2012-01-11, 00:29
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
OK, att begreppet är grovt generaliserande och dessutom vida missbrukat torde stå klart, och kanske det borde bytas ut mot något mindre kontaminerat. Frågan är vad man skulle vinna på det, då smuts som regel ackumuleras hur man än gör. Shamanhet? Shamanskap? Ja, ja. Nå.

Jag har aldrig uppfattat begreppet som en beskrivning av en enhetlig religion eller kultur, utan snarare som dansande, transande, helande, trippande, totemdyrkande och möjligtvis förfäderskommunicerande traditioner som funnits med oss en god stund genom (för)historien, i många olika kulturer och integrerat helt eller delvis i många religioner. Eller utanför, samt i avsaknad av urkunder eller för den delen tydliga allmängiltiga dogmer. Kanske inte religionsvetenskap är det enda perspektivet utifrån vilket man bör förstå shamanism?

Klistrandet och målandet av våra egna föreställningar på infödingarna är jag införstådd med, bl.a. via en kurs om det koloniala idéarvet, så det försöker jag i möjligaste mån undvika. Kväljningar, indeed.

Hoppas jag förstod dig någorlunda rätt, utan att ha hunnit läsa böckerna du refererade till.

Dock, för att åter ansluta till trådens ämne så avslutar jag med att vidhålla den uråldriga existensen av rituellt och målmedvetet bruk av hallucinogener med avsikt att utveckla själsliga, magiska, psykiska och kognitiva förmågor. Låt oss kalla det shamanoidism.

Varför inte använda "läkare", "psykoterapeut", "präst" och "statistiker" eller "ekonom", eftersom det är de rollerna shamanen har i tungusisk kultur? Att binda sig vid Eliades misslyckande känns ganska korkat.

"Enteogen praktik" duger utmärkt för ändamålet i ditt sista stycke. Dans med mera kan med fördel samlas under "extastekniker" och kontrasteras med "askes".

Jag föreslår att du undersöker begreppet Occams rakkniv. Krångla inte mer än nödvändigt. Såväl Spinozas Etiken som Wittgensteins två huvudverk Tractatus och Filosofiska undersökningar visar hur det kan gå till.

Och sist. Det finns ingen schamanism utanför new-age-kretsar och Eliades fantasier, samt dennes lärjungars egna utgåvor. Termen är ganska meningslös. Möjligen kan man anknyta till hans verk och kalla en eller annan sedvänja för schamanistisk för att hänvisa till något han kategoriserade och beskrev utan att ha sett det själv. Du kan lika gärna göra samma slags fiktionsförfattande mot bakgrund av Frazer, som var långt mer rationell och systematisk än Eliade.
Citera
2012-01-11, 01:27
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Varför inte använda "läkare", "psykoterapeut", "präst" och "statistiker" eller "ekonom", eftersom det är de rollerna shamanen har i tungusisk kultur? Att binda sig vid Eliades misslyckande känns ganska korkat.

"Enteogen praktik" duger utmärkt för ändamålet i ditt sista stycke. Dans med mera kan med fördel samlas under "extastekniker" och kontrasteras med "askes".

Jag föreslår att du undersöker begreppet Occams rakkniv. Krångla inte mer än nödvändigt. Såväl Spinozas Etiken som Wittgensteins två huvudverk Tractatus och Filosofiska undersökningar visar hur det kan gå till.

Och sist. Det finns ingen schamanism utanför new-age-kretsar och Eliades fantasier, samt dennes lärjungars egna utgåvor. Termen är ganska meningslös. Möjligen kan man anknyta till hans verk och kalla en eller annan sedvänja för schamanistisk för att hänvisa till något han kategoriserade och beskrev utan att ha sett det själv. Du kan lika gärna göra samma slags fiktionsförfattande mot bakgrund av Frazer, som var långt mer rationell och systematisk än Eliade.
Om en terminologi visar sig utdaterad, missvisande eller rent meningslös så släpper jag den givetvis gärna, motviljan jag känner i detta fallet är att termen är så pass inarbetad att folk har i alla fall en aning om riktningen man pekar när man säger "shamanistisk". Det funkar, liksom. Trevligt ord som ger mig behagliga associationer, till skillnad från ex.vis "statistiker" eller "ekonom".

Nåja, du har gjort mig uppmärksam på problemet och jag ska försöka uttrycka mig med större omsorg framöver.

"Enteogen praktik" tyckte jag om, och det är användbart trots att "enteogen"* även det är omstritt och inte accepterat av alla skolor. Jag har för mig det var R. G. Wasson som myntade det begreppet, och han betraktades ju inte som helt rumsren.

Jag hade faktiskt redan lagt fram Tractatus för omläsning häromveckan, det har bara inte riktigt blivit av än. Den ställer krav på sina läsare, den.

*Liksom "psykedelisk", "hallucinogen", "psykotomimetisk", och andra ord som försöker beskriva ett gäng substanser utifrån olika discipliner och därför ohjälpligen blir färgade därav.
Senast redigerad av Psilosopher 2012-01-11 kl. 01:47.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in