Det går sällan åt mindre pengar (observera att jag inte använde ordet
billigare) för den som handladdar än för den som skjuter köpeammo såtillvida det inte handlar om väldigt dyra jaktpatroner.
Handladdaren betalar däremot mindre per smäll och skjuter därmed mer, dessutom har han skaffat sig en djävligt trevlig hobby.
Det är ganska lätt att räkna ut vad komponenterna till en patron kostar. Utifrån en laddtabell så kollar man upp rätt mängd krut av lämplig sort till den kula man tänker använda. Sedan är det bara att surfa runt och kolla upp priser.
Som tidigare nämnts i tråden är det framför allt priset på kulan som varierar, så det är all ide' att välja både kula och återförsäljare med omsorg.
Det har tipsats lite om laddpressar i tråden och jag kan ju naturligtvis inte hålla mig
Jag resonerar ungefär såhär:
Enpetare - Små mängder med ammo. Kanske några tiotals på en kväll.
Turretpress - Lite större mängder, några hundra på en kväll om man är flitig.
Progressiv press - Här kan det gå undan ordentligt ! 1000+ patroner i en sittning är inga problem.
Jag gillar turretpressen bäst tack vare dess flexibilitet och kontroll över laddandet.
kolla in "Lee Turret Press" (fyrahålsvarianten) på
https://factorysales.com/html/xcart/catalog/rlpress1.html
Bra prylar och kort leveranstid. Med moms och frakt inräknat så bör det inte kosta dig över 3000 spänn för allt du behöver för att sätta igång med laddandet. Men tänk efter noga innan du köper något - Du kommer att fortsätta att köpa laddprylar i all oändlighet !!!