2012-12-30, 23:56
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJo
Förrätt: Gratinerad Hummer
Varmrätt: Helstekt Oxfilé, Hasselbackare, Kantarellsås (egenplockade), Vitlökssmör, Sallad.
Efterrätt: Kladdkaka, Grädde.

Något senare blir en ostbricka framdukad med diverse goda ostar, frukt och kex.

Lite bubbel vid 00, och förmodligen lite för mycket vin innan

Gott Nytt Till Er Alla!

Det låter verkligen sjukt gott. Hoppas det smakar.
Citera
2012-12-30, 23:58
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Förrätt: Rostat surdegsbröd med löjrom, rödlök och crème fraiche. Några av sällskapet gillar inte löjrom och de får skagenröra istället för löjrom.
Dryck: Langlois crémant de loire brut

Huvudrätt: Helstekt renfilé med stekt karl-Johansvamp och kantareller. Till det serveras selleripuré, honungsrostade rotfrukter och en konjakssås.
Dryck: Louis latour corton grand cru 2002

Efterrätt: BEHÖVER TIPS!!
Dryck: Mycket okänt

Till det har vi köpt brie de meaux, stilton och lite andra väl utvalda ostar(aka de som lät goda) som kommer att ätas tillsammans med marmelad och kex senare mot kvällen.

Vad ska vi äta till efterrätt?

Mums, din nyårsmeny var definitivt den som föll mig mest i smaken! Till efterrätt föreslår jag klassikern Glace au four - smakar alltid gott och kan enkelt göras spektakulär.

Själv har jag ingen aning om vad det blir för nyårsmat för min del eftersom jag är bortbjuden.
Citera
2012-12-31, 00:03
Medlem
123duesnes avatar
Hummer soppa som förrätt Förrätt
fläskfilé o potatiskroketter Huvudrätt
Crème Brûlée Efterrätt

därefter blir det alkohol o kvällens plan är väl sedan att kräkas upp allt igen.
Citera
2012-12-31, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Sant haha.

Hälleflundra är gott. Se till att få en bit från en mindre fisk då de stora är rätt träiga. Jag har en jävla massa hälleflundra hemma som ska ätas upp. Får bli hälleflundra med pepparotssås en dag. (Nu får du ännu mer onödig information).

Tack för tipset men dessvärre står inte jag för matlagningen

Jag bugar och bockar samtidigt som jag skriver ner det
Citera
2012-12-31, 00:13
Medlem
Förrätt: melonsallad med kryddiga kycklingklubbor
Varmrätt: fläskytterfile, hasselbackspotatis, rödvinssås, rosepepparsås, vitlöksbröd
Efterrätt: hemgjord glass

Senare blir det ost, kex och frukt. Barnen får barnbubbel, jag pommac (är gravid) och gubben min tar nog en drink eller tre!
Citera
2012-12-31, 00:13
Medlem
Seth-Rydells avatar
Fläskfilé med potatisgratäng och beasås står på menyn.
Citera
2012-12-31, 00:16
Medlem
JaJos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Det låter verkligen sjukt gott. Hoppas det smakar.

Det är det och här får du ett supergott recept på hummer som alltid uppskattas (och ni andra med)!

2st tinade humrar (jag använder frysta, ej färska, för vem fan lägger ut de pengarna till en middag på 10)

Till gratingeringen
2msk smör
3st schalottenlök
3st persiljestjälkar
2msk vetemjöl
6dl vispgrädde
1dl vitt vin
4st äggulor
1dl riven Västerbottenost
salt
peppar
1dl dill

Dela hummern längs med kroppen och ta ur stjärten och dela den i bitar. Krossa klorna så man kommer åt köttet.

Sås till hummer
Smält smöret i botten på en kastrull och sautera löken och persiljestjälken, pudra ner mjölet och rör om.

Häll i vinet och grädden, låt koka upp under omrörning. Låt sjuda i cirka 10 minuter, ta av såsen från värmen och lägg ner osten och äggulorna.

Smaka av med salt och peppar, lägg i den hackade dillen.

Lägg tillbaka stjärtbitarna i såsen. Häll över såsen och gratinera hummern på övervärme tills ytan blir gyllengul.

Som sagt Gudomligt gott och inte alls svårt att tillaga!

Alla prettomiddagar och 300kr viner skiter jag fullständigt i för det är sällskapet som räknas och jag har ingen lust att stå hela dagen och laga mat!
Citera
2012-12-31, 00:40
Medlem
fläskfilé och potatisgratäng!
Citera
2012-12-31, 00:42
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJo
Det är det och här får du ett supergott recept på hummer som alltid uppskattas (och ni andra med)!

2st tinade humrar (jag använder frysta, ej färska, för vem fan lägger ut de pengarna till en middag på 10)

Till gratingeringen
2msk smör
3st schalottenlök
3st persiljestjälkar
2msk vetemjöl
6dl vispgrädde
1dl vitt vin
4st äggulor
1dl riven Västerbottenost
salt
peppar
1dl dill

Dela hummern längs med kroppen och ta ur stjärten och dela den i bitar. Krossa klorna så man kommer åt köttet.

Sås till hummer
Smält smöret i botten på en kastrull och sautera löken och persiljestjälken, pudra ner mjölet och rör om.

Häll i vinet och grädden, låt koka upp under omrörning. Låt sjuda i cirka 10 minuter, ta av såsen från värmen och lägg ner osten och äggulorna.

Smaka av med salt och peppar, lägg i den hackade dillen.

Lägg tillbaka stjärtbitarna i såsen. Häll över såsen och gratinera hummern på övervärme tills ytan blir gyllengul.

Som sagt Gudomligt gott och inte alls svårt att tillaga!

Alla prettomiddagar och 300kr viner skiter jag fullständigt i för det är sällskapet som räknas och jag har ingen lust att stå hela dagen och laga mat!

Det där lät jävligt gott!
Citera
2012-12-31, 00:46
Medlem
Halstrad anklever, pumpa, balsamico, rostad brioche.

Renkalvsinnanlår, bakad rotselleripuré, shitake, rotfruktsbrunoise, pastilla fylld med mandelpotatis och varmrökt sidfläsk, tryffelsky.

Lardobakad rödingfilé, smörstekta kantareller, pancetta, vintergrönsaker, örtpotatisrulle, skaldjurssky smaksatt med timjan och citron.

Baconbakat ripbröst fyllt med svampduxell. Gräddkokta murklor, rönnbärsgele, potatis- och rotfruktsterrin.

Ost med tillbehör.
Citera
2012-12-31, 00:56
Medlem
keften-madss avatar
Tjo! Skulle gärna vilja ha lite tips inför morgondagens middag så om någon skulle kunna hjälpa till hade det varit grymt uppskattat!

Till förrätt blir det toast med kantareller från i höstas och kanske lite västerbottenost på det, någon som har en susning? Till det dricks någon god öl, kanske en ale skulle passa till?

Till varmrätt serveras sedan lammracks (som marinerats i rosmarin och lite annat gott) med gratäng på potatis, palsternacka och selleri samt en rödvinssås (som resten av Sverige också tycks äta till nyår ) Dryckestips till denna rätten uppskattas gärna!

Dessert blir en Key Lime Pie som sägs vara jävla gott, kaffe med avec (funderar på Xanté här) och sedan avslutas kvällen med champagne som jag inte öppnat sedan studenten i somras och en nyårscigarr!

Gott Nytt År!
Citera
2012-12-31, 00:56
Medlem
zirres avatar
Lagar till ett sällskap på 9 grabbar i 25år åldern, som förmodligen redan är fulla lagom till middagen. Så vill inte göra det allt för bökigt eller dyrt.

Förrätt: Rödlökscheesecake med löjrom och färska örter.

Varmrätt: Helstekt fläskfilé med hasselbackspotatis, serveras med hemgjord whiskysås.

Efterrätt: Passionspannacotta med lime

Så nu är det bara hoppas att sällskapet gillar det dom får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in