citera
2011-12-07, 21:08
Medlem
BigIvars avatar
Det går sällan åt mindre pengar (observera att jag inte använde ordet billigare) för den som handladdar än för den som skjuter köpeammo såtillvida det inte handlar om väldigt dyra jaktpatroner.

Handladdaren betalar däremot mindre per smäll och skjuter därmed mer, dessutom har han skaffat sig en djävligt trevlig hobby.

Det är ganska lätt att räkna ut vad komponenterna till en patron kostar. Utifrån en laddtabell så kollar man upp rätt mängd krut av lämplig sort till den kula man tänker använda. Sedan är det bara att surfa runt och kolla upp priser.

Som tidigare nämnts i tråden är det framför allt priset på kulan som varierar, så det är all ide' att välja både kula och återförsäljare med omsorg.

Det har tipsats lite om laddpressar i tråden och jag kan ju naturligtvis inte hålla mig

Jag resonerar ungefär såhär:

Enpetare - Små mängder med ammo. Kanske några tiotals på en kväll.
Turretpress - Lite större mängder, några hundra på en kväll om man är flitig.
Progressiv press - Här kan det gå undan ordentligt ! 1000+ patroner i en sittning är inga problem.

Jag gillar turretpressen bäst tack vare dess flexibilitet och kontroll över laddandet.
kolla in "Lee Turret Press" (fyrahålsvarianten) på

https://factorysales.com/html/xcart/catalog/rlpress1.html

Bra prylar och kort leveranstid. Med moms och frakt inräknat så bör det inte kosta dig över 3000 spänn för allt du behöver för att sätta igång med laddandet. Men tänk efter noga innan du köper något - Du kommer att fortsätta att köpa laddprylar i all oändlighet !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in