2011-12-04, 06:00
Medlem
epost72s avatar
Snudd på 0.09 här
Medlemsantalet är långt ifrån 600000, jag skulle tippa att drygt 200000 är en mer korrekt siffra.
Citera
2011-12-04, 08:21
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Extra fråga: Vem (medlem) är din favorit?

Den som skriver nästa inlägg.
Citera
2011-12-04, 09:42
Medlem
För att svara på en av frågorna så är Varnagel min favoritmedlem
......och alla trollen som startar obskyra trådar som folk tar på allvar
Citera
2011-12-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Den som skriver nästa inlägg.

Ohhh Tack det var snällt....Det var oväntat
Citera
2011-12-04, 09:52
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lär dig skilja mellan medlemmar och konto'n...skulle inte förvåna mig om det finns mindre än 400000medlemmar med tanke på alla smurfkonto'n, troll medmera...

Antalet aktiva medlemmar (beroende på hur man räknar aktiv) är nog endast ca av 10 % av siffran uppe till höger.

Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
...
Medlemmen/Moderatorn Hamilkar sade ju på pressmötet nyligen i Radiohuset (gällande priset som Flashbackgrävarna fick etc. [Årets medieorm]) i diskussionen där att Flashback nu har "400.000 användare, och däri 50–60.000 användare som är aktiva samtidigt".
Är det någon som egentligen har en uppfattning hur många av dessa snart 600.000 konton som är tillhörande olika (personnummer)personer, som alltså är unika medlemsanvändare?

Kan någon förresten ens veta (inklusive Flashbackorganisationen och moderatorerna etcetera) hur många enskilda och unika medlemspersoner det finns på Flashback?

(För övrigt ser jag nu att det är 490 "medlemmar" kvar till 600.000-siffran ...)

Jag har vid olika tillfällen testat hur många aktiva konton det finns. Ett sätt är ju att räkna antalet nollpostare och ta bort dessa från siffran ovan till höger (dvs officiella listan på medlemmar). Jag kollar då 1000 slumpvis utvalda konton i medlemslistan, och resultatet är förvånansvärt konstant. Ca 55 % är nollpostare, dvs konton som aldrig postat ett enda inlägg. Om man därtill lägger alla som bara postat 1-5 inlägg + alla som inte postat ett inlägg de senaste 3 åren så försvinner ytteröigare en mycket stor andel av kontona.

Det är alltså extremt mycket luft i medlemmssiffran. En oerhörd mängd konton är aldrig postade med eller, inaktiva sedan länge eller har bara postat enstaka inlägg.

När jag kollade senast så fanns det bara 5200 medlemmar som postat mer än 1000 inlägg under de år FB existerat. Så beroende på hur man räknar "aktiva" ligger nog siffran på aktiva konton rimligen någonstans mellan några få tusen upp till några få tiotals tusen medlemmar.

Siffran över folk som är online är dessutom inte heller medlemmar utan besökare totalt (tror jag), så då är det aldrig 50-60 000 medlemmar som är online samtidigt utan där räknas också icke-medlemmar.
Citera
2011-12-04, 10:28
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Antalet aktiva medlemmar (beroende på hur man räknar aktiv) är nog endast ca av 10 % av siffran uppe till höger.

Jag har vid olika tillfällen testat hur många aktiva konton det finns. Ett sätt är ju att räkna antalet nollpostare och ta bort dessa från siffran ovan till höger (dvs officiella listan på medlemmar). Jag kollar då 1000 slumpvis utvalda konton i medlemslistan, och resultatet är förvånansvärt konstant. Ca 55 % är nollpostare, dvs konton som aldrig postat ett enda inlägg. Om man därtill lägger alla som bara postat 1-5 inlägg + alla som inte postat ett inlägg de senaste 3 åren så försvinner ytteröigare en mycket stor andel av kontona.

Det är alltså extremt mycket luft i medlemmssiffran. En oerhörd mängd konton är aldrig postade med eller, inaktiva sedan länge eller har bara postat enstaka inlägg.

När jag kollade senast så fanns det bara 5200 medlemmar som postat mer än 1000 inlägg under de år FB existerat. Så beroende på hur man räknar "aktiva" ligger nog siffran på aktiva konton rimligen någonstans mellan några få tusen upp till några få tiotals tusen medlemmar.

Siffran över folk som är online är dessutom inte heller medlemmar utan besökare totalt (tror jag), så då är det aldrig 50-60 000 medlemmar som är online samtidigt utan där räknas också icke-medlemmar.

Jag bryr mig inte så värst mycket om medlemsantalet. Jag är mer intresserad av hur många som faktiskt besöker sidan. Tippar på omkring en halv till en miljon använder flashback av och till, hyfsat regelbundet. Amatörmässiga undersökningar på arbetsplatsen indikerar iaf något liknande (om vi förutsätter att min arbetsplats är något så när representativ, vilket jag tror den är). Men antalet registrerade medarbetare är betydligt lägre.

Skvaller och Krim är givetvis de största magneterna, men även rena fakta och tips verkar vara högintressanta.
Citera
2011-12-04, 10:38
Medlem
Glorifieds avatar
Grattis!

Det tar några år innan det kommer upp till 1 miljon. Att fira 600 tusen konton känns inte så speciellt.

En kille som jag kom på lite snabbt nu är till motiveringen att han är underhållande på nåt skumt sett med sina trådar: Justmejustme.
Citera
2011-12-04, 11:15
Medlem
leprasjuklings avatar
Ökningstakten har alltså minskat. Jag gjorde en extrapolation i februari som visade att FB skulle ha 600 000 medlemskonton i mitten av september i år.

https://www.flashback.org/sp28979647
Citera
2011-12-04, 12:36
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:

Vi får ju se siffran på antalet medlemmar och inlägg men inte antalet trådar.
Var det inte lika intressant som de 2 första? Jag syftar självklart på texten uppe i högra hörnet.

När jag postar det här inlägget är det ca 27.000 besökare också. Räknas de någonstans? Som en Viewer-count?

Jag vet inte riktigt hur nykter jag var när jag postade delar av första inlägget Det tar ju ett tag till innan 600k :/
Senast redigerad av RutSvensson 2011-12-04 kl. 12:38.
Citera
2011-12-05, 05:27
Medlem
Citat:

Jo, det förtjänar att påpekas att det just beror på hur man räknar aktiv. Vad är m.a.o. en »aktiv« användare? Utan att "vantolka" Hamilkars utsaga om "50.000–60.000 användare som är aktiva samtidigt" ifrån det där pressmötet nyligen (19 nov.), är det nog så att han kanhända friserade en aning i sin omedvetenhet. Hur ska han eller du eller någon annan moderator (eller "vanlig" användare för den delen) kunna veta detta exakt för övrigt?

Om det är som du spekulerar (10 % av "besökare online"-siffran) – hamnar det i spannet från 500–600 (vissa klockslag tidigt på morgonen/sent på natten) upp till 4500–5000 kanske (om man går efter att taket f.n. väl brukar ligga vid 45.000–50.000 online-besökare samtidigt [sett till uppe till höger-angivelsen]).
Mitt tips är att det rör sig om lite mer än tio procent; jag anar att det kan röra sig om upp till 15–18 procent, men också ner till ca 7 %. Igen: saken är beroende av hur "aktiv" och även »användare« definieras och kategoriseras. I någon mening är ju en nollpostare även en "aktiv" användare, och är en "aktiv" medlem; likväl är just en nollpostare en inaktiv användare/medlem punkt slut.

Talar man om »aktiva konton över huvud taget (av de nu nära 600.000)«, har jag själv mycket svårt att överblicka detta. Det låter förresten något anmärkningsvärt att så Flashbackinsatta användare som epost72 (som tippar drygt 200.000) och Arne.Anka och Hamilkar (som spekulerar i 400.000) kommer fram till så skilda siffror.
Jag slår till med och säger att det är cirka 325.000 av de 599.856 – som är/har varit »aktiva konton«.

Frågan är som sagt var gränsen går ...
För mig är en användare/medlem som bara har postat mellan 1 och 9 inlägg totalt, inklusive om så under det senaste året: ingen "aktiv" medlem/användare.
Det blir liksom en filosofiskt administrativ frågeställning det hela (beträffande vad aktiv är) så länge man inte drar upp kategoriska riktlinjer för vad som ar vad etcetera. Hur nu det ska gå till, av vem – och varför? ...

Tydligen är det nu i alla fall bara 144 "medlemmar" kvar (just nu: 599.856 medlemmar ...) till 600.000-siffran.
Citera
2011-12-05, 10:57
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
...Talar man om »aktiva konton över huvud taget (av de nu nära 600.000)«, har jag själv mycket svårt att överblicka detta. Det låter förresten något anmärkningsvärt att så Flashbackinsatta användare som epost72 (som tippar drygt 200.000) och Arne.Anka och Hamilkar (som spekulerar i 400.000) kommer fram till så skilda siffror.
Jag slår till med och säger att det är cirka 325.000 av de 599.856 – som är/har varit »aktiva konton«.

Frågan är som sagt var gränsen går ...
För mig är en användare/medlem som bara har postat mellan 1 och 9 inlägg totalt, inklusive om så under det senaste året: ingen "aktiv" medlem/användare.
Det blir liksom en filosofiskt administrativ frågeställning det hela (beträffande vad aktiv är) så länge man inte drar upp kategoriska riktlinjer för vad som ar vad etcetera. Hur nu det ska gå till, av vem – och varför? ...

Tydligen är det nu i alla fall bara 144 "medlemmar" kvar (just nu: 599.856 medlemmar ...) till 600.000-siffran.

Alltså det är ju inte raketforskning precis

Vem som helst kan ju gå in i medlemslistan och gå igenom några slumpvis valda sidor och kolla hur många konton som är nollpostare. Så att få fram nollpostarna är ju busenkelt och inte mycket att tjafsa om att det skulle vara förknippat med någon större osäkerhet. När jag kollat har det som sagt legat runt drygt 50 % nollpostare. Med andra ord är det mindre än 300 000 av de registrerade användarena som överhuvudtaget postat ett inlägg på FB någon gång.

Därefter blir det ju mer tycke och smak hur man definierar aktiv. Om man räknar bort alla konton som inte postat sedan 2010 tex, eller alla som bara postat 3 eller färre inlägg? Det är bara att välja.

Om man t.ex. kollar i medlemslistan hur många som postat åtminstone 100 inlägg så ser man att det bara är lite drygt 40 000. Tyvärr går medlemstlistan bara till sidan 500 men då ser man i alla fall att om man drar gränsen vid 75 inlägg så är det bara 50 000 som postat så många. Då är ju alltså inkluderat massor av konton som inte postat ett inlägg på flera år.

Vill man kolla statistiken för färre inlägg än 75 får man räkna andel av slumpvis utvalda sidor.

Antalet aktiva medlemmar oberoende av hur man räknar är helt klart oerhört mycket mindre än de 600 000 som listas överst på sidan, och knappast i närheten att vara över 100 000 om man använder sig av något sånär vettig definition på aktiv.

Det är som sagt ine raketforskning utan det är bara att kolla i medlemslistan för den som gitter. Det är verklgien inget man behöver vara en "Flashbackinsatt användare" för att klura ut

Så den biten kan nog anses vara avklarad. Det är helt enkelt inte så många som är inne och skriver på FB, några tiotals tusen är nog rimligt att anta.

Däremot så är det kanske mer intressant hur många som besöker FB som WG2 är inne på tidigare här i tråden, och här är det nog rätt många fler än man tror.

Det verkar lite som att folk i denna tråd inte ser skillnaden mellan registrerade användare, aktiva användare, och besökande. Det är tre helt olika kategorier.
Citera
2011-12-05, 11:13
Medlem
Karmans avatar

Dina siffror är helt rimliga. Det är ju som sagt bara att kolla aktiviteten i medlemslistan, vilket vem som helst kan göra. Jag räknade lite snabbt och varje sidvisning i medlemslistan verkar ha 100 medlemmar?

En annan i mitt tycke intressant slutsats man kan dra är att om man tittar på kategorin "besökare online", så ligger den ofta på drygt 20 000. Det är alltså väldigt många som läser vad ganska få skriver. Nu är ju detta svårt att veta exakt, men man kan ju anta att av de som är aktiva till och från på Flashback, så kanske 10 % är online samtidigt?

En vild gissning från min sida är att om vi har 20 000 aktiva, så är alltså runt 2000 online vid detta tilfälle. Det betyder att det i så fall skulle vara 18 000 passiva läsare online. I så fall är FB en utmärkt portal att föra ut sitt budskap på, särskilt om man skriver i ämnen som har många besökare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in