2011-11-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminazi
har en släkting som beter sig helt anti förrutom med mej och min mor, alla andra ska han ge besvärliga och uppnosiga svar till, kalla öknamn osv.

med mig kan han vara social även om det inte är ögonkontakt och mkt tittande i marken och alla håll i världen. mkt prat om splatterfilmer eller andra satiriska tecknade tvserier som finns på alla kanaler numera.

han har tydligen strul i skolan för det enda han vill göra är spela tvspel eller se på tv. han har även sparat ihop över 100.000 på sommarjobb och är extremt snål. köper aldrig något till sig själv utan önskar sig saker på födelsedagar och julafton.

har han aspergers eller autism?

Antar att han är tonåring och i den åldern så brukar många vara uppnosiga och tror sig veta allt. Att vara snål är ingen sjukdom så vitt jag vet
Med det sagt så visst kan man antyda symtom från det du skrivit: Uppnosig-brist på medkänsla, Splatterfilmer och teckande serier-enformiga intressen/hobbys och det sista med pengarna så förutom snål så kan det antyda-att man är själviskt och sätter sig själv framför andra och det är också ett kännetecken till asperger.
Citera
2011-12-01, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cleanest
Jag råkar veta en del om Asperger och s k "Autismspektrumstörningar". Dels är jag ju intelligent över genomsnittet och har iakttagit personer med dessa diagnoser, samt läst två dussin böcker. Detta gör mig till lika stor expert som vilken psykiater som helst, faktiskt.

Aspergers syndrom är en modediagnos som sätts på personer som är inåtvända, med intelligens långt över genomsnittet, kanske en fixering vid en hobby, andra problem. Det är lite löst det där med diagnoser. Det är ju ingen vetenskap. Det är teori och i högsta grad föränderliga "faktum" hela tiden.

I Sverige idag så delas denna modediagnos ut mer än någonsin till fullständigt normala personer som psykiater vill hjälpa genom att utdela en diagnos så personen kan sjukskriva sig eller få extrahjälp med något. Det är lite av lyxpsykiatrisk diagnos då den kallas "högfunktionell autism". Huruvida denna autism verkligen är en autism som ens kan jämföras med autister går verkligen att diskutera.

Dels så finns det personer med störningar som borde få andra diagnoser. Asperger är en helt överflödig diagnos. Vad grundar jag det på då? De personer jag stött på med "Asperger" har antingen varit fullt normala alla kategorier med kanske någon egenhet som tolkas efter psykiatrins behag eller så är de något autistiska men högfungerande. Man kan alltså helt ta bort diagnosen i sig och överflytta det till andra diagnoser.

"Den här psykiska sjukdomen". Min vän... Autism beror på en hjärnskada vid födseln enligt alla regler och är ingen "sjukdom".

Du verkar väldigt fokuserad på att få uttrycka just din åsikt om "modediagnosen asperger"

Du förbiser dock att jag faktiskt tog mig mödan att göra en beskrivning, kan dock ursäkta mig för att det var en väldigt outförlig sådan.
Kanske en så dålig beskrivning av vad jag menade med "aspergers" så att det inte blev någon beskrivning alls, tanken stannade i huvudet och jag skrev texten snabbt.

Får omformulera mig. Sen håller jag även helt med i ditt resonemang och i ovanstående i sin helhet.

Vad jag menar är en person som pga sjukdom inte kan uppfatta subtila signaler och förstå mellanmänskliga interaktioner.
För att kompensera för sitt handikapp har de lärt sig de sociala normer som råder och spelar således ett skådespel för att de har lärt sig att det är så det går till
Egentligen är dom bara ett tomt skal och det märker man, dessa personer för sig t.ex alltid med samma uttryck och ord till samma situationer osv.
Allt är inövat i deras beteende.

Det värsta problemet sjukdomen/störningen utgör är att de kan få vanföreställningar och missuppfatta situationer stort och därav bli väldigt farliga då deras frustration över att vara handikappade till slut når den gräns där dom får för sig att hämnas.
Senast redigerad av mesorx 2011-12-01 kl. 01:05.
Citera
2011-12-01, 00:53
Bannlyst
Citat:

Aspergers syndrom är en modediagnos som sätts på personer som är inåtvända, med intelligens långt över genomsnittet

Efter att ha läst det här blir jag skrämd över din arrogans och vilja att totalt förkasta ett vetenskapligt koncept. Aspergers är en sjukdom, men egentligen heter det Autism.

Du är också väldigt noga med att poängtera din egen expertis och höga intelligens.

Att du säger "intelligens långt över genomsnittet" får mig dock att tro att din intelligens är självutnämnd och inte uppnår några 131, antagligen för att kompensera för din vrede du känner över din aspergers?

Får även ge ett välment råd att sluta tro att du kan dölja din sjukdom.
Det är just det med bristande självinsikt som ger "aspies" viljan att se sig själva som normala och skapar frustration i deras hjärnor och sinne.

Detta är farligt för oss andra, men man ser alltid igenom en aspergare det fina är att dom avslöjar sig själva utan att veta om det.

Såklart är det också ilskan över att ens höra talas om aspergers som får personer med just den diagnosen att söka sig till en sån här tråd och först av alla skriva ett stort inlägg som förkastar begreppet i syfte att laga det tilltufsade egot.

Edit*

Såg nu att du inte var först i tråden, så det var ett misstag av mig att säga det. Så du slipper hänga upp dig på den detaljen.

Måste editera ännu mer läste ditt inlägg igen och det osar något så absurt av frustration, att du påstår att personer med aspergers har en intelligens över genomsnittet... -Nej du!
Det stämmer icke! Snarare det motsatta är sant.
Senast redigerad av mesorx 2011-12-01 kl. 01:03.
Citera
2011-12-01, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ok, men en kuf, blyg, trög, nördig....ganska många i t ex en skolklass kan ju läggas i de här grupperna? Är det 1 på 1000 eller är det 30-40% ?

Citat:
Precis problemet. Asperger kan sättas som diagnos på 30-40% av Sveriges, kanske världens, befolkning. Det är helt bogus.

Du avslöjar bara dig själv i ditt ihärdiga arbete att förkasta diagnosen asperger.

Du hugger snabbt på föregåendes inlägg och väljer ut den delen som passar ditt syfte bäst:
Plötsligt är det vedertaget och du kan svara Kalle81 med "precis aspergers kan ju sättas på 30-40% av befolkningen"

Du lurar faktiskt inte ens dig själv, eller tror du allvarligt på din sorgliga smörja?

Acceptera bara att aspergers är en sjukdom som förklarar tillkortakommanden i att förstå sociala samspel och subtila signaler, men visst vi kan kalla det handikapp också om du känner för att hacka på begreppet sjukdom men ett fel det är det.

Edit*

Förlåt mig kom på att antagligen valde du inte ens medvetet att välja ut 30-40% som föregåendes absoluta citat. Du uppfattade det helt enkelt som att det var vad som skrevs, oförmåga att förstå vad som menas.

Ditt svar är faktiskt så otroligt klockrent som exempel för att belysa hur en aspie tolkar saker och ting. Det är nästan för bra för att vara sant i syfte att påvisa diagnosen, ett skolexempel. Herregud - hillarious!

Kan nästan inte tro att det är sant att dessa två inlägg skrevs i exakt följd efter varandra
Senast redigerad av mesorx 2011-12-01 kl. 01:27.
Citera
2011-12-01, 01:46
Bannlyst
Herregud skrämmande att jag efter ett enda inlägg hade hela sjukdomsprofilen klar på Cleanest.

Här följer ett utdrag där Cleanest både bevisar vad jag utrönt om honom genom det lilla han skrivit i tråden som avslöjat så mycket, samt bevisar hur stor vrede han bär på mot alla andra.

Skrivet av Cleanest i tråden:

"Fel diagnostisering av asperger."

Strunta fullständigt i "diagnosen". Du vet att dom har fel. Jag tror dig. Asperger är en specialdiagnos till för personer som de vill ge en diagnos till. Man kan enklast uttrycka det som att din diagnos finns inte. Det här är en typisk historia. Apskallarna som leker psykdoktorer vill hjälpa dig med att ge dig en belastning i form av diagnosen. Gå inte på det. Sen säger dom att du saknar sjukdomsinsikt. Gå inte på det heller.

Det finns en rörelse som kallas "anti-psykiatri" där du kan få en del tips om du letar upp det. Vi inom anti-psykiatrin består ofta av psykologer, tidigare patienter som vanvårdats inom psykiatrin och andra. Jag vill bara säga dig att problem inte är sjukdom. Tro inte att en psykolog eller psykiater som träffar dig fem minuter, eller ett år, och drar sina egna slutsatser kan sätta en diagnos. Det är ett bedrägeri. Psykiatrin är en bluff. (PS. Nej, jag är verkligen inte scientolog.)

Märkligt hur dessa aspergare dras som magneter till varandra i sin kamp om att bekämpa alla som nämner deras diagnos och dom precis som jag nämnde drivna av sin intensiva ilska söker sig till alla trådar som behandlar ämnet för att förkasta och förvilla.

Ni som läser detta:

Tag lärdom av deras beteende och vilka självförnekande, besinningslöst vredesfulla individer som gömmer sig bakom dessa diagnoser.
Citera
2011-12-01, 12:30
Medlem
lithionits avatar
jag vet inte, jag tycker att det är en berättigad diagnos. Och mindre stigmatiserande än en autism diagnos fattar inte varför de ska ta bort den i DSM-V

Samma sak med personlighetsstörningarna som kommer att minska i antal, det är bättre att ha många specifika diagnoser att välja på som bäst kan matcha ens problem.
Citera
2011-12-01, 12:35
Medlem
Ovcharkas avatar
Autism låter coolare än Aspergers iaf, det är ju ett plus.
Citera
2011-12-02, 13:25
Medlem
Varför diskuteras det som om att Aspergers vore ett problem? Rätt benämnt så är det en funktionsförändring och inte hinder/nedsättning.

Aspergare som bevisat fåtalet gånger innan har högre intelligens än medel mannen, så är det inte de "normala" som har en nedsatt funktion?
Citera
2011-12-02, 14:06
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomal
Varför diskuteras det som om att Aspergers vore ett problem? Rätt benämnt så är det en funktionsförändring och inte hinder/nedsättning.

Aspergare som bevisat fåtalet gånger innan har högre intelligens än medel mannen, så är det inte de "normala" som har en nedsatt funktion?
Psykiatrins syfte är att hjälpa vid problematik. Därför blir t.ex. Asperger en diagnos då personer med diagnosen bland annat inte har en medfödd förståelse för kroppsspråk. Misstolkningen ligger snarare i att den psykiska diagnosen är att betrakta som sjukdom/funktionshinder istället för att tolka diagnosen för vad den skapades för -- att kartlägga och identifiera problematiken i syfte att försöka hjälpa till och underlätta vardagen.
Citera
2011-12-02, 14:37
Bannlyst
ni är ju efterblivna autism och asperger är två olika former av störningar.
Citera
2011-12-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Efter att ha läst det här blir jag skrämd över din arrogans och vilja att totalt förkasta ett vetenskapligt koncept. Aspergers är en sjukdom, men egentligen heter det Autism.

Du är också väldigt noga med att poängtera din egen expertis och höga intelligens.

Att du säger "intelligens långt över genomsnittet" får mig dock att tro att din intelligens är självutnämnd och inte uppnår några 131, antagligen för att kompensera för din vrede du känner över din aspergers?

Får även ge ett välment råd att sluta tro att du kan dölja din sjukdom.
Det är just det med bristande självinsikt som ger "aspies" viljan att se sig själva som normala och skapar frustration i deras hjärnor och sinne.

Detta är farligt för oss andra, men man ser alltid igenom en aspergare det fina är att dom avslöjar sig själva utan att veta om det.

Såklart är det också ilskan över att ens höra talas om aspergers som får personer med just den diagnosen att söka sig till en sån här tråd och först av alla skriva ett stort inlägg som förkastar begreppet i syfte att laga det tilltufsade egot.

Edit*

Såg nu att du inte var först i tråden, så det var ett misstag av mig att säga det. Så du slipper hänga upp dig på den detaljen.

Måste editera ännu mer läste ditt inlägg igen och det osar något så absurt av frustration, att du påstår att personer med aspergers har en intelligens över genomsnittet... -Nej du!
Det stämmer icke! Snarare det motsatta är sant.

Skrev inlägget som lite "spel för galleriet". "Vetenskapligt koncept"? Du menar vetenskapsteori i praktiken? Psykiatri är ingen vetenskap. Du kan påstå motsatsen tills du blir blå i nyllet, men var finns exaktheten i psykiatrins bedömningar? För det är just bedömningar av personer med din typ av arrogans som tror att de kan bedöma och i regel är de långt under "patienterna" de försöker bedöma i allt som tänkas kan. Ja, jag påstår att de flesta psykologer och psykiatriker är rena idioter som skaffat en födkrok genom sina enorma behov att analysera sina egna störningar.

Visste att någon hjärntvättad och auktoritetstroende stackare genast skulle lägga en proffsanalys på mig. För du kan tydligen utläsa vem som har Aspergers syndrom genom att läsa några rader? Du är ju förfan psykopat.

Av det jag kan urskilja av ditt svar i övrigt så kan du tydligen avgöra hur hög IQ jag har också? Fantastiskt. Att sådana övermänniskor finns bland oss vanliga stackars idioter.

Ditt försök att få mig att notera att jag skulle "hänga upp mig på detaljer" tyder på att du läst Aftonbladet eller dylikt som någon slags källa. Men, så är det för de flesta. Det pågår en mytologisering kring Asperger och vad det hela innebär. Oftast kan de inte ens stava till Aspergers och uttalar sig som experter. Med det sagt så är jag givetvis ingen expert som jag antydde eller påstod, det var mer en gliring som givetvis har visst verklighetsunderlag. Inte sant?

Att Aspergare har intelligens över genomsnittet stämmer visst. Du hävdar tvärtom på vilka grunder? Att du inte har Aspergers utan bara ADHD?

Min frustration ligger hos just din typ av störning där din egen identitet hålls som högst av allt och alla andra är under dig. Du vet inte ett dyft om Aspergers syndrom, det är tydligt för mig.
Senast redigerad av Cleanest 2011-12-02 kl. 19:54.
Citera
2011-12-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomal

Ungefär så tycker jag ju själv. nu har inte jag Aspergers, men som många som fått en diagnos så är ju Aspergers lite av drömvinsten. Det är som att fått papper på att man är överintelligent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in