Citat:
Ursprungligen postat av najas
Antalet aktiva medlemmar (beroende på hur man räknar aktiv) är nog endast ca av 10 % av siffran uppe till höger.
Jag har vid olika tillfällen testat hur många aktiva konton det finns. Ett sätt är ju att räkna antalet nollpostare och ta bort dessa från siffran ovan till höger (dvs officiella listan på medlemmar). Jag kollar då 1000 slumpvis utvalda konton i medlemslistan, och resultatet är förvånansvärt konstant. Ca 55 % är nollpostare, dvs konton som aldrig postat ett enda inlägg. Om man därtill lägger alla som bara postat 1-5 inlägg + alla som inte postat ett inlägg de senaste 3 åren så försvinner ytteröigare en mycket stor andel av kontona.
Det är alltså extremt mycket luft i medlemmssiffran. En oerhörd mängd konton är aldrig postade med eller, inaktiva sedan länge eller har bara postat enstaka inlägg.
När jag kollade senast så fanns det bara 5200 medlemmar som postat mer än 1000 inlägg under de år FB existerat. Så beroende på hur man räknar "aktiva" ligger nog siffran på aktiva konton rimligen någonstans mellan några få tusen upp till några få tiotals tusen medlemmar.
Siffran över folk som är online är dessutom inte heller medlemmar utan besökare totalt (tror jag), så då är det aldrig 50-60 000 medlemmar som är online samtidigt utan där räknas också icke-medlemmar.
Jo, det förtjänar att påpekas att det just beror på
hur man räknar aktiv. Vad är m.a.o. en »aktiv« användare? Utan att "vantolka" Hamilkars utsaga om "50.000–60.000 användare som är aktiva
samtidigt" ifrån det där pressmötet nyligen (19 nov.), är det nog så att han kanhända friserade en aning i sin omedvetenhet. Hur ska han eller du eller någon annan moderator (eller "vanlig" användare för den delen) kunna veta detta
exakt för övrigt?
Om det är som du spekulerar (10 % av "besökare online"-siffran) – hamnar det i spannet från 500–600 (vissa klockslag tidigt på morgonen/sent på natten) upp till 4500–5000 kanske (om man går efter att taket f.n. väl brukar ligga vid 45.000–50.000 online-besökare samtidigt [sett till uppe till höger-angivelsen]).
Mitt tips är att det rör sig om lite mer än tio procent; jag anar att det kan röra sig om upp till 15–18 procent, men också ner till ca 7 %. Igen: saken är beroende av hur "aktiv" och även »användare« definieras och kategoriseras. I någon mening är ju en nollpostare även en "aktiv" användare, och är en "aktiv" medlem; likväl är just en nollpostare en inaktiv användare/medlem punkt slut.
Talar man om »aktiva konton över huvud taget (av de nu nära 600.000)«, har jag själv mycket svårt att överblicka detta. Det låter förresten något anmärkningsvärt att så Flashbackinsatta användare som
epost72 (som tippar drygt 200.000) och
Arne.Anka och
Hamilkar (som spekulerar i 400.000) kommer fram till så skilda siffror.
Jag slår till med och säger att det är cirka 325.000 av de 599.856 – som är/har varit »aktiva konton«.
Frågan är som sagt
var gränsen går ...
För mig är en användare/medlem som bara har postat mellan 1 och 9 inlägg totalt, inklusive om så under det senaste året: ingen "aktiv" medlem/användare.
Det blir liksom en filosofiskt administrativ frågeställning det hela (beträffande
vad aktiv är) så länge man inte drar upp kategoriska riktlinjer för vad som ar vad etcetera. Hur nu det ska gå till, av vem – och varför? ...
Tydligen är det nu i alla fall bara
144 "medlemmar" kvar (just nu: 599.856 medlemmar ...) till
600.000-siffran.