2012-08-03, 10:21
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penardim
Eftersom du sparkade igång tråden igen så undrar jag om de utvandrade före 1890? Rimligtvis så borde de ha gjort de för annars behövde de nämligen ett namn och en adress till någon som tog emot dom i staterna.

Man kom inte längre än till Ellis Island efter 1890 ungefär ifall inte någon som redan emigrerat till USA borgade för dig. Så därför kunde man komma med en ganska liten mängd pengar och ändå bli insläppt i landet. På ankomstpapprena brukar det stå om de själva betalt biljetten till slutdestinationen eller om kontaktpersonen ombesörjde detta. Brukar också stå hur mycket pengar de hade med sig.
Jag är inte helt säker men jag tror att det var precis på gränsen, dvs 1890. Har aldrig hört något om att det fanns några inresehinder, men osvuret är bäst. Hursomhelst, han vistades i USA i nitton år innan uppbrottet tillbaka. Han blev 83, mormor blev 82. Min far gick bort vid 86, min mor är 87 och still going strong. "Ont krut förgås inte så lätt"...
Citera
2012-08-03, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Jag är inte helt säker men jag tror att det var precis på gränsen, dvs 1890. Har aldrig hört något om att det fanns några inresehinder, men osvuret är bäst. Hursomhelst, han vistades i USA i nitton år innan uppbrottet tillbaka. Han blev 83, mormor blev 82. Min far gick bort vid 86, min mor är 87 och still going strong. "Ont krut förgås inte så lätt"...
Räcker med att du läser ankomstdokumenten från Ellis Island för att förstå att det krävdes en kontaktperson i landet. De som inte hade dessa skickades hem och även det står noterat i rullorna.
Citera
2012-08-03, 21:45
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penardim
Räcker med att du läser ankomstdokumenten från Ellis Island för att förstå att det krävdes en kontaktperson i landet. De som inte hade dessa skickades hem och även det står noterat i rullorna.
Vilket innebär att han anlände före 1890. Icke hemskickad, det är belagt.
Citera
2012-08-06, 16:29
Medlem
Snapcounts avatar
Var det inte något med en läkarundersökning när man ankom till ellis..?
Citera
2012-08-06, 18:53
Medlem
Ellis Island var ankomststationen, där alla läkarundersöktes, ja.
Citera
2012-08-06, 19:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Ellis Island var ankomststationen, där alla läkarundersöktes, ja.

Joo.., men var det inte som så, att om man hade vissa sjukdomar så kom man inte in..

(eller har jag fel här ?)
Citera
2012-08-06, 23:23
Medlem
kostograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Joo.., men var det inte som så, att om man hade vissa sjukdomar så kom man inte in..

(eller har jag fel här ?)

Från vad jag förstått var det ju mest uppenbara sjukdomar. D.v.s tuberkulos, löss, blindhet eller dylikt. För övrigt var processen rätt simpel, när du anlände med båten stod du i kö någon dag, och utan större brister och mot uppvisande utav identitetspapper så var dörren mer eller mindre öppen. Du behövde också kunna påvisa en liten summa pengar för att kunna överleva, samt något slag av slutdestination.

Svenskarna var även kända för att ha hög arbetsmoral samt vara pålitliga och ärliga. Någon amerikan som jag inte minns namnet på nu sade vid något tillfälle:

"Ge mig snus, whiskey och svenskar. Då kan jag bygga en järnväg till helvetet."
Citera
2012-08-07, 10:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Idag fattar jag inte hur folk klarade sig den första tiden, om de inte kunde språket och inte hade nånstans att bo. Erbjöd staten dem tillfälligt boende när de kom eller fick de själva ta in på hotell ?

Nu är ju tråden lite gammal, men som en annan varit inne på fick emigranterna hjälp. Vad gäller språket fanns parlörer, så att man åtminstone kunde lära sig ett antal standardfraser, ifall man hade lust.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in