2010-01-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hasselbackarna kan ta sin tid ibland beroende på sorten. Mina tog ca 70 minuter förra gången.

~Paul~

Jo, mina var nog inne en timme iaf, sen tyckte jag att de fick räcka . Får se till att ha mer tid nästa gång.
Citera
2010-01-01, 20:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Jo, mina var nog inne en timme iaf, sen tyckte jag att de fick räcka . Får se till att ha mer tid nästa gång.
Det är dessutom lite avhängigt på vad man penslar potatisen med. Ister ger en mer aggressiv yta med mörkare ton i topparna. Det är svårare att få en enhetligt gyllene yta. Olja ger däremot en mycket enhetlig gyllene yta men man måste smörja oftare. Smör hamnar mitt i mellan dessa två.

Den bästa ytan får jag om jag kör på en kombination av smör och olja (jordnötsolja), samt saltar med jämna mellanrum (!). Det verkar inte som att man kan översalta hasselbackarna. I o f kör jag med flingsalt som är mildare i smaken men den sista saltningen gör jag med vanligt salt. Om man vill fuska för att få fram den bästa färgen så kan man ha i lite saffran i olje/smörsmeten. Potatisen får en underbar orange färg.

~Paul~
Citera
2010-01-02, 10:47
Medlem
Receptet på reninnerfilé med potatisterrin och murkelsås (inlägg 87) vart oerhört lyckat. Avvek dock en smula genom att jag trots allt kryddade lite försiktigt med timjan och enbär. Dessutom tillsatte jag en matsked rönnbärsgelé i såsen.

För mig kom detta på delad förstaplats över årets godaste anrättningar jag stoppat i mig (till sammans med en annan rätt på just ren). Kanske skulle börja tillreda renkött lite oftare...
Citera
2010-01-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är dessutom lite avhängigt på vad man penslar potatisen med. Ister ger en mer aggressiv yta med mörkare ton i topparna. Det är svårare att få en enhetligt gyllene yta. Olja ger däremot en mycket enhetlig gyllene yta men man måste smörja oftare. Smör hamnar mitt i mellan dessa två.

Den bästa ytan får jag om jag kör på en kombination av smör och olja (jordnötsolja), samt saltar med jämna mellanrum (!). Det verkar inte som att man kan översalta hasselbackarna. I o f kör jag med flingsalt som är mildare i smaken men den sista saltningen gör jag med vanligt salt. Om man vill fuska för att få fram den bästa färgen så kan man ha i lite saffran i olje/smörsmeten. Potatisen får en underbar orange färg.

~Paul~

Får bli ett bokmärke av det här så men vet hur man ska gå tillväga nästa gång , tack!
Citera
2010-01-03, 06:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Får bli ett bokmärke av det här så men vet hur man ska gå tillväga nästa gång , tack!
NP .

~Paul~
Citera
2010-01-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet
Receptet på reninnerfilé med potatisterrin och murkelsås (inlägg 87) vart oerhört lyckat. Avvek dock en smula genom att jag trots allt kryddade lite försiktigt med timjan och enbär. Dessutom tillsatte jag en matsked rönnbärsgelé i såsen.

För mig kom detta på delad förstaplats över årets godaste anrättningar jag stoppat i mig (till sammans med en annan rätt på just ren). Kanske skulle börja tillreda renkött lite oftare...

Rättelse: inlägg 194 skulle det vara, råkade ta siffran för antal inlägg jag gjort
Citera
2010-12-05, 13:52
Medlem
thotthes avatar
Dags för en liten bump här då det snart är tid att förbereda menyn till nyår.

Jag behöver lite tips gällande främst huvudrätt. Till förrätt kommer det att bli hummerravioli men är osäker på tillbehör där. Tips?

Har letat igenom tråden men hittade inget som föll mig i smaken så släng gärna fram lite mer förslag på huvudrätter!
Citera
2010-12-20, 00:57
Medlem
Nyårsafton, middag, tips?

Ska anordna en mindre middag för några polare (max 6-7 personer) på nyårsafton, men behöver tips.

Vi är väl inga stjärnkockar direkt, så det bör inte vara för svåra grejer.

Tänkte köra tre rätter, förrätt, huvudrätt och efterrätt.

Budgeten ligger på ca 200 kr/person.

Några idéer?
Citera
2010-12-20, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Ska anordna en mindre middag för några polare (max 6-7 personer) på nyårsafton, men behöver tips.

Vi är väl inga stjärnkockar direkt, så det bör inte vara för svåra grejer.

Tänkte köra tre rätter, förrätt, huvudrätt och efterrätt.

Budgeten ligger på ca 200 kr/person.

Några idéer?
Jag sitter i samma sits. Lutar åt färdiggjord potatisgratäng, lövbiff och på det lite bea. Riktig svennemat, men gott och extremt lättlagat.
Citera
2010-12-20, 01:05
Medlem
Hasselbackspotatis är alltid en enkel och god variant. Pensla på med lite ägg+vitlök och sedan ströbröd, eller ost.

Till det kan man ha i princip vilket kött som helst. Fläskfilè funkar fint. Till det så rör ni ihop lite tsatziki, eller pepparsås.

Ush vad det började vattnas i munnen...
Citera
2010-12-20, 01:05
Medlem
gregorivalettis avatar
Lamm är mitt förslag, oxfilé och liknande känns lite väl "gjort"
Citera
2010-12-20, 01:09
Medlem
skramses avatar
Förrätt: En rullad skiva ost på pinne.

Varmrätt: Mosbricka

Dessert: Piggelin

Ta resten av pengarna till drickat

Har en seriös variant också ^^

Förrätt : Ädelost & broccoli paj

Varmrätt: Något rött kött lindat i bacon, någon potatisbakelse och rödvinssås? Orkar ej komma på någon precis rätt.

Dessert. cheesecake med valfri kletig söt sås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in