2005-01-05, 14:24
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det är väl inte konstigare än att Per kallas Pelle, Olof kallas Olle, Nils kallas Nisse etc.

Då har du inte läst ordentligt vad jag skrivit. Det är inte konstigare än att Per kallas för Relle och Olof för Alle och Nils för Misse. (Dåliga exempel för att vara övertydlig.)
Citera
2005-01-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Intressant frågeställning, Richard kallas ibland för Dick.

Jo men Richard Nixon kallades väl aldrig för bara Dick? Möjligtvis av hans fru, men annars så gick väl han under öknamnet "Tricy Dick"?
Citera
2005-01-06, 02:08
Medlem
Don Cribiaris avatar
Henry kan bli Hank oxå..
Andre..Dre
Lorenzo..Ren
Bartelomeus..Bart
Andretti..Anthony, Andrew, Tony, Andy osv
Citera
2005-01-06, 20:48
Medlem
Spliffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Funkar baklänges det där också.

Jag heter Edi men det är många som vägrar acceptera det. Måste visa passet i värsta fall.
Edi och Edin är väl rätt vanliga namn på balkanungdomar?
Har träffat rätt många med dom namnen.
Citera
2005-01-06, 20:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Det finns en herre som egentligen heter Robert Zimmerman, men som är mer känd under namnet... ja, just det - Bob Dylan. Ett mycket gott exempel.
Citera
2005-01-06, 21:24
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Citat:
Tex Bill Clinton och Bill Gates heter William egentligen. Varför inte Rob istället för Bob och Will istället för Bill ?

Mycket intressant fråga och jag har själv grunnat mig tokig på detta fenomen, speciellt varför en William kallas för Bill? Det hade varit logiskt om namnet hade varit Billiam.
Citera
2005-01-06, 22:50
insomnias avatar
edit
Citera
2005-01-06, 22:51
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Mycket intressant fråga och jag har själv grunnat mig tokig på detta fenomen, speciellt varför en William kallas för Bill? Det hade varit logiskt om namnet hade varit Billiam.

Just min poäng som vissa i tråden verkar missa? Hoppas att ngn lärd kommer snart och upplyser situationen för oss alla.

TrialByError's teori verkar vettigast hittills.
Citera
2005-01-06, 23:07
Medlem
GreenManalishis avatar
Abigail brukar förenklas till Abby.
Citera
2005-01-07, 00:27
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Just min poäng som vissa i tråden verkar missa? Hoppas att ngn lärd kommer snart och upplyser situationen för oss alla.

TrialByError's teori verkar vettigast hittills.

Jag skulle tro att det har att göra med infantiliserat barnspråk.

Det kanske är lite svårt att uttala sitt eget namn om man heter William eller Abigail och är tre år gammal. Så man kanske säger att man heter "Will" eller ännu hellre "Bill". Det hårda b:et är enklare att uttala än w. Man använder smeknamnen i informella sammanhang. Det är ganska många William som bara heter William i officiella sammanhang, medan dom kallar sig för "Bill" privat. Bill Clinton är ett ganska bra exempel. Till slut så blir smeknamnen så fastsatta att dom används som egennamn.
Citera
2005-01-07, 01:33
Medlem
Antevantes avatar
Patrick>>>Pat>>>tjejnamn...

Ingen lösning bara ytterligare ett exempel
Citera
2005-01-07, 08:30
Medlem
GreenManalishis avatar
sedan har vi smeknamnet Ted som kan stå för både Edward och Theodore
Citera